Solden moeten slecht najaar modehandel goedmaken | RetailDetail

Solden moeten slecht najaar modehandel goedmaken

Solden moeten slecht najaar modehandel goedmaken

Het afgelopen najaar verkocht zes op de tien modewinkels minder dan vorig jaar. Gemiddeld bedraagt het omzetverlies volgens Mode Unie zowat 6,4%, waardoor de druk voor de winkelketens op de opkomende soldenperiode komt te liggen. Mode Unie vreest echter dat die druk zo groot wordt, dat het zich genoodzaakt ziet de consument te waarschuwen voor nepsolden.

6,4% minder omzet voor wintercollectie

Van de wintercollectie (de periode augustus tot december 2011) werd dit jaar bij zes op de tien moderetailers minder verkocht. Een kwart van de winkels haalde dezelfde omzet als vorig jaar en slechts 18% verkocht dit najaar beter. Dat meldt Mode Unie, de UNIZO-organisatie van de zelfstandige modehandel, aan de hand van een jaarlijks onderzoek door Marketing Development.


Gemiddeld genomen werd zo 6,4% minder verkocht dan in het najaar van 2010. Opvallend is wel dat de daling voornamelijk toe te schrijven valt aan kleding: schoenwinkels en lingeriezaken deden het deze winter namelijk gemiddeld beter dan in dezelfde periode verleden jaar.

Solden moeten seizoen redden

Toch koesteren de moderetailers goede hoop voor de soldenperiode die 3 januari officieel start: ruim de helft van de ondervraagden denkt even goed te zullen verkopen als tijdens de wintersolden van vorig jaar. Dat optimisme wordt ingegeven door het economische klimaat: de sector hoopt dat veel klanten, die dit jaar liever niet te veel artikels aan volledige prijs kochten, nu wel gelokt zullen worden door de grote kortingen. Bovendien hadden de winterkoopjes vorig jaar erg te lijden onder het sneeuwtapijt, een negatieve factor die dit jaar al (bijna) zeker wegvalt.

 

De meeste modezaken (54%) geven overigens aan de solden te zullen starten met kortingen van 30%. Bijna drie op tien verlaagt de prijzen met 20% tot 25% en 17% kent onmiddellijk kortingen van 40% tot 50% op de onverkochte wintercollectie toe.

Mode Unie raadt consumenten aan prijzen te vergelijken

"Consumenten mogen zich niet laten verblinden door te hoge kortingen vanaf de eerste koopjesweek," waarschuwt Mode Unie in een reactie op de resultaten van een enquête van Test-Aankoop, waaruit bleek dat tijdens de vorige soldenperiode regelmatig nepkortingen werden gegeven. Dat blad concludeerde dat 90% van de modewinkels in de zomersolden wel correcte prijzen en kortingen hanteerde, maar Mode Unie "wil nu dat de 10% overtreders stoppen met klanten met nepkortingen te lokken".

 

De Unizo-afdeling spoort consumenten nu zelfs aan om de echtheid van de kortingen zorgvuldig zelf te controleren. "De sperperiode zorgt ervoor dat winkels geen kortingen mogen afficheren. Hierdoor kan de consument nu, in de laatste week voor de solden, de prijzen van de gewenste kleding, schoenen of lederwaren makkelijk noteren," stuurt Mode Unie de shoppers op prospectie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Belgian Friday is nieuw Belgisch online koopjesweekend

15/05/2018

Na Black Friday is er nu ook de eerste Belgian Friday: de ketens Kiabi, La RedouteSarenza, Veritas, Jack & Jones en Tape à l'Oeil lanceren op vrijdag 18 mei een nieuw winkelevenement, met kortingen en acties voor wie online shopt.

.NU: een luxeconcept voor de zoekende man

15/05/2018

Terwijl grote retailers vechten voor hun leven, duiken vernieuwende kleine boetieks overal op in de winkelstraten. .NU in Gent is zo’n nieuw concept, dat het tekort aan luxueuze herenboetieks wil opvangen.