RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Solden moeten slecht najaar modehandel goedmaken

icon
Mode27 december, 2011

6,4% minder omzet voor wintercollectie

Van de wintercollectie (de periode augustus tot december 2011) werd dit jaar bij zes op de tien moderetailers minder verkocht. Een kwart van de winkels haalde dezelfde omzet als vorig jaar en slechts 18% verkocht dit najaar beter. Dat meldt Mode Unie, de UNIZO-organisatie van de zelfstandige modehandel, aan de hand van een jaarlijks onderzoek door Marketing Development.

Gemiddeld genomen werd zo 6,4% minder verkocht dan in het najaar van 2010. Opvallend is wel dat de daling voornamelijk toe te schrijven valt aan kleding: schoenwinkels en lingeriezaken deden het deze winter namelijk gemiddeld beter dan in dezelfde periode verleden jaar.

Solden moeten seizoen redden

Toch koesteren de moderetailers goede hoop voor de soldenperiode die 3 januari officieel start: ruim de helft van de ondervraagden denkt even goed te zullen verkopen als tijdens de wintersolden van vorig jaar. Dat optimisme wordt ingegeven door het economische klimaat: de sector hoopt dat veel klanten, die dit jaar liever niet te veel artikels aan volledige prijs kochten, nu wel gelokt zullen worden door de grote kortingen. Bovendien hadden de winterkoopjes vorig jaar erg te lijden onder het sneeuwtapijt, een negatieve factor die dit jaar al (bijna) zeker wegvalt.

 

De meeste modezaken (54%) geven overigens aan de solden te zullen starten met kortingen van 30%. Bijna drie op tien verlaagt de prijzen met 20% tot 25% en 17% kent onmiddellijk kortingen van 40% tot 50% op de onverkochte wintercollectie toe.

Mode Unie raadt consumenten aan prijzen te vergelijken

“Consumenten mogen zich niet laten verblinden door te hoge kortingen vanaf de eerste koopjesweek,” waarschuwt Mode Unie in een reactie op de resultaten van een enquête van Test-Aankoop, waaruit bleek dat tijdens de vorige soldenperiode regelmatig nepkortingen werden gegeven. Dat blad concludeerde dat 90% van de modewinkels in de zomersolden wel correcte prijzen en kortingen hanteerde, maar Mode Unie “wil nu dat de 10% overtreders stoppen met klanten met nepkortingen te lokken”.

 

De Unizo-afdeling spoort consumenten nu zelfs aan om de echtheid van de kortingen zorgvuldig zelf te controleren. “De sperperiode zorgt ervoor dat winkels geen kortingen mogen afficheren. Hierdoor kan de consument nu, in de laatste week voor de solden, de prijzen van de gewenste kleding, schoenen of lederwaren makkelijk noteren,” stuurt Mode Unie de shoppers op prospectie.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode19 december, 2025
    Eén fotoshoot, honderden outfits: Zara laat AI los op echte modellen

    Zara zet kunstmatige intelligentie in om beelden te creëren van echte modellen in wisselende outfits. De modeketen wil zo de productie van campagnebeelden versnellen.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Nike: zwakke Chinese verkoop ondermijnt vertrouwen in herstel

    Nike blijft worstelen met de Chinese markt, terwijl de sneakermaker elders voorzichtige vooruitgang boekt. De comeback van het merk verloopt "twee stappen voorwaarts en één stap achteruit", vinden analisten.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Bengaalse textielsector bereidt EU-productpaspoort voor

    De Europese Unie wil digitale productpaspoorten voor kleding die milieuclaims onderbouwen. Terwijl veel producenten wereldwijd nog op details wachten, nemen producenten in Bangladesh alvast maatregelen. Dat is niet onbelangrijk, want het land is de op een na grootste kledingexporteur ter wereld.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food3 december, 2025
    Geruchten over Belgische exit Carrefour zwellen aan
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN