Solden moeten slecht najaar modehandel goedmaken | RetailDetail

Solden moeten slecht najaar modehandel goedmaken

Solden moeten slecht najaar modehandel goedmaken

Het afgelopen najaar verkocht zes op de tien modewinkels minder dan vorig jaar. Gemiddeld bedraagt het omzetverlies volgens Mode Unie zowat 6,4%, waardoor de druk voor de winkelketens op de opkomende soldenperiode komt te liggen. Mode Unie vreest echter dat die druk zo groot wordt, dat het zich genoodzaakt ziet de consument te waarschuwen voor nepsolden.

6,4% minder omzet voor wintercollectie

Van de wintercollectie (de periode augustus tot december 2011) werd dit jaar bij zes op de tien moderetailers minder verkocht. Een kwart van de winkels haalde dezelfde omzet als vorig jaar en slechts 18% verkocht dit najaar beter. Dat meldt Mode Unie, de UNIZO-organisatie van de zelfstandige modehandel, aan de hand van een jaarlijks onderzoek door Marketing Development.


Gemiddeld genomen werd zo 6,4% minder verkocht dan in het najaar van 2010. Opvallend is wel dat de daling voornamelijk toe te schrijven valt aan kleding: schoenwinkels en lingeriezaken deden het deze winter namelijk gemiddeld beter dan in dezelfde periode verleden jaar.

Solden moeten seizoen redden

Toch koesteren de moderetailers goede hoop voor de soldenperiode die 3 januari officieel start: ruim de helft van de ondervraagden denkt even goed te zullen verkopen als tijdens de wintersolden van vorig jaar. Dat optimisme wordt ingegeven door het economische klimaat: de sector hoopt dat veel klanten, die dit jaar liever niet te veel artikels aan volledige prijs kochten, nu wel gelokt zullen worden door de grote kortingen. Bovendien hadden de winterkoopjes vorig jaar erg te lijden onder het sneeuwtapijt, een negatieve factor die dit jaar al (bijna) zeker wegvalt.

 

De meeste modezaken (54%) geven overigens aan de solden te zullen starten met kortingen van 30%. Bijna drie op tien verlaagt de prijzen met 20% tot 25% en 17% kent onmiddellijk kortingen van 40% tot 50% op de onverkochte wintercollectie toe.

Mode Unie raadt consumenten aan prijzen te vergelijken

"Consumenten mogen zich niet laten verblinden door te hoge kortingen vanaf de eerste koopjesweek," waarschuwt Mode Unie in een reactie op de resultaten van een enquête van Test-Aankoop, waaruit bleek dat tijdens de vorige soldenperiode regelmatig nepkortingen werden gegeven. Dat blad concludeerde dat 90% van de modewinkels in de zomersolden wel correcte prijzen en kortingen hanteerde, maar Mode Unie "wil nu dat de 10% overtreders stoppen met klanten met nepkortingen te lokken".

 

De Unizo-afdeling spoort consumenten nu zelfs aan om de echtheid van de kortingen zorgvuldig zelf te controleren. "De sperperiode zorgt ervoor dat winkels geen kortingen mogen afficheren. Hierdoor kan de consument nu, in de laatste week voor de solden, de prijzen van de gewenste kleding, schoenen of lederwaren makkelijk noteren," stuurt Mode Unie de shoppers op prospectie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Burberry ziet 100 miljoen euro in rook opgaan

20/07/2018

Niet iedereen ziet de noodzaak van duurzaamheid in: het Britse modemerk Burberry stookte vorig jaar voor meer dan dertig miljoen euro aan merkproducten op "om te vermijden dat ze in verkeerde handen zouden vallen".

Overnemer voor Belgische winkels Men at Work

20/07/2018

De drie Belgische vestigingen van de failliete modeketen Men at Work en de Antwerpse kledingzaak Fish & Chips zouden een nieuwe eigenaar hebben. Op meer details is het wel nog even wachten…

Postorder-icoon 3 Suisses legt in België de boeken neer

19/07/2018

De Belgische afdeling van 3 Suisses is failliet verklaard, na een rampzalig begin van de soldenperiode: de webshop verkocht al in de eerste soldendagen 30% minder. Elf banen staan op de tocht.

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.