Solden steeds belangrijker. | RetailDetail

Solden steeds belangrijker.

Solden steeds belangrijker.

In de voorbije tien jaar is het belang van de koopjes bijna 20% toegenomen. UNIZO ziet er een teken in dat de vaste soldenperiode moet blijven bestaan. Al is er een bittere keerzijde aan de medaille: de omzet van de normale wintercollectie is in de afgelopen tien jaar 11,9% gedaald. Zijn de solden redder in nood, of net de schuldige?


Soldenomzet groeit jaar na jaar.

Steeds meer consumenten rekenen op de soldenperiode om hun kledingaankopen te doen. De omzet van kledingwinkels tijdens de soldenperiode is tussen de winters van 2002 en 2011 met 19,2% gegroeid. Ieder jaar groeit het belang van de behaalde omzet in de koopjestijd. Al was het dit jaar slechts 1% ten aanzien van vorige winter.

Argument voor de sperperiode.

Volgens UNIZO en MODE UNIE rechtvaardigt die groei de claim dat de soldenwet niet mag worden afgeschaft. De zelfstandigenorganisaties reageren hiermee op de rechtszaak rond de vermeende illegaliteit van de sperperiode en de overtredingen van diezelfde sperperiode door moderetailer ZEB. Het gerechtshof moet in de komende weken uitspreken of de sperperiode in strijd is met regelgeving van de Europese Unie.


“Zelfs al zou Europa de sperperiode ooit afschaffen, dan nog moet de modesector in elk geval een manier moet zoeken om de vaste soldenmaand te behouden. De soldenmaand is belangrijk gezien het succes ervan bij de consumenten en de noodzaak voor het bedrijfsrendement,” aldus MODE UNIE.


De kip of het ei.

Een kritische kanttekening is echter dat de brutomarges sterk onder druk staan tijdens de soldenperiode. De meeromzet in die periode kan dus zelden de verminderde verkoop doorheen het jaar compenseren.


Vraag rijst bovendien wie de schuldige is voor die dalende verkoopcijfers buiten de koopjestijd. Wachten klanten niet bewust op de solden? Zou het dan niet net beter zijn regelmatige kortingen op wisselende tijdstippen toe te laten om sterke fluctuaties in de vraag tegen te gaan? Het laatste woord over deze kwestie is zeker nog niet gezegd.

In de voorbije tien jaar is het belang van de koopjes bijna 20% toegenomen. UNIZO ziet er een teken in dat de vaste soldenperiode moet blijven bestaan. Al is er een bittere keerzijde aan de medaille: de omzet van de normale wintercollectie is in de afgelopen tien jaar 11,9% gedaald. Zijn de solden redder in nood, of net de schuldige?


Soldenomzet groeit jaar na jaar.

Steeds meer consumenten rekenen op de soldenperiode om hun kledingaankopen te doen. De omzet van kledingwinkels tijdens de soldenperiode is tussen de winters van 2002 en 2011 met 19,2% gegroeid. Ieder jaar groeit het belang van de behaalde omzet in de koopjestijd. Al was het dit jaar slechts 1% ten aanzien van vorige winter.

Argument voor de sperperiode.

Volgens UNIZO en MODE UNIE rechtvaardigt die groei de claim dat de soldenwet niet mag worden afgeschaft. De zelfstandigenorganisaties reageren hiermee op de rechtszaak rond de vermeende illegaliteit van de sperperiode en de overtredingen van diezelfde sperperiode door moderetailer ZEB. Het gerechtshof moet in de komende weken uitspreken of de sperperiode in strijd is met regelgeving van de Europese Unie.


“Zelfs al zou Europa de sperperiode ooit afschaffen, dan nog moet de modesector in elk geval een manier moet zoeken om de vaste soldenmaand te behouden. De soldenmaand is belangrijk gezien het succes ervan bij de consumenten en de noodzaak voor het bedrijfsrendement,” aldus MODE UNIE.


De kip of het ei.

Een kritische kanttekening is echter dat de brutomarges sterk onder druk staan tijdens de soldenperiode. De meeromzet in die periode kan dus zelden de verminderde verkoop doorheen het jaar compenseren.


Vraag rijst bovendien wie de schuldige is voor die dalende verkoopcijfers buiten de koopjestijd. Wachten klanten niet bewust op de solden? Zou het dan niet net beter zijn regelmatige kortingen op wisselende tijdstippen toe te laten om sterke fluctuaties in de vraag tegen te gaan? Het laatste woord over deze kwestie is zeker nog niet gezegd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

Van de Velde zakt weg na teleurstellende omzetcijfers

10/07/2018

Het Oost-Vlaamse lingeriebedrijf Van de Velde kampt met een daling van de omzet. Pas eind april volgde een lichte verbetering van de bedrijfsresultaten, maar toch zakte de halfjaaromzet met 3,9% tot 110,8 miljoen euro.

FNG trekt naar Brusselse beurs met 60 miljoen euro

06/07/2018

Modegroep FNG heeft 60 miljoen euro opgehaald bij een nieuwe aandelenuitgifte. De nieuwe aandelen zullen vanaf 9 juli worden verhandeld op de beurs van Amsterdam en voor het eerst ook op de Brusselse beurs.