Solden steeds belangrijker. | RetailDetail

Solden steeds belangrijker.

Solden steeds belangrijker.

In de voorbije tien jaar is het belang van de koopjes bijna 20% toegenomen. UNIZO ziet er een teken in dat de vaste soldenperiode moet blijven bestaan. Al is er een bittere keerzijde aan de medaille: de omzet van de normale wintercollectie is in de afgelopen tien jaar 11,9% gedaald. Zijn de solden redder in nood, of net de schuldige?


Soldenomzet groeit jaar na jaar.

Steeds meer consumenten rekenen op de soldenperiode om hun kledingaankopen te doen. De omzet van kledingwinkels tijdens de soldenperiode is tussen de winters van 2002 en 2011 met 19,2% gegroeid. Ieder jaar groeit het belang van de behaalde omzet in de koopjestijd. Al was het dit jaar slechts 1% ten aanzien van vorige winter.

Argument voor de sperperiode.

Volgens UNIZO en MODE UNIE rechtvaardigt die groei de claim dat de soldenwet niet mag worden afgeschaft. De zelfstandigenorganisaties reageren hiermee op de rechtszaak rond de vermeende illegaliteit van de sperperiode en de overtredingen van diezelfde sperperiode door moderetailer ZEB. Het gerechtshof moet in de komende weken uitspreken of de sperperiode in strijd is met regelgeving van de Europese Unie.


“Zelfs al zou Europa de sperperiode ooit afschaffen, dan nog moet de modesector in elk geval een manier moet zoeken om de vaste soldenmaand te behouden. De soldenmaand is belangrijk gezien het succes ervan bij de consumenten en de noodzaak voor het bedrijfsrendement,” aldus MODE UNIE.


De kip of het ei.

Een kritische kanttekening is echter dat de brutomarges sterk onder druk staan tijdens de soldenperiode. De meeromzet in die periode kan dus zelden de verminderde verkoop doorheen het jaar compenseren.


Vraag rijst bovendien wie de schuldige is voor die dalende verkoopcijfers buiten de koopjestijd. Wachten klanten niet bewust op de solden? Zou het dan niet net beter zijn regelmatige kortingen op wisselende tijdstippen toe te laten om sterke fluctuaties in de vraag tegen te gaan? Het laatste woord over deze kwestie is zeker nog niet gezegd.

In de voorbije tien jaar is het belang van de koopjes bijna 20% toegenomen. UNIZO ziet er een teken in dat de vaste soldenperiode moet blijven bestaan. Al is er een bittere keerzijde aan de medaille: de omzet van de normale wintercollectie is in de afgelopen tien jaar 11,9% gedaald. Zijn de solden redder in nood, of net de schuldige?


Soldenomzet groeit jaar na jaar.

Steeds meer consumenten rekenen op de soldenperiode om hun kledingaankopen te doen. De omzet van kledingwinkels tijdens de soldenperiode is tussen de winters van 2002 en 2011 met 19,2% gegroeid. Ieder jaar groeit het belang van de behaalde omzet in de koopjestijd. Al was het dit jaar slechts 1% ten aanzien van vorige winter.

Argument voor de sperperiode.

Volgens UNIZO en MODE UNIE rechtvaardigt die groei de claim dat de soldenwet niet mag worden afgeschaft. De zelfstandigenorganisaties reageren hiermee op de rechtszaak rond de vermeende illegaliteit van de sperperiode en de overtredingen van diezelfde sperperiode door moderetailer ZEB. Het gerechtshof moet in de komende weken uitspreken of de sperperiode in strijd is met regelgeving van de Europese Unie.


“Zelfs al zou Europa de sperperiode ooit afschaffen, dan nog moet de modesector in elk geval een manier moet zoeken om de vaste soldenmaand te behouden. De soldenmaand is belangrijk gezien het succes ervan bij de consumenten en de noodzaak voor het bedrijfsrendement,” aldus MODE UNIE.


De kip of het ei.

Een kritische kanttekening is echter dat de brutomarges sterk onder druk staan tijdens de soldenperiode. De meeromzet in die periode kan dus zelden de verminderde verkoop doorheen het jaar compenseren.


Vraag rijst bovendien wie de schuldige is voor die dalende verkoopcijfers buiten de koopjestijd. Wachten klanten niet bewust op de solden? Zou het dan niet net beter zijn regelmatige kortingen op wisselende tijdstippen toe te laten om sterke fluctuaties in de vraag tegen te gaan? Het laatste woord over deze kwestie is zeker nog niet gezegd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Monoprix wil webshop Sarenza overnemen

19/02/2018

Winkelketen Monoprix, onderdeel van de Franse Groupe Casino, heeft gesprekken opgestart rond een overname van online schoenverkoper Sarenza. Sarenza is een van de belangrijkste online merken in Frankrijk.

Zalando breidt samenwerking met Duitse retailers uit

16/02/2018

Zalando heeft de samenwerking met fysieke retailers in Duitsland verder uitgebreid. Schoenwinkels konden al bestellingen versturen via Zalando en nu is dat ook het geval voor winkels die kleding verkopen.

Kiabi opent grootste Belgische winkel in Westland Shopping Center

15/02/2018

De Franse kledingketen Kiabi opent zijn vijfde Belgische winkel in het Westland Shopping Center in Anderlecht. Het is meteen de grootste vestiging van de familieketen in ons land, met een oppervlakte van ruim 1.800 m².

H&M waarschuwt voor moeilijk 2018

15/02/2018

De Zweedse modegroep H&M waarschuwt dat ook 2018 nog een moeilijk jaar kan worden voor het bedrijf. Het maakt dan wel werk van de online verkoop, de omzet in de winkels zal het komende jaar waarschijnlijk verder dalen.

Kindermodemerk Tumble ’n Dry heeft nieuwe CEO

14/02/2018

Het Nederlandse kinderkledingmerk Tumble ’n Dry heeft met Leonie Grunder een nieuwe CEO aangesteld. Zij neemt de fakkel over van Petra Vos, die besloten heeft het modebedrijf te verlaten.

Monki na Antwerpen ook naar Gent

13/02/2018

Monki, een van de ketens van de Zweedse H&M-groep, opent nog voor de zomer een tweede vestiging in België. Na Antwerpen komt de keten ook naar Gent, waar ze haar intrek neemt in de Veldstraat.

Back to top