Solden steeds belangrijker.

Solden steeds belangrijker.

In de voorbije tien jaar is het belang van de koopjes bijna 20% toegenomen. UNIZO ziet er een teken in dat de vaste soldenperiode moet blijven bestaan. Al is er een bittere keerzijde aan de medaille: de omzet van de normale wintercollectie is in de afgelopen tien jaar 11,9% gedaald. Zijn de solden redder in nood, of net de schuldige?


Soldenomzet groeit jaar na jaar.

Steeds meer consumenten rekenen op de soldenperiode om hun kledingaankopen te doen. De omzet van kledingwinkels tijdens de soldenperiode is tussen de winters van 2002 en 2011 met 19,2% gegroeid. Ieder jaar groeit het belang van de behaalde omzet in de koopjestijd. Al was het dit jaar slechts 1% ten aanzien van vorige winter.

Argument voor de sperperiode.

Volgens UNIZO en MODE UNIE rechtvaardigt die groei de claim dat de soldenwet niet mag worden afgeschaft. De zelfstandigenorganisaties reageren hiermee op de rechtszaak rond de vermeende illegaliteit van de sperperiode en de overtredingen van diezelfde sperperiode door moderetailer ZEB. Het gerechtshof moet in de komende weken uitspreken of de sperperiode in strijd is met regelgeving van de Europese Unie.


“Zelfs al zou Europa de sperperiode ooit afschaffen, dan nog moet de modesector in elk geval een manier moet zoeken om de vaste soldenmaand te behouden. De soldenmaand is belangrijk gezien het succes ervan bij de consumenten en de noodzaak voor het bedrijfsrendement,” aldus MODE UNIE.


De kip of het ei.

Een kritische kanttekening is echter dat de brutomarges sterk onder druk staan tijdens de soldenperiode. De meeromzet in die periode kan dus zelden de verminderde verkoop doorheen het jaar compenseren.


Vraag rijst bovendien wie de schuldige is voor die dalende verkoopcijfers buiten de koopjestijd. Wachten klanten niet bewust op de solden? Zou het dan niet net beter zijn regelmatige kortingen op wisselende tijdstippen toe te laten om sterke fluctuaties in de vraag tegen te gaan? Het laatste woord over deze kwestie is zeker nog niet gezegd.

In de voorbije tien jaar is het belang van de koopjes bijna 20% toegenomen. UNIZO ziet er een teken in dat de vaste soldenperiode moet blijven bestaan. Al is er een bittere keerzijde aan de medaille: de omzet van de normale wintercollectie is in de afgelopen tien jaar 11,9% gedaald. Zijn de solden redder in nood, of net de schuldige?


Soldenomzet groeit jaar na jaar.

Steeds meer consumenten rekenen op de soldenperiode om hun kledingaankopen te doen. De omzet van kledingwinkels tijdens de soldenperiode is tussen de winters van 2002 en 2011 met 19,2% gegroeid. Ieder jaar groeit het belang van de behaalde omzet in de koopjestijd. Al was het dit jaar slechts 1% ten aanzien van vorige winter.

Argument voor de sperperiode.

Volgens UNIZO en MODE UNIE rechtvaardigt die groei de claim dat de soldenwet niet mag worden afgeschaft. De zelfstandigenorganisaties reageren hiermee op de rechtszaak rond de vermeende illegaliteit van de sperperiode en de overtredingen van diezelfde sperperiode door moderetailer ZEB. Het gerechtshof moet in de komende weken uitspreken of de sperperiode in strijd is met regelgeving van de Europese Unie.


“Zelfs al zou Europa de sperperiode ooit afschaffen, dan nog moet de modesector in elk geval een manier moet zoeken om de vaste soldenmaand te behouden. De soldenmaand is belangrijk gezien het succes ervan bij de consumenten en de noodzaak voor het bedrijfsrendement,” aldus MODE UNIE.


De kip of het ei.

Een kritische kanttekening is echter dat de brutomarges sterk onder druk staan tijdens de soldenperiode. De meeromzet in die periode kan dus zelden de verminderde verkoop doorheen het jaar compenseren.


Vraag rijst bovendien wie de schuldige is voor die dalende verkoopcijfers buiten de koopjestijd. Wachten klanten niet bewust op de solden? Zou het dan niet net beter zijn regelmatige kortingen op wisselende tijdstippen toe te laten om sterke fluctuaties in de vraag tegen te gaan? Het laatste woord over deze kwestie is zeker nog niet gezegd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zalando maakt aankoop inruilen nog eenvoudiger

18/12/2017

Zalando heeft met zijn "Order Exchange Service" een manier gevonden om het inruilen van een kledingstuk nog eenvoudiger te maken. Klanten kunnen via de dienst in één stap een kledingstuk terugsturen en het in een andere maat geleverd krijgen.

COS mag dan toch winkel openen op Dansaertstraat

18/12/2017

Na jaren van problemen en protesten mag de Zweedse modeketen COS, dat onderdeel is van de H&M Group, volgend jaar dan toch een vestiging openen op de Dansaertstraat in Brussel.

H&M wil Brusselse vestiging sluiten

18/12/2017

De Zweedse modegroep H&M heeft bij de bekendmaking van de resultaten van het vierde kwartaal laten verstaan dat het meer winkels wil sluiten. Een van die vestigingen bevindt zich in het winkelcentrum City 2 in Brussel.

Persoonlijke webwinkel voor elke Zalando-klant op komst

15/12/2017

Bij Zalando zijn liefst 600 medewerkers bezig met artificiële intelligentie. De online moderetailer wil zijn shopomgeving op die manier volledig personaliseren: binnen de 18 maanden moeten alle klanten er een eigen aanbod op maat aantreffen. 

Minder klanten en dus minder omzet voor H&M

15/12/2017

De Zweedse H&M Group heeft in het vierde kwartaal de omzet met 4 procent zien dalen. Die daling is te wijten aan het feit dat de winkels van het modebedrijf minder klanten over de vloer hebben gekregen.

Zo verbetert JBC de winkelervaring

14/12/2017

JBC opent vandaag haar Innovation Lab op de Corda Campus in Hasselt. De kledingketen experimenteert er met bewegingssensoren, gepersonaliseerde in-store boodschappen, een pop-up printshop en een feedbacktotem.

Back to top