Solden steeds belangrijker.

Solden steeds belangrijker.

In de voorbije tien jaar is het belang van de koopjes bijna 20% toegenomen. UNIZO ziet er een teken in dat de vaste soldenperiode moet blijven bestaan. Al is er een bittere keerzijde aan de medaille: de omzet van de normale wintercollectie is in de afgelopen tien jaar 11,9% gedaald. Zijn de solden redder in nood, of net de schuldige?


Soldenomzet groeit jaar na jaar.

Steeds meer consumenten rekenen op de soldenperiode om hun kledingaankopen te doen. De omzet van kledingwinkels tijdens de soldenperiode is tussen de winters van 2002 en 2011 met 19,2% gegroeid. Ieder jaar groeit het belang van de behaalde omzet in de koopjestijd. Al was het dit jaar slechts 1% ten aanzien van vorige winter.

Argument voor de sperperiode.

Volgens UNIZO en MODE UNIE rechtvaardigt die groei de claim dat de soldenwet niet mag worden afgeschaft. De zelfstandigenorganisaties reageren hiermee op de rechtszaak rond de vermeende illegaliteit van de sperperiode en de overtredingen van diezelfde sperperiode door moderetailer ZEB. Het gerechtshof moet in de komende weken uitspreken of de sperperiode in strijd is met regelgeving van de Europese Unie.


“Zelfs al zou Europa de sperperiode ooit afschaffen, dan nog moet de modesector in elk geval een manier moet zoeken om de vaste soldenmaand te behouden. De soldenmaand is belangrijk gezien het succes ervan bij de consumenten en de noodzaak voor het bedrijfsrendement,” aldus MODE UNIE.


De kip of het ei.

Een kritische kanttekening is echter dat de brutomarges sterk onder druk staan tijdens de soldenperiode. De meeromzet in die periode kan dus zelden de verminderde verkoop doorheen het jaar compenseren.


Vraag rijst bovendien wie de schuldige is voor die dalende verkoopcijfers buiten de koopjestijd. Wachten klanten niet bewust op de solden? Zou het dan niet net beter zijn regelmatige kortingen op wisselende tijdstippen toe te laten om sterke fluctuaties in de vraag tegen te gaan? Het laatste woord over deze kwestie is zeker nog niet gezegd.

In de voorbije tien jaar is het belang van de koopjes bijna 20% toegenomen. UNIZO ziet er een teken in dat de vaste soldenperiode moet blijven bestaan. Al is er een bittere keerzijde aan de medaille: de omzet van de normale wintercollectie is in de afgelopen tien jaar 11,9% gedaald. Zijn de solden redder in nood, of net de schuldige?


Soldenomzet groeit jaar na jaar.

Steeds meer consumenten rekenen op de soldenperiode om hun kledingaankopen te doen. De omzet van kledingwinkels tijdens de soldenperiode is tussen de winters van 2002 en 2011 met 19,2% gegroeid. Ieder jaar groeit het belang van de behaalde omzet in de koopjestijd. Al was het dit jaar slechts 1% ten aanzien van vorige winter.

Argument voor de sperperiode.

Volgens UNIZO en MODE UNIE rechtvaardigt die groei de claim dat de soldenwet niet mag worden afgeschaft. De zelfstandigenorganisaties reageren hiermee op de rechtszaak rond de vermeende illegaliteit van de sperperiode en de overtredingen van diezelfde sperperiode door moderetailer ZEB. Het gerechtshof moet in de komende weken uitspreken of de sperperiode in strijd is met regelgeving van de Europese Unie.


“Zelfs al zou Europa de sperperiode ooit afschaffen, dan nog moet de modesector in elk geval een manier moet zoeken om de vaste soldenmaand te behouden. De soldenmaand is belangrijk gezien het succes ervan bij de consumenten en de noodzaak voor het bedrijfsrendement,” aldus MODE UNIE.


De kip of het ei.

Een kritische kanttekening is echter dat de brutomarges sterk onder druk staan tijdens de soldenperiode. De meeromzet in die periode kan dus zelden de verminderde verkoop doorheen het jaar compenseren.


Vraag rijst bovendien wie de schuldige is voor die dalende verkoopcijfers buiten de koopjestijd. Wachten klanten niet bewust op de solden? Zou het dan niet net beter zijn regelmatige kortingen op wisselende tijdstippen toe te laten om sterke fluctuaties in de vraag tegen te gaan? Het laatste woord over deze kwestie is zeker nog niet gezegd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


13 winkels McGregor en Gaastra gered

19/05/2017

Twee kopers nemen samen 13 Belgische winkels over van modeketens McGregor en Gaastra, die eerder dit jaar in de problemen geraakten. Voor tien andere winkels is er nog geen oplossing. 

Patrick Louvet is nieuwe CEO Ralph Lauren

19/05/2017

Modemerk Ralph Lauren heeft Patrick Louvet aangeduid als de nieuwe CEO. Hij volgt Stefan Larsson op, die in februari onverwacht het bedrijf verliet omwille van een meningsverschil met oprichter en voorzitter Ralph Lauren.

Scotch & Soda zet verovering Frankrijk voort

18/05/2017

Het Nederlandse modemerk Scotch & Soda opent binnenkort boetieks in Dijon en Parijs. De twee nieuwe winkels komen boven op de negen eigen boetieks die het merk nu al runt in Frankrijk.

Uniqlo dit najaar naar Brussel

18/05/2017

De Japanse modeketen Uniqlo opent dit najaar een eerste vestiging in Brussel. Het wordt de derde winkel van het merk in België, na vestigingen in Antwerpen en het Wijnegem Shopping Center.

Winkels Noppies in nieuw kleedje

17/05/2017

Noppies, de modeketen voor zwangere vrouwen en baby’s, gaat al zijn winkels in een nieuw jasje steken vanwege het tienjarig bestaan van de keten. De eerste winkel die het nieuwe concept mag ontvangen, is die in Rotterdam.

Urban Outfitters haalt weer de verwachtingen niet

17/05/2017

Modebedrijf Urban Outfitters heeft in het eerste kwartaal van 2017 niet aan de verwachtingen kunnen voldoen. Binnen het moederbedrijf van ketens Anthropologie, Free People en Urban Outfiters daalde de vergelijkbare omzet dan ook opnieuw.

Back to top