Sterke dollar nefast voor winst Ralph Lauren | RetailDetail

Sterke dollar nefast voor winst Ralph Lauren

Sterke dollar nefast voor winst Ralph Lauren

Het Amerikaanse modebedrijf Ralph Lauren heeft in het laatste kwartaal van het boekjaar 2015 een lagere winst geboekt dan een jaar voorheen. Dat was vrijwel volledig te wijten aan wisselkoerseffecten, aangezien de omzet verder op niveau bleef.

Kleine omzetgroei, maar lagere winst

Met 1,9 miljard dollar (1,7 miljard dollar) omzet in het laatste kwartaal werd ongeveer hetzelfde resultaat behaald als een jaar eerder. Toch daalde de nettowinst van 153 miljoen dollar (135 miljoen euro) in 2014 naar 124 miljoen dollar (110 miljoen euro) dit jaar, wat Ralph Lauren toeschreef aan de sterke dollar. Bij gelijke wisselkoersen zou er immers sprake geweest zijn van een lichte winstgroei.

 

Voor het volledige voorbije boekjaar haalde Ralph Lauren een nettowinst van 702 miljoen dollar (620 miljoen euro), flink wat minder dan de 776 miljoen dollar (680 miljoen euro) van een jaar eerder. De omzet groeide met 2 procent naar 7,6 miljard dollar (6,7 miljard euro).

 

De verkoop in de eigen winkels bleef in het vierde kwartaal na wisselkoerseffecten ongeveer gelijk met 841 miljoen dollar (740 miljoen euro). Op vergelijkbare basis was er wel sprake van een daling van 4 procent. Voor het volledige boekjaar steeg de retailomzet met 4% naar 4 miljard dollar (3,5 miljard euro). Op vergelijkbare basis was er sprake van een daling van één procent.

 

Ralph Lauren wil over het huidige financiële jaar een omzetstijging van ongeveer vijf procent halen. Het bedrijf kondigde ook aan dat het voor 500 miljoen dollar eigen aandelen gaat terugkopen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Maken Chinese gevangenen kleren voor H&M en C&A?

20/02/2018

De Britse ex-journalist Peter Humphrey beticht C&A en H&M van dwangarbeid. Met eigen ogen zou hij gezien hebben hoe gevangenen in Shanghai moesten werken voor Westerse ketens. De retailers onderzoeken de zaak.

Chanel neemt aandeel in online retailer Farfetch

19/02/2018

Het Franse modemerk Chanel heeft een minderheidsaandeel genomen in het Britse Farfetch. Chanel wil de kennis van de online retailer gebruiken om zelf meer digitale innovaties te ontwikkelen voor de eigen klanten.

Monoprix wil webshop Sarenza overnemen

19/02/2018

Winkelketen Monoprix, onderdeel van de Franse Groupe Casino, heeft gesprekken opgestart rond een overname van online schoenverkoper Sarenza. Sarenza is een van de belangrijkste online merken in Frankrijk.

Zalando breidt samenwerking met Duitse retailers uit

16/02/2018

Zalando heeft de samenwerking met fysieke retailers in Duitsland verder uitgebreid. Schoenwinkels konden al bestellingen versturen via Zalando en nu is dat ook het geval voor winkels die kleding verkopen.

Kiabi opent grootste Belgische winkel in Westland Shopping Center

15/02/2018

De Franse kledingketen Kiabi opent zijn vijfde Belgische winkel in het Westland Shopping Center in Anderlecht. Het is meteen de grootste vestiging van de familieketen in ons land, met een oppervlakte van ruim 1.800 m².

H&M waarschuwt voor moeilijk 2018

15/02/2018

De Zweedse modegroep H&M waarschuwt dat ook 2018 nog een moeilijk jaar kan worden voor het bedrijf. Het maakt dan wel werk van de online verkoop, de omzet in de winkels zal het komende jaar waarschijnlijk verder dalen.

Back to top