Sterke dollar nefast voor winst Ralph Lauren

Sterke dollar nefast voor winst Ralph Lauren

Het Amerikaanse modebedrijf Ralph Lauren heeft in het laatste kwartaal van het boekjaar 2015 een lagere winst geboekt dan een jaar voorheen. Dat was vrijwel volledig te wijten aan wisselkoerseffecten, aangezien de omzet verder op niveau bleef.

Kleine omzetgroei, maar lagere winst

Met 1,9 miljard dollar (1,7 miljard dollar) omzet in het laatste kwartaal werd ongeveer hetzelfde resultaat behaald als een jaar eerder. Toch daalde de nettowinst van 153 miljoen dollar (135 miljoen euro) in 2014 naar 124 miljoen dollar (110 miljoen euro) dit jaar, wat Ralph Lauren toeschreef aan de sterke dollar. Bij gelijke wisselkoersen zou er immers sprake geweest zijn van een lichte winstgroei.

 

Voor het volledige voorbije boekjaar haalde Ralph Lauren een nettowinst van 702 miljoen dollar (620 miljoen euro), flink wat minder dan de 776 miljoen dollar (680 miljoen euro) van een jaar eerder. De omzet groeide met 2 procent naar 7,6 miljard dollar (6,7 miljard euro).

 

De verkoop in de eigen winkels bleef in het vierde kwartaal na wisselkoerseffecten ongeveer gelijk met 841 miljoen dollar (740 miljoen euro). Op vergelijkbare basis was er wel sprake van een daling van 4 procent. Voor het volledige boekjaar steeg de retailomzet met 4% naar 4 miljard dollar (3,5 miljard euro). Op vergelijkbare basis was er sprake van een daling van één procent.

 

Ralph Lauren wil over het huidige financiële jaar een omzetstijging van ongeveer vijf procent halen. Het bedrijf kondigde ook aan dat het voor 500 miljoen dollar eigen aandelen gaat terugkopen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Glinstertje hoop voor de moderetail in 2018

08/12/2017

De moeilijkste tijd is voorbij voor de modesector, besluit McKinsey in de studie The State of Fashion 2018. Al wordt niks nog zoals het was: de meeste groei is voortaan in het Zuiden en het Oosten te vinden, fast-fashion wordt sneller en de groten worden nog groter.

 

Weekday in de lente ook naar Brussel

06/12/2017

Na twee vestigingen in Antwerpen maakt Weekday, een van de merken van de Zweedse H&M Group, volgend jaar ook de sprong naar Brussel. In de lente moet een winkel openen aan de Kapitein Crespelstraat, vlakbij de Guldenvlieslaan

Essentiel Antwerp breidt verder uit in Nederland

06/12/2017

Het Belgische modemerk Essentiel Antwerp zet zijn veroveringstocht in Nederland verder en wil er volgend jaar drie nieuwe vestigingen openen. Eerder opende het al winkels in Amsterdam, Haarlem en ’s Hertogenbosch.

Barbiepop Tommy x Gigi in de winkelrekken

05/12/2017

In februari van dit jaar kreeg supermodel Gigi Hadid de eer om een Barbiepop naar haar gelijkenis te ontvangen. Die werd gemaakt om de samenwerking tussen Hadid en modemerk Tommy Hilfiger te vieren. Nu komt de Barbie ook in de winkelrekken.

Onderzoek naar belastingontduiking bij Gucci

04/12/2017

Op de kantoren van Gucci in Milaan en Firenze heeft de Italiaanse politie huiszoekingen gehouden omwille van mogelijke belastingontduiking. Gucci geeft toe dat er een onderzoek gaande is en zegt zijn volledige medewerking te verlenen.

Vzw Terre wil snel naar vijf Factory Shops

01/12/2017

De vzw Terre heeft deze week in Anderlecht een tweede Brusselse Factory Shop geopend, waar ze tweedehands kleding verkoopt die hzet verzamelt via containers over het hele land. De vzw wil nu snel uitbreiden in de hoofdstad.

Back to top