Sterke dollar nefast voor winst Ralph Lauren | RetailDetail

Sterke dollar nefast voor winst Ralph Lauren

Sterke dollar nefast voor winst Ralph Lauren

Het Amerikaanse modebedrijf Ralph Lauren heeft in het laatste kwartaal van het boekjaar 2015 een lagere winst geboekt dan een jaar voorheen. Dat was vrijwel volledig te wijten aan wisselkoerseffecten, aangezien de omzet verder op niveau bleef.

Kleine omzetgroei, maar lagere winst

Met 1,9 miljard dollar (1,7 miljard dollar) omzet in het laatste kwartaal werd ongeveer hetzelfde resultaat behaald als een jaar eerder. Toch daalde de nettowinst van 153 miljoen dollar (135 miljoen euro) in 2014 naar 124 miljoen dollar (110 miljoen euro) dit jaar, wat Ralph Lauren toeschreef aan de sterke dollar. Bij gelijke wisselkoersen zou er immers sprake geweest zijn van een lichte winstgroei.

 

Voor het volledige voorbije boekjaar haalde Ralph Lauren een nettowinst van 702 miljoen dollar (620 miljoen euro), flink wat minder dan de 776 miljoen dollar (680 miljoen euro) van een jaar eerder. De omzet groeide met 2 procent naar 7,6 miljard dollar (6,7 miljard euro).

 

De verkoop in de eigen winkels bleef in het vierde kwartaal na wisselkoerseffecten ongeveer gelijk met 841 miljoen dollar (740 miljoen euro). Op vergelijkbare basis was er wel sprake van een daling van 4 procent. Voor het volledige boekjaar steeg de retailomzet met 4% naar 4 miljard dollar (3,5 miljard euro). Op vergelijkbare basis was er sprake van een daling van één procent.

 

Ralph Lauren wil over het huidige financiële jaar een omzetstijging van ongeveer vijf procent halen. Het bedrijf kondigde ook aan dat het voor 500 miljoen dollar eigen aandelen gaat terugkopen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Belgian Friday is nieuw Belgisch online koopjesweekend

15/05/2018

Na Black Friday is er nu ook de eerste Belgian Friday: de ketens Kiabi, La RedouteSarenza, Veritas, Jack & Jones en Tape à l'Oeil lanceren op vrijdag 18 mei een nieuw winkelevenement, met kortingen en acties voor wie online shopt.

.NU: een luxeconcept voor de zoekende man

15/05/2018

Terwijl grote retailers vechten voor hun leven, duiken vernieuwende kleine boetieks overal op in de winkelstraten. .NU in Gent is zo’n nieuw concept, dat het tekort aan luxueuze herenboetieks wil opvangen.