Sterke euro weegt op Inditex | RetailDetail

Sterke euro weegt op Inditex

Sterke euro weegt op Inditex

De sterke euro heeft Inditex parten gespeeld. Tussen begin februari en eind april bleef de omzet van de Spaanse modegroep, na omzetting in de Europese eenheidsmunt, immers steken op 3,748 miljard euro, slechts 4% meer dan in dezelfde periode van 2013.

Omzet in lokale munt stijgt 11%

De moedermaatschappij van onder meer Zara, Massimo Dutti, Bershka en Uterqüe zou bij constante wisselkoersen een stijging van de omzet met 11% hebben kunnen voorleggen. Munten als de Japanse yen, de Turkse lira en de Russische roebel zagen hun wisselkoers tegenover de Europese eenheidsmunt het voorbije jaar echter tussen 14 en 21 procent dalen, en dat weegt door bij de omrekening. Zeker gezien het concern een derde van zijn verkoopcijfer buiten Europa realiseert.

 

De impact op de winst was dan ook nog groter: het nettoresultaat zakte van 438 miljoen euro naar 406 miljoen euro, een daling met 7,3% en goed voor de scherpste terugval in de afgelopen vijf jaar. De brutomarge bleef nochtans vrij goed overeind. Deze bedroeg eind april 58,9%, terwijl die een jaar eerder 59,6% bedroeg.

 

Bijna 6.400 winkels wereldwijd

Positief voor Inditex was dat het op zijn economisch zwaar getroffen Spaanse thuismarkt, waar het nog altijd een vijfde van zijn verkoopcijfer realiseert, een toename van de omzet kon optekenen. Het verkoopcijfer lag er in juni 0,7% hoger dan in dezelfde maand van 2013.

 

Globaal is Inditex aanwezig in 88 markten. Het telde er eind april in totaal 6.393 winkels. Tijdens het eerste kwartaal werden 53 nieuwe verkooppunten geopend in 26 markten. In september start Inditex ook met online verkopen in Zuid-Korea en Mexico, later op het jaar opent het nog een online loket bij het Chinese handelsplatform Tmall.

 

Aandeel wordt gesplitst in vijf

Op financieel vlak gaat Inditex zijn aandelen splitsen. Voor elk huidig aandeel krijgen de aandeelhouders vijf nieuwe titels. Dat zal de effecten minder zwaar en dus makkelijker te verhandelen maken. De splitsing is gepland voor 25 juli.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

Van de Velde zakt weg na teleurstellende omzetcijfers

10/07/2018

Het Oost-Vlaamse lingeriebedrijf Van de Velde kampt met een daling van de omzet. Pas eind april volgde een lichte verbetering van de bedrijfsresultaten, maar toch zakte de halfjaaromzet met 3,9% tot 110,8 miljoen euro.

FNG trekt naar Brusselse beurs met 60 miljoen euro

06/07/2018

Modegroep FNG heeft 60 miljoen euro opgehaald bij een nieuwe aandelenuitgifte. De nieuwe aandelen zullen vanaf 9 juli worden verhandeld op de beurs van Amsterdam en voor het eerst ook op de Brusselse beurs.