Sterke euro weegt op Inditex

Sterke euro weegt op Inditex

De sterke euro heeft Inditex parten gespeeld. Tussen begin februari en eind april bleef de omzet van de Spaanse modegroep, na omzetting in de Europese eenheidsmunt, immers steken op 3,748 miljard euro, slechts 4% meer dan in dezelfde periode van 2013.

Omzet in lokale munt stijgt 11%

De moedermaatschappij van onder meer Zara, Massimo Dutti, Bershka en Uterqüe zou bij constante wisselkoersen een stijging van de omzet met 11% hebben kunnen voorleggen. Munten als de Japanse yen, de Turkse lira en de Russische roebel zagen hun wisselkoers tegenover de Europese eenheidsmunt het voorbije jaar echter tussen 14 en 21 procent dalen, en dat weegt door bij de omrekening. Zeker gezien het concern een derde van zijn verkoopcijfer buiten Europa realiseert.

 

De impact op de winst was dan ook nog groter: het nettoresultaat zakte van 438 miljoen euro naar 406 miljoen euro, een daling met 7,3% en goed voor de scherpste terugval in de afgelopen vijf jaar. De brutomarge bleef nochtans vrij goed overeind. Deze bedroeg eind april 58,9%, terwijl die een jaar eerder 59,6% bedroeg.

 

Bijna 6.400 winkels wereldwijd

Positief voor Inditex was dat het op zijn economisch zwaar getroffen Spaanse thuismarkt, waar het nog altijd een vijfde van zijn verkoopcijfer realiseert, een toename van de omzet kon optekenen. Het verkoopcijfer lag er in juni 0,7% hoger dan in dezelfde maand van 2013.

 

Globaal is Inditex aanwezig in 88 markten. Het telde er eind april in totaal 6.393 winkels. Tijdens het eerste kwartaal werden 53 nieuwe verkooppunten geopend in 26 markten. In september start Inditex ook met online verkopen in Zuid-Korea en Mexico, later op het jaar opent het nog een online loket bij het Chinese handelsplatform Tmall.

 

Aandeel wordt gesplitst in vijf

Op financieel vlak gaat Inditex zijn aandelen splitsen. Voor elk huidig aandeel krijgen de aandeelhouders vijf nieuwe titels. Dat zal de effecten minder zwaar en dus makkelijker te verhandelen maken. De splitsing is gepland voor 25 juli.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


JBC haalt e-commercemagazijn terug naar België

17/11/2017

JBC verhuist zijn e-commercemagazijn weer van Nederland naar België. Voortaan stockeert de Belgische kledingketen zijn kleding bij Bleckmann in Grobbendonk. Dat is een onverwachte opsteker voor de Belgische e-commercesector.

H&M-dochter Monki geeft Antwerpen Belgische primeur

17/11/2017

Vandaag is in Antwerpen de eerste Belgische vestiging van het modemerk Monki geopend. Dat maakt deel uit van de Zweedse H&M Group en heeft in Europa en Azië al ongeveer 115 winkels.

Minstens 30 jobs op de helling bij Euro Shoe Group

17/11/2017

Bij Euro Shoe Group, het schoenen- en kledingconcern achter Bristol en Avance, verdwijnen ten minste dertig jobs. “De sanering zou gebeuren zonder naakte ontslagen”, zegt de 'nieuwe' topman Philippe Vanaudenhove.

Clouds of Fashion: van modeblog tot heuse retailonderneming

16/11/2017

Als jonge blogger een eigen retailonderneming uit de grond stampen, faut le faire. Laurentine Van Landeghem heeft zelfs haar studies stopgezet om zich te focussen op haar Clouds of Fashion. Op de RetailDetail Night vertelt ze haar verhaal. 

Lubach: “Eerlijke kleding is een kwestie van prioriteiten”

15/11/2017

Sinds de ramp bij Rana Plaza klinkt binnen de kledingindustrie de roep naar transparantie rond de productie van kleding, maar zondag bewees Arjen Lubach in Zondag met Lubach dat die transparantie er nog niet helemaal is.

Modeketen Canada Goose opent eerste Europese winkel

14/11/2017

De Canadese modeketen Canada Goose heeft in Londen zijn eerste Europese winkel geopend. De kleding van het merk is al langer te vinden in Europa, maar voorheen was dat enkel het geval bij multimerkenwinkels.

Back to top