Sterke euro weegt op Inditex | RetailDetail

Sterke euro weegt op Inditex

Sterke euro weegt op Inditex

De sterke euro heeft Inditex parten gespeeld. Tussen begin februari en eind april bleef de omzet van de Spaanse modegroep, na omzetting in de Europese eenheidsmunt, immers steken op 3,748 miljard euro, slechts 4% meer dan in dezelfde periode van 2013.

Omzet in lokale munt stijgt 11%

De moedermaatschappij van onder meer Zara, Massimo Dutti, Bershka en Uterqüe zou bij constante wisselkoersen een stijging van de omzet met 11% hebben kunnen voorleggen. Munten als de Japanse yen, de Turkse lira en de Russische roebel zagen hun wisselkoers tegenover de Europese eenheidsmunt het voorbije jaar echter tussen 14 en 21 procent dalen, en dat weegt door bij de omrekening. Zeker gezien het concern een derde van zijn verkoopcijfer buiten Europa realiseert.

 

De impact op de winst was dan ook nog groter: het nettoresultaat zakte van 438 miljoen euro naar 406 miljoen euro, een daling met 7,3% en goed voor de scherpste terugval in de afgelopen vijf jaar. De brutomarge bleef nochtans vrij goed overeind. Deze bedroeg eind april 58,9%, terwijl die een jaar eerder 59,6% bedroeg.

 

Bijna 6.400 winkels wereldwijd

Positief voor Inditex was dat het op zijn economisch zwaar getroffen Spaanse thuismarkt, waar het nog altijd een vijfde van zijn verkoopcijfer realiseert, een toename van de omzet kon optekenen. Het verkoopcijfer lag er in juni 0,7% hoger dan in dezelfde maand van 2013.

 

Globaal is Inditex aanwezig in 88 markten. Het telde er eind april in totaal 6.393 winkels. Tijdens het eerste kwartaal werden 53 nieuwe verkooppunten geopend in 26 markten. In september start Inditex ook met online verkopen in Zuid-Korea en Mexico, later op het jaar opent het nog een online loket bij het Chinese handelsplatform Tmall.

 

Aandeel wordt gesplitst in vijf

Op financieel vlak gaat Inditex zijn aandelen splitsen. Voor elk huidig aandeel krijgen de aandeelhouders vijf nieuwe titels. Dat zal de effecten minder zwaar en dus makkelijker te verhandelen maken. De splitsing is gepland voor 25 juli.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


e5 Mode treedt toe tot de Fair Wear Foundation

24/05/2018

ECG, de design- en importafdeling van kledingketen e5 Mode, wordt lid van de Fair Wear Foundation. Die internationale organisatie ijvert samen met kledingmerken voor betere arbeidsomstandigheden voor textielarbeiders.

Schoenen Torfs wordt franchisenemer The Athlete’s Foot

23/05/2018

Op vrijdag 1 juni opent sneakerketen The Athlete’s Foot een winkel in Waasland Shopping Center. De tweede winkel in België is meteen ook de eerste in een partnership met Schoenen Torfs. Later dit jaar volgt nog een vestiging in Eeklo.

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.