Sterke euro weegt op Inditex

Sterke euro weegt op Inditex

De sterke euro heeft Inditex parten gespeeld. Tussen begin februari en eind april bleef de omzet van de Spaanse modegroep, na omzetting in de Europese eenheidsmunt, immers steken op 3,748 miljard euro, slechts 4% meer dan in dezelfde periode van 2013.

Omzet in lokale munt stijgt 11%

De moedermaatschappij van onder meer Zara, Massimo Dutti, Bershka en Uterqüe zou bij constante wisselkoersen een stijging van de omzet met 11% hebben kunnen voorleggen. Munten als de Japanse yen, de Turkse lira en de Russische roebel zagen hun wisselkoers tegenover de Europese eenheidsmunt het voorbije jaar echter tussen 14 en 21 procent dalen, en dat weegt door bij de omrekening. Zeker gezien het concern een derde van zijn verkoopcijfer buiten Europa realiseert.

 

De impact op de winst was dan ook nog groter: het nettoresultaat zakte van 438 miljoen euro naar 406 miljoen euro, een daling met 7,3% en goed voor de scherpste terugval in de afgelopen vijf jaar. De brutomarge bleef nochtans vrij goed overeind. Deze bedroeg eind april 58,9%, terwijl die een jaar eerder 59,6% bedroeg.

 

Bijna 6.400 winkels wereldwijd

Positief voor Inditex was dat het op zijn economisch zwaar getroffen Spaanse thuismarkt, waar het nog altijd een vijfde van zijn verkoopcijfer realiseert, een toename van de omzet kon optekenen. Het verkoopcijfer lag er in juni 0,7% hoger dan in dezelfde maand van 2013.

 

Globaal is Inditex aanwezig in 88 markten. Het telde er eind april in totaal 6.393 winkels. Tijdens het eerste kwartaal werden 53 nieuwe verkooppunten geopend in 26 markten. In september start Inditex ook met online verkopen in Zuid-Korea en Mexico, later op het jaar opent het nog een online loket bij het Chinese handelsplatform Tmall.

 

Aandeel wordt gesplitst in vijf

Op financieel vlak gaat Inditex zijn aandelen splitsen. Voor elk huidig aandeel krijgen de aandeelhouders vijf nieuwe titels. Dat zal de effecten minder zwaar en dus makkelijker te verhandelen maken. De splitsing is gepland voor 25 juli.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Lagere omzet en nieuwe CEO voor Geox

19/01/2018

De omzet bij het Italiaanse schoenenmerk Geox is in het voorbije boekjaar licht gedaald. Daarnaast werd voormalig CEO Gregorio Borgo vervangen door Matteo Mascazzini, die overkomt van het Italiaanse modemerk Gucci.

Primark ziet groei vertragen

18/01/2018

In het eerste kwartaal van het boekjaar is de omzet bij de Ierse modeketen Primark bij constante wisselkoersen met 7% gestegen, inclusief wisselkoerseffecten was dat zelfs met 9%. Dat is wel lager dan wat analisten verwacht hadden.

Winst blijft net onder verwachtingen bij Zalando

17/01/2018

De Duitse modewebshop Zalando is het voorbije boekjaar met bijna een kwart gegroeid, terwijl ook de bedrijfswinst met bijna 5% steeg. Dat laatste was wel net onder de verwachtingen van Zalando zelf.

Yoox Net-a-Porter haalt recordomzet in 2017

16/01/2018

Online retailer Yoox Net-a-Porter (YNAP) heeft in 2017 een recordomzet gehaald van meer dan 2 miljard euro. Dat is een groei van meer dan 10% ten opzichte van een jaar eerder, toen die grens net niet werd gehaald.

Hugo Boss haalt groeidoelen in 2017

16/01/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss heeft in 2017 zijn doelen weten te behalen, onder andere dankzij een sterke groei in het vierde kwartaal. Voor het volledige boekjaar ging de omzet voor wisselkoersen met 3% de hoogte in.

Eigenaars C&A denken aan verkoop aan Chinese investeerders

15/01/2018

De Nederlandse familie Brenninkmeijer bekijkt volgens het Duitse weekblad Der Spiegel de mogelijkheid om kledingketen C&A van de hand te doen. Daarbij komt het bedrijf mogelijk in Chinese handen.

Back to top