Sterke groei online voor New Look

Sterke groei online voor New Look

Het ongewoon warme oktober- en novemberweer hebben de verkoop van de Britse moderetailer New Look doen terugvallen, maar de (online) eindejaarsverkoop was wel een topper. Volgens topman Kristiansen is zijn modegroep klaar voor een beursgang.

Iets minder omzet, kwart meer winst

New Look heeft zijn derde kwartaal afgesloten met een verkoopdaling van 1,6% tot 400 miljoen pond of 540 miljoen euro. Op vergelijkbare basis bedroeg de daling 'slechts' 1,7%, want New Look trok zich in november terug uit Rusland en Oekraïne wegens de instabiele politieke situatie en deed eveneens zijn noodlijdende Franse dochter Mim van de hand.

 

"Hoewel we in oktober en november te kampen kregen met ongewoon warm weer voor de tijd van het jaar, groeide ons marktaandeel toch in het derde kwartaal", zegt CEO Anders Kristiansen. Die groei dankt de groep vooral aan de onlineverkoop: die steeg liefst 32,4% tijdens de kerstperiode.

 

New Look mag dan al wat minder verkocht hebben, de winst ging er wel aardig op vooruit doordat de retailer "ondanks de zware promotionele context" toch tegen de volle pot is blijven verkopen. De winst vóór belastingen klokte liefst 28% hoger af op 35,2 miljoen pond, omgerekend net geen 47,5 miljoen euro.

 

"Klaar voor beursgang"

Intussen timmert New Look naarstig voort aan zijn expansie: tegen het einde van dit boekjaar zal de groep twintig winkels tellen in China (het voorbije kwartaal kwamen er vier bij) en een jaar later moeten dat er al zeventig zijn. Ook in Frankrijk, Duitsland en Polen zit de expansie op schema.

 

Dat alles laat CEO Anders Kristiansen besluiten dat New Look "klaar [is] voor een beursgang", al voegt hij er meteen aan toe dat het klimaat op de beursvloer nu nog niet rijp is. "Later wellicht wel, maar die dingen zijn moeilijk te voorspellen."

 

New Look is vandaag in handen van de investeringsfondsen Apax en Permira, die de groep 11 jaar geleden kochten. Eind 2010 werd een geplande beursgang op het laatste nippertje ingetrokken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

21/09/2017

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Hema maakt geen onderscheid meer tussen jongens en meisjes

20/09/2017

Hema laat eind dit jaar de geslachtsaanduidingen op zijn kinderkleding vallen: op de verpakkingen en labels zal je dan niet meer vinden of de kleding voor jongens of meisjes is. Hema pikt daarmee in op een duidelijke trend.

Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Vernieuwing Brantano werpt vruchten af

15/09/2017

De vernieuwing van schoenketen Brantano onder de paraplu van de FNG Groep werpt zijn vruchten af: al meer dan de helft van de winkels is vernieuwd en die nieuwe winkels draaien gemiddeld 20% meer omzet.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Back to top