Sterke groei online voor New Look | RetailDetail

Sterke groei online voor New Look

Sterke groei online voor New Look

Het ongewoon warme oktober- en novemberweer hebben de verkoop van de Britse moderetailer New Look doen terugvallen, maar de (online) eindejaarsverkoop was wel een topper. Volgens topman Kristiansen is zijn modegroep klaar voor een beursgang.

Iets minder omzet, kwart meer winst

New Look heeft zijn derde kwartaal afgesloten met een verkoopdaling van 1,6% tot 400 miljoen pond of 540 miljoen euro. Op vergelijkbare basis bedroeg de daling 'slechts' 1,7%, want New Look trok zich in november terug uit Rusland en Oekraïne wegens de instabiele politieke situatie en deed eveneens zijn noodlijdende Franse dochter Mim van de hand.

 

"Hoewel we in oktober en november te kampen kregen met ongewoon warm weer voor de tijd van het jaar, groeide ons marktaandeel toch in het derde kwartaal", zegt CEO Anders Kristiansen. Die groei dankt de groep vooral aan de onlineverkoop: die steeg liefst 32,4% tijdens de kerstperiode.

 

New Look mag dan al wat minder verkocht hebben, de winst ging er wel aardig op vooruit doordat de retailer "ondanks de zware promotionele context" toch tegen de volle pot is blijven verkopen. De winst vóór belastingen klokte liefst 28% hoger af op 35,2 miljoen pond, omgerekend net geen 47,5 miljoen euro.

 

"Klaar voor beursgang"

Intussen timmert New Look naarstig voort aan zijn expansie: tegen het einde van dit boekjaar zal de groep twintig winkels tellen in China (het voorbije kwartaal kwamen er vier bij) en een jaar later moeten dat er al zeventig zijn. Ook in Frankrijk, Duitsland en Polen zit de expansie op schema.

 

Dat alles laat CEO Anders Kristiansen besluiten dat New Look "klaar [is] voor een beursgang", al voegt hij er meteen aan toe dat het klimaat op de beursvloer nu nog niet rijp is. "Later wellicht wel, maar die dingen zijn moeilijk te voorspellen."

 

New Look is vandaag in handen van de investeringsfondsen Apax en Permira, die de groep 11 jaar geleden kochten. Eind 2010 werd een geplande beursgang op het laatste nippertje ingetrokken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


e5 Mode treedt toe tot de Fair Wear Foundation

24/05/2018

ECG, de design- en importafdeling van kledingketen e5 Mode, wordt lid van de Fair Wear Foundation. Die internationale organisatie ijvert samen met kledingmerken voor betere arbeidsomstandigheden voor textielarbeiders.

Schoenen Torfs wordt franchisenemer The Athlete’s Foot

23/05/2018

Op vrijdag 1 juni opent sneakerketen The Athlete’s Foot een winkel in Waasland Shopping Center. De tweede winkel in België is meteen ook de eerste in een partnership met Schoenen Torfs. Later dit jaar volgt nog een vestiging in Eeklo.

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.