Sterke groei online voor New Look

Sterke groei online voor New Look

Het ongewoon warme oktober- en novemberweer hebben de verkoop van de Britse moderetailer New Look doen terugvallen, maar de (online) eindejaarsverkoop was wel een topper. Volgens topman Kristiansen is zijn modegroep klaar voor een beursgang.

Iets minder omzet, kwart meer winst

New Look heeft zijn derde kwartaal afgesloten met een verkoopdaling van 1,6% tot 400 miljoen pond of 540 miljoen euro. Op vergelijkbare basis bedroeg de daling 'slechts' 1,7%, want New Look trok zich in november terug uit Rusland en Oekraïne wegens de instabiele politieke situatie en deed eveneens zijn noodlijdende Franse dochter Mim van de hand.

 

"Hoewel we in oktober en november te kampen kregen met ongewoon warm weer voor de tijd van het jaar, groeide ons marktaandeel toch in het derde kwartaal", zegt CEO Anders Kristiansen. Die groei dankt de groep vooral aan de onlineverkoop: die steeg liefst 32,4% tijdens de kerstperiode.

 

New Look mag dan al wat minder verkocht hebben, de winst ging er wel aardig op vooruit doordat de retailer "ondanks de zware promotionele context" toch tegen de volle pot is blijven verkopen. De winst vóór belastingen klokte liefst 28% hoger af op 35,2 miljoen pond, omgerekend net geen 47,5 miljoen euro.

 

"Klaar voor beursgang"

Intussen timmert New Look naarstig voort aan zijn expansie: tegen het einde van dit boekjaar zal de groep twintig winkels tellen in China (het voorbije kwartaal kwamen er vier bij) en een jaar later moeten dat er al zeventig zijn. Ook in Frankrijk, Duitsland en Polen zit de expansie op schema.

 

Dat alles laat CEO Anders Kristiansen besluiten dat New Look "klaar [is] voor een beursgang", al voegt hij er meteen aan toe dat het klimaat op de beursvloer nu nog niet rijp is. "Later wellicht wel, maar die dingen zijn moeilijk te voorspellen."

 

New Look is vandaag in handen van de investeringsfondsen Apax en Permira, die de groep 11 jaar geleden kochten. Eind 2010 werd een geplande beursgang op het laatste nippertje ingetrokken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


H&M investeert in webwinkel rond duurzame kleding

23/11/2017

ADAY, een webwinkel die duurzame kleding voor vrouwen maakt, heeft in een investeringsronde 2 miljoen dollar (1,7 miljoen euro) weten op te halen. Een van de nieuwe investeerders is de investeringstak van H&M.

C&A verkoopt 13 Franse winkels

22/11/2017

Modeketen C&A doet dertien van zijn 160 Franse winkels van de hand. De panden en het personeel worden overgenomen door de Franse modeketens Chaussea en Stokomani.

Guess dankt sterk kwartaal aan Europa en Azië

22/11/2017

De omzet van het Amerikaanse modemerk Guess is in het derde kwartaal met meer dan 3% gegroeid. Dat heeft het bedrijf vooral te danken aan een sterke verkoop in Azië en Europa. Onder de streep was er wel sprake van verlies.

Urban Outfitters kruipt uit dal in derde kwartaal

21/11/2017

Na enkele kwartalen met negatieve resultaten heeft Urban Outiftters in het derde kwartaal opnieuw met groei kunnen aanknopen. De totale omzet groeide zo met 3,5%, ook op vergelijkbare basis was er een groei van 1%.

Willem Eelman verlaat C&A

21/11/2017

Chief operation & transformation officer Willem Eelman heeft bevestigd dat hij textielketen C&A zal verlaten. Hij was van 2014 tot september 2016 CFO bij het bedrijf, waarna hij zijn huidige rol opnam.

Deens modeplatform Miinto nu ook in België

21/11/2017

Het Deense modeplatform Miinto is sinds deze week ook beschikbaar in België. Op het platform kunnen kleinere moderetailers hun eigen producten verkopen, om zo sterker te staan tegen grote webshops.

Back to top