RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Nog geen leefbare lonen voor textielarbeiders

icon
Mode4 juni, 2019

Zes jaar na de Rana Plaza-ramp in Bangladesh laten de arbeidsomstandigheden voor textielarbeiders nog altijd veel te wensen over. Dat besluit de universiteit van Sheffield in een nieuw rapport.

 

Vooruitgang is onduidelijk

Veel van de beloftes die multinationals maakten na de instorting van het Rana Plaza-complex in Bangladesh in 2013, waarbij meer dan duizend textielarbeiders om het leven kwamen, zijn (nog) niet nagekomen. Zo leven de mensen die de kleding maken nog vaak onder de armoedegrens en stelt vakbondsvertegenwoordiging in realiteit amper iets voor. Het is moeilijk om te weten te komen of merken de beloofde voorwaarden nu echt nakomen, maar professor Genevieve LeBaron kan zich moeilijk van de indruk ontdoen dat sommige merken zich in de nasleep van de ramp vooral omwille van de publiciteit hebben aangesloten bij de talrijke en ambitieuze initiatieven om de omstandigheden in de fabrieken te verbeteren.

 

Er zou vooral een gebrek aan transparantie zijn rond de gehanteerde criteria. Zo beloven veel merken en lokale overheden de arbeiders een leefbaar loon te betalen, maar over hoeveel zo’n minimumloon dan is, lopen de meningen uiteen. Dat blijkt alleszins uit een analyse van de productieomstandigheden bij twintig grote modemerken door de universiteit van Sheffield, die de krant Financial Times kon inkijken.

 

De schuld ligt evenwel niet alleen bij de modemerken, blijkt uit het rapport: het zijn ook de producerende landen zelf die de lonen zo laag mogelijk willen houden om de textielindustrie niet kwijt te raken. In Cambodja zou het officiële minimumloon minder dan de helft van een leefbaar loon bedragen en in Bangladesh is het huidige minimumloon zelfs maar een kwart van een leefloon. Toen medewerkers recent in Bangladesh op straat kwamen om hiertegen te protesteren, werd de opstand hardhandig uiteen geslagen.

 

H&M en C&A beste criteria

Wat dan wel een fatsoenlijk minimumloon zou zijn? Volgens de onderzoekers van Sheffield hanteert de Schone Kleren Campagne de meest robuuste criteria. Deze standaard wordt ook gehanteerd door de merken H&M, C&A en G-Star Raw en scoren volgens de studie dus het best.

 

Andere onderzochte modegroepen, die een enquête invulden om mee te werken aan de studie, zijn onder meer Adidas, Gucci, Inditex en Primark. Van Inditex bracht de Spaanse afdeling van Schone Kleren Campagne pas nog aan het licht dat sommige naaisters slechts 178 euro per maand verdienen voor werkweken van 65 uur. Ook minderjarigen zouden in de fabrieken aan de slag gaan en wie er start, doet dat regelmatig zonder contract. 

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode19 december, 2025
    Eén fotoshoot, honderden outfits: Zara laat AI los op echte modellen

    Zara zet kunstmatige intelligentie in om beelden te creëren van echte modellen in wisselende outfits. De modeketen wil zo de productie van campagnebeelden versnellen.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Nike: zwakke Chinese verkoop ondermijnt vertrouwen in herstel

    Nike blijft worstelen met de Chinese markt, terwijl de sneakermaker elders voorzichtige vooruitgang boekt. De comeback van het merk verloopt "twee stappen voorwaarts en één stap achteruit", vinden analisten.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Bengaalse textielsector bereidt EU-productpaspoort voor

    De Europese Unie wil digitale productpaspoorten voor kleding die milieuclaims onderbouwen. Terwijl veel producenten wereldwijd nog op details wachten, nemen producenten in Bangladesh alvast maatregelen. Dat is niet onbelangrijk, want het land is de op een na grootste kledingexporteur ter wereld.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food3 december, 2025
    Geruchten over Belgische exit Carrefour zwellen aan
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN