SuperGroup laat nare periode achter zich met 13% groei | RetailDetail

SuperGroup laat nare periode achter zich met 13% groei

SuperGroup laat nare periode achter zich met 13% groei

Het Britse SuperGroup, het bedrijf boven Superdry, heeft na een turbulente periode de wind weer in de zeilen: de jaaromzet steeg liefst 13%. Met dank aan de SuperdryStore-retailactiviteiten, die prima prestaties kunnen voorleggen.

SuperdryStores op volle toeren

Na een rist winstwaarschuwingen, boekhoudkundige fouten en managementwissels lijkt het ergste achter de rug voor Supergroup: de modegroep sloot zijn gebroken boekjaar (dat liep tot 25 april) af met een omzet van 486,6 miljoen pond (ca. 680 miljoen euro), een stijging met 12,9%.

 

Het gros van de omzet komt op naam van de SuperdryStores: de 221 boetieks die Supergroup wereldwijd telt sinds het terugkopen van de Amerikaanse licentie, zagen hun omzet liefst 17% groeien (+4,8% op vergelijkbare basis). De groothandelspoot deed er net geen 5% bij en is nu goed voor 31% van de groepsomzet.

 

De onderliggende winst (exclusief eenmalige inkomsten en kosten) steeg met 2% tot 63,2 miljoen pond (net geen 90 miljoen euro), waarmee de groep perfect in de vork van 60 tot 65 miljoen pond zit die het management begin mei al in het vooruitzicht stelde.

 

Naar China in joint venture

Intussen koestert de groep weer grote expansieplannen: op het Europese vasteland wil Supergroup voet aan de grond krijgen in Oostenrijk, Italië, Spanje en Polen. Ook in Duitsland, waar de groep al achttien winkels opende sinds 2012, is de honger groot: binnen de vijf jaar wil de Britse kledinggroep er 50 winkels runnen.

 

Topman Euan Sutherland, die in oktober oprichter Julian Dunkerton opvolgde, kondigde ook aan een tienjarige joint venture te hebben gesloten met Trendy International Group om de Chinese markt te veroveren. De eerste winkel in China moet binnen dit en een jaar de deuren openen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Stevent Men at Work op faillissement af?

22/06/2018

De Nederlandse denim- en streetwearketen Men at Work zit in financiële moeilijkheden: ze sluit haar webshop en ook voor de fysieke winkels dreigt mogelijk de sluiting.

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Nieuwe generatie aan het roer van schoenenketen Maniet

18/06/2018

De 28-jarige Allison Vanderplancke neemt het roer over van haar vader als CEO van schoenenketen Maniet. Het is al de vijfde generatie aan het hoofd van het Waalse familiebedrijf.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Eerste Vlaamse Kiabi komt in Brugge

14/06/2018

Amper twee jaar nadat Kiabi de grens met ons land overstak, opent het Franse confectiemerk dit najaar al zijn zesde Belgische winkel. Die komt in Brugge en wordt meteen de allereerste vestiging op Vlaamse bodem.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.