SuperGroup laat nare periode achter zich met 13% groei

SuperGroup laat nare periode achter zich met 13% groei

Het Britse SuperGroup, het bedrijf boven Superdry, heeft na een turbulente periode de wind weer in de zeilen: de jaaromzet steeg liefst 13%. Met dank aan de SuperdryStore-retailactiviteiten, die prima prestaties kunnen voorleggen.

SuperdryStores op volle toeren

Na een rist winstwaarschuwingen, boekhoudkundige fouten en managementwissels lijkt het ergste achter de rug voor Supergroup: de modegroep sloot zijn gebroken boekjaar (dat liep tot 25 april) af met een omzet van 486,6 miljoen pond (ca. 680 miljoen euro), een stijging met 12,9%.

 

Het gros van de omzet komt op naam van de SuperdryStores: de 221 boetieks die Supergroup wereldwijd telt sinds het terugkopen van de Amerikaanse licentie, zagen hun omzet liefst 17% groeien (+4,8% op vergelijkbare basis). De groothandelspoot deed er net geen 5% bij en is nu goed voor 31% van de groepsomzet.

 

De onderliggende winst (exclusief eenmalige inkomsten en kosten) steeg met 2% tot 63,2 miljoen pond (net geen 90 miljoen euro), waarmee de groep perfect in de vork van 60 tot 65 miljoen pond zit die het management begin mei al in het vooruitzicht stelde.

 

Naar China in joint venture

Intussen koestert de groep weer grote expansieplannen: op het Europese vasteland wil Supergroup voet aan de grond krijgen in Oostenrijk, Italië, Spanje en Polen. Ook in Duitsland, waar de groep al achttien winkels opende sinds 2012, is de honger groot: binnen de vijf jaar wil de Britse kledinggroep er 50 winkels runnen.

 

Topman Euan Sutherland, die in oktober oprichter Julian Dunkerton opvolgde, kondigde ook aan een tienjarige joint venture te hebben gesloten met Trendy International Group om de Chinese markt te veroveren. De eerste winkel in China moet binnen dit en een jaar de deuren openen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


McGregor maakt opnieuw doorstart

25/09/2017

Nadat het voor de tweede keer op korte tijd failliet ging, zal McGregor, samen met zusterketens Gaastra en Adam, opnieuw een doorstart maken. De doorstart komt er onder leiding van Rens van der Schoor, die eerder ook Miss Etam en Promiss saneerde.

Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

21/09/2017

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Hema maakt geen onderscheid meer tussen jongens en meisjes

20/09/2017

Hema laat eind dit jaar de geslachtsaanduidingen op zijn kinderkleding vallen: op de verpakkingen en labels zal je dan niet meer vinden of de kleding voor jongens of meisjes is. Hema pikt daarmee in op een duidelijke trend.

Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Vernieuwing Brantano werpt vruchten af

15/09/2017

De vernieuwing van schoenketen Brantano onder de paraplu van de FNG Groep werpt zijn vruchten af: al meer dan de helft van de winkels is vernieuwd en die nieuwe winkels draaien gemiddeld 20% meer omzet.

Back to top