SuperGroup ziet halfjaarwinst 30% inzakken

SuperGroup ziet halfjaarwinst 30% inzakken

SuperGroup, eigenaar van kledingmerk Superdry, zag zijn winst in het eerste halfjaar met bijna een derde afkalven. De ongewoon warme herfst speelde het merk parten, zegt het bedrijf, al verklaart dat niet alles.

 

"Tweede jaarhelft belangrijker"

SuperGroup realiseerde in de eerste zes maanden van zijn gebroken boekjaar (tot 25 oktober) een omzet van 208 miljoen pond (ruim 260 miljoen euro), een stijging met 8,4%. Op vergelijkbare basis ging de omzet er echter met 4,1% op achteruit.

 

De onderliggende winst vóór belastingen daalde fel: van 17,9 miljoen pond vorig jaar tot 12,5 miljoen pond (net geen 16 miljoen euro) nu.

 

Kersvers CEO Euan Sutherland, die in oktober Julian Dunkerton verving (die laatste is nu 'brand director'), zal zich zijn debuut ongetwijfeld anders hebben voorgesteld. Hij sprak dan ook van een "ontgoochelend" eerste halfjaar, maar wees er meteen op dat de "tweede jaarhelft belangrijker" is voor de groep: "Het bedrijf is goed voorbereid voor de belangrijke piek van het eindejaar." Daarom handhaaft de topman ook zijn prognoses voor het volledige jaar.

 

"Hele business tegen het licht houden"

Sutherland kondigde meteen aan dat hij de "hele business tegen het licht wil houden, inclusief de uitvoering va onze strategie, ons kostenbeheer en de bestemming van het kapitaal". De CEO zei dat hij al "gemerkt had dat sommige onderdelen van onze operaties voor verbetering vatbaar" zijn. Hij wil zijn huiswerk af hebben tegen de lente van volgend jaar.

 

Analisten wijzen erop dat SuperGroup ook de rekening gepresenteerd krijgt omdat het niet deelnam aan de kortingengolf die de Britse moderetail de voorbije maanden heeft overspoeld en omdat Superdry anders dan voorgaande jaren niet meteen een 'bestseller' in huis lijkt te hebben.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

21/09/2017

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Hema maakt geen onderscheid meer tussen jongens en meisjes

20/09/2017

Hema laat eind dit jaar de geslachtsaanduidingen op zijn kinderkleding vallen: op de verpakkingen en labels zal je dan niet meer vinden of de kleding voor jongens of meisjes is. Hema pikt daarmee in op een duidelijke trend.

Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Vernieuwing Brantano werpt vruchten af

15/09/2017

De vernieuwing van schoenketen Brantano onder de paraplu van de FNG Groep werpt zijn vruchten af: al meer dan de helft van de winkels is vernieuwd en die nieuwe winkels draaien gemiddeld 20% meer omzet.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Back to top