SuperGroup ziet halfjaarwinst 30% inzakken

SuperGroup ziet halfjaarwinst 30% inzakken

SuperGroup, eigenaar van kledingmerk Superdry, zag zijn winst in het eerste halfjaar met bijna een derde afkalven. De ongewoon warme herfst speelde het merk parten, zegt het bedrijf, al verklaart dat niet alles.

 

"Tweede jaarhelft belangrijker"

SuperGroup realiseerde in de eerste zes maanden van zijn gebroken boekjaar (tot 25 oktober) een omzet van 208 miljoen pond (ruim 260 miljoen euro), een stijging met 8,4%. Op vergelijkbare basis ging de omzet er echter met 4,1% op achteruit.

 

De onderliggende winst vóór belastingen daalde fel: van 17,9 miljoen pond vorig jaar tot 12,5 miljoen pond (net geen 16 miljoen euro) nu.

 

Kersvers CEO Euan Sutherland, die in oktober Julian Dunkerton verving (die laatste is nu 'brand director'), zal zich zijn debuut ongetwijfeld anders hebben voorgesteld. Hij sprak dan ook van een "ontgoochelend" eerste halfjaar, maar wees er meteen op dat de "tweede jaarhelft belangrijker" is voor de groep: "Het bedrijf is goed voorbereid voor de belangrijke piek van het eindejaar." Daarom handhaaft de topman ook zijn prognoses voor het volledige jaar.

 

"Hele business tegen het licht houden"

Sutherland kondigde meteen aan dat hij de "hele business tegen het licht wil houden, inclusief de uitvoering va onze strategie, ons kostenbeheer en de bestemming van het kapitaal". De CEO zei dat hij al "gemerkt had dat sommige onderdelen van onze operaties voor verbetering vatbaar" zijn. Hij wil zijn huiswerk af hebben tegen de lente van volgend jaar.

 

Analisten wijzen erop dat SuperGroup ook de rekening gepresenteerd krijgt omdat het niet deelnam aan de kortingengolf die de Britse moderetail de voorbije maanden heeft overspoeld en omdat Superdry anders dan voorgaande jaren niet meteen een 'bestseller' in huis lijkt te hebben.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


JBC haalt e-commercemagazijn terug naar België

17/11/2017

JBC verhuist zijn e-commercemagazijn weer van Nederland naar België. Voortaan stockeert de Belgische kledingketen zijn kleding bij Bleckmann in Grobbendonk. Dat is een onverwachte opsteker voor de Belgische e-commercesector.

H&M-dochter Monki geeft Antwerpen Belgische primeur

17/11/2017

Vandaag is in Antwerpen de eerste Belgische vestiging van het modemerk Monki geopend. Dat maakt deel uit van de Zweedse H&M Group en heeft in Europa en Azië al ongeveer 115 winkels.

Minstens 30 jobs op de helling bij Euro Shoe Group

17/11/2017

Bij Euro Shoe Group, het schoenen- en kledingconcern achter Bristol en Avance, verdwijnen ten minste dertig jobs. “De sanering zou gebeuren zonder naakte ontslagen”, zegt de 'nieuwe' topman Philippe Vanaudenhove.

Clouds of Fashion: van modeblog tot heuse retailonderneming

16/11/2017

Als jonge blogger een eigen retailonderneming uit de grond stampen, faut le faire. Laurentine Van Landeghem heeft zelfs haar studies stopgezet om zich te focussen op haar Clouds of Fashion. Op de RetailDetail Night vertelt ze haar verhaal. 

Lubach: “Eerlijke kleding is een kwestie van prioriteiten”

15/11/2017

Sinds de ramp bij Rana Plaza klinkt binnen de kledingindustrie de roep naar transparantie rond de productie van kleding, maar zondag bewees Arjen Lubach in Zondag met Lubach dat die transparantie er nog niet helemaal is.

Modeketen Canada Goose opent eerste Europese winkel

14/11/2017

De Canadese modeketen Canada Goose heeft in Londen zijn eerste Europese winkel geopend. De kleding van het merk is al langer te vinden in Europa, maar voorheen was dat enkel het geval bij multimerkenwinkels.

Back to top