Surfmerk Quiksilver vraagt faillissement aan voor doorstart | RetailDetail

Surfmerk Quiksilver vraagt faillissement aan voor doorstart

Surfmerk Quiksilver vraagt faillissement aan voor doorstart

Het Amerikaanse surfmodemerk Quiksilver heeft het faillissement aangevraagd. Er zal echter onmiddellijk een doorstart gemaakt worden dankzij investeerder Oaktree Capital Management.

Reorganisatie

Het faillissement is wel enkel van toepassing op de Amerikaanse activiteiten van Quiksilver. Volgens het bedrijf loopt in Europa en de regio Asia-Pacific immers alles goed genoeg om te blijven doorwerken.


Na een grondige reorganisatie van het bedrijf zal Oaktree 175 miljoen dollar (157 miljoen euro) in Quiksilver pompen. Het krijgt zo ook meteen de meerderheid van de aandelen in handen.


Oaktree heeft trouwens ook bijna 20 procent van de aandelen in handen bij Billabong, de grootste concurrent van Quiksilver. Analisten spreken al van een mogelijke fusie, maar dat wordt voorlopig ontkend door Quiksilver.


Al langer koers kwijt

Vorige week kwam het nieuws naar buiten dat Quiksilver op zoek was naar een overnemer. Het merk zit immers al langer in woelig vaarwater, omdat het steeds meer klanten verliest aan fastfashionretailers, zoals Zara en H&M.


In het voorbije boekjaar daalde de omzet van Quiksilver dan ook met 11 procent. Vooral in Amerika kreeg het een grote klap: daar viel de omzet terug met 16 procent. Ook in het huidige boekjaar kon Quiksilver de verwachtingen van analisten niet inlossen. Alles samen heeft Quiksilver al twee jaar geen winst gemaakt. In een eerdere poging om terug boven water te komen had het bedrijf al enkele merken van de hand gedaan, om zo een nichepositie in de markt in te nemen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Maken Chinese gevangenen kleren voor H&M en C&A?

20/02/2018

De Britse ex-journalist Peter Humphrey beticht C&A en H&M van dwangarbeid. Met eigen ogen zou hij gezien hebben hoe gevangenen in Shanghai moesten werken voor Westerse ketens. De retailers onderzoeken de zaak.

Chanel neemt aandeel in online retailer Farfetch

19/02/2018

Het Franse modemerk Chanel heeft een minderheidsaandeel genomen in het Britse Farfetch. Chanel wil de kennis van de online retailer gebruiken om zelf meer digitale innovaties te ontwikkelen voor de eigen klanten.

Monoprix wil webshop Sarenza overnemen

19/02/2018

Winkelketen Monoprix, onderdeel van de Franse Groupe Casino, heeft gesprekken opgestart rond een overname van online schoenverkoper Sarenza. Sarenza is een van de belangrijkste online merken in Frankrijk.

Zalando breidt samenwerking met Duitse retailers uit

16/02/2018

Zalando heeft de samenwerking met fysieke retailers in Duitsland verder uitgebreid. Schoenwinkels konden al bestellingen versturen via Zalando en nu is dat ook het geval voor winkels die kleding verkopen.

Kiabi opent grootste Belgische winkel in Westland Shopping Center

15/02/2018

De Franse kledingketen Kiabi opent zijn vijfde Belgische winkel in het Westland Shopping Center in Anderlecht. Het is meteen de grootste vestiging van de familieketen in ons land, met een oppervlakte van ruim 1.800 m².

H&M waarschuwt voor moeilijk 2018

15/02/2018

De Zweedse modegroep H&M waarschuwt dat ook 2018 nog een moeilijk jaar kan worden voor het bedrijf. Het maakt dan wel werk van de online verkoop, de omzet in de winkels zal het komende jaar waarschijnlijk verder dalen.

Back to top