RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Maarten Reul
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Swatch vindt het tijd om stevig uit te breiden

icon
Mode11 maart, 2011

De Zwitserse uurwerkmaker Swatch heeft een geweldig jaar achter de rug. De vraag naar uurwerken blijft onafgebroken stijgen (Japan is ongeveer de enige uitzondering) en het einde van de groei is nog lang niet in zicht. Na de 1600 aanwervingen in 2010 komen er dit jaar nog eens 1500 bij, meldde topman Nick Hayek op een persconferentie.

 

Ook de eerste twee maanden van dit jaar waren erg sterk: de omzet steeg daarin met “een percentage met twee cijfers” vergeleken met het jaar ervoor. Nochtans had de sterke wisselkoers van de Zwitserse Frank de winsten al met 100 miljoen frank (77 miljoen euro) verminderd.

 

Investeren in mensen én gebouwen

De vraag naar Swatch-uurwerken blijft voortduren en dat stelt het concern voor praktische problemen. De productie kan de vraag immers niet volgen, en ook de productie zomaar vergroten kan niet. Daarvoor zijn immers gespecialiseerde werkkrachten nodig, en die zijn erg schaars. De horlogereus heeft nu zelfs zijn toevlucht gezocht tot metselaars en bakkers, die het omschoolt tot tot uurwerkmakers en mecaniciens. Daarnaast hebben de Zwitserse uurwerkbouwers onder elkaar een gentlemen’s agreement gesloten om geen personeel van elkaar in te pikken door een opbod aan salarisvoorwaarden te doen. 

 

Naast de investeringen in personeel, gaat Swatch ook veel geld pompen in gebouwen: de hoofdzetel in Biel en vier andere Zwitserse sites worden serieus uitgebreid en er komt een gloednieuwe vestiging in La Chaux-de-Fonds. Daarnaast komt er een extra productielijn voor de grotendeels automatisch geproduceerde Swatch-horloges. Als deze investeringen er komen, en daar twijfelt topman Nick Hayek niet aan, zou de omzet tegen 2014 over de barrière van 10 miljard Zwitserse Frank (7,7 miljard euro) moeten stijgen. Dat is bijna dubbel zoveel als in 2010. 

 

Het uur van de waarheid?

Toch ziet niet iedereen de toekomst van Swatch zo rooskleurig in. Horlogebusinessspecialist Grégory Pons ziet een aantal gevaren voor de Zwitserse groep. “Ten eerste: de groei van Swatch is geconcentreerd in China. Als de zeepbel daar openspat, zou dat desastreuze gevolgen hebben voor Swatch. De Noord-Afrikaanse revoluties zijn zeker ook niet onmogelijk in China. Daarnaast hanteerde de groep een zeer gevaarlijke strategie ten overstaan van de slechte wisselkoersen: ze lieten hun prijzen stijgen om zo hun winstmarge te behouden. Artikelen duurder maken maar niet (veel) beter, dat is een zeer gevaarlijke tactiek.”

 

Als derde gevaar wijst Pons op LVMH, dat op oorlogspad is in de horlogesector. Eerst nam de luxegroep Bulgari over, wat Swatch volgens Pons nooit had mogen laten gebeuren. Nu is de kans niet onbestaande dat LVMH zijn pijlen richt op Swatch: “Geen enkele groep is daarvoor veilig. Ook niet voor een onbekende rijke Chinees of een investeringsgroep overigens. De beste strategie die de familie Hayek daartegen kan volgen, is om die grotere omzet te beloven – en daarmee ook het bijpassende dividend. Dat kan al die kleine aandeelhouders misschien genoeg aan Swatch binden om zo’n overname af te blokken.”

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode4 december, 2025
    Hugo Boss: eerst omzetverlies, dan nieuwe strategie

    Hugo Boss gaat zijn organisatie herschikken en zet een nieuw meerjarenplan in om vanaf 2027 weer te groeien. De maatregelen drukken de omzet in 2026, maar moeten daarna voor herstel zorgen.

  • icon
    Mode4 december, 2025
    Nieuwe structuur moet bestuur Nike slagvaardiger maken

    Sportmodemerk Nike gaat zijn managementstructuur herzien: de invoering van de functie operationeel directeur moet het dagelijks bestuur flexibeler maken. De functie van commercieel directeur verdwijnt: financieel directeur Matthew Friend krijgt daar nu de verantwoordelijkheid over.

  • icon
    Mode3 december, 2025
    H&M werkt opnieuw samen met Stella McCartney

    Twintig jaar na hun eerste samenwerking lanceren H&M en Stella McCartney een nieuwe collectie: de eerste tip van de sluier wordt volgende week opgelicht tijdens de Fashion Awards in Londen, in het voorjaar verschijnen de stukken ook in de winkels en webshop.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Food5 november, 2025
    Colruyt reageert fors op stunt Albert Heijn
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN