Tegenvallende oktoberverkoop bij Gap voorspelt zwak derde kwartaal

Tegenvallende oktoberverkoop bij Gap voorspelt zwak derde kwartaal

Terwijl zusterketens Banana Republic en Old Navy nog ietwat stand lijken te houden, kregen de Gap-winkels het knap lastig in oktober. Daardoor dreigt de kwartaalomzet onder de analistenverwachtingen uit te komen.

"Ontgoochelende oktobermaand"

Op definitieve kwartaalcijfers is het nog wachten tot 20 november, maar in een tussentijds rapport waarschuwt Gap toch al dat de maand oktober een tegenvaller was: de verkoop zakte van 1,26 miljard dollar vorig jaar naar 1,23 miljard dollar (net geen miljard euro) nu. Dat brengt de kwartaalverkoop op 3,97 miljard dollar (ca. 3,2 miljard euro), waar de analisten hadden gerekend op 4,05 miljard dollar (3,25 miljard euro).

 

De verschillen springen nog meer in het oog wanneer we er de evolutie van de verkoop op vergelijkbare basis bij halen: een daling van 5% in het voorbije kwartaal tegenover een stijging met 4% in hetzelfde kwartaal een jaar eerder.

 

Vooral Gap-winkels in de min

Met name dochterketen Gap, de grootste van het concern, deelt in de klappen: alleen al in oktober zakte de verkoop op vergelijkbare basis er met 7% (tegenover +5% een jaar eerder), terwijl Old Navy zo goed als status quo bleef (was +2%) en Banana Republic de daling wist te beperken tot 2% (was +1%). Op kwartaalbasis geeft dat: -5% voor Gap (was +1%), +1% voor Old Navy (gelijk in 2013) en status quo voor Banana Republic (tegenover -1% vorig jaar).

 

"We zijn ontgoocheld in de verkoopresultaten voor de maand oktober, vooral bij Gap, maar we kijken uit naar onze verbeterde eindejaarscollecties voor alle merken", houdt CEO Glenn Murphy er de moed in. De 52-jarige Murphy wordt in februari opgevolgd door Art Peck, vandaag verantwoordelijk voor groei, innovatie en e-commerce bij Gap.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Urban Outfitters kruipt uit dal in derde kwartaal

21/11/2017

Na enkele kwartalen met negatieve resultaten heeft Urban Outiftters in het derde kwartaal opnieuw met groei kunnen aanknopen. De totale omzet groeide zo met 3,5%, ook op vergelijkbare basis was er een groei van 1%.

Willem Eelman verlaat C&A

21/11/2017

Chief operation & transformation officer Willem Eelman heeft bevestigd dat hij textielketen C&A zal verlaten. Hij was van 2014 tot september 2016 CFO bij het bedrijf, waarna hij zijn huidige rol opnam.

Deens modeplatform Miinto nu ook in België

21/11/2017

Het Deense modeplatform Miinto is sinds deze week ook beschikbaar in België. Op het platform kunnen kleinere moderetailers hun eigen producten verkopen, om zo sterker te staan tegen grote webshops.

JBC haalt e-commercemagazijn terug naar België

17/11/2017

JBC verhuist zijn e-commercemagazijn weer van Nederland naar België. Voortaan stockeert de Belgische kledingketen zijn kleding bij Bleckmann in Grobbendonk. Dat is een onverwachte opsteker voor de Belgische e-commercesector.

H&M-dochter Monki geeft Antwerpen Belgische primeur

17/11/2017

Vandaag is in Antwerpen de eerste Belgische vestiging van het modemerk Monki geopend. Dat maakt deel uit van de Zweedse H&M Group en heeft in Europa en Azië al ongeveer 115 winkels.

Minstens 30 jobs op de helling bij Euro Shoe Group

17/11/2017

Bij Euro Shoe Group, het schoenen- en kledingconcern achter Bristol en Avance, verdwijnen ten minste dertig jobs. “De sanering zou gebeuren zonder naakte ontslagen”, zegt de 'nieuwe' topman Philippe Vanaudenhove.

Back to top