Tegenvallende oktoberverkoop bij Gap voorspelt zwak derde kwartaal | RetailDetail

Tegenvallende oktoberverkoop bij Gap voorspelt zwak derde kwartaal

Tegenvallende oktoberverkoop bij Gap voorspelt zwak derde kwartaal

Terwijl zusterketens Banana Republic en Old Navy nog ietwat stand lijken te houden, kregen de Gap-winkels het knap lastig in oktober. Daardoor dreigt de kwartaalomzet onder de analistenverwachtingen uit te komen.

"Ontgoochelende oktobermaand"

Op definitieve kwartaalcijfers is het nog wachten tot 20 november, maar in een tussentijds rapport waarschuwt Gap toch al dat de maand oktober een tegenvaller was: de verkoop zakte van 1,26 miljard dollar vorig jaar naar 1,23 miljard dollar (net geen miljard euro) nu. Dat brengt de kwartaalverkoop op 3,97 miljard dollar (ca. 3,2 miljard euro), waar de analisten hadden gerekend op 4,05 miljard dollar (3,25 miljard euro).

 

De verschillen springen nog meer in het oog wanneer we er de evolutie van de verkoop op vergelijkbare basis bij halen: een daling van 5% in het voorbije kwartaal tegenover een stijging met 4% in hetzelfde kwartaal een jaar eerder.

 

Vooral Gap-winkels in de min

Met name dochterketen Gap, de grootste van het concern, deelt in de klappen: alleen al in oktober zakte de verkoop op vergelijkbare basis er met 7% (tegenover +5% een jaar eerder), terwijl Old Navy zo goed als status quo bleef (was +2%) en Banana Republic de daling wist te beperken tot 2% (was +1%). Op kwartaalbasis geeft dat: -5% voor Gap (was +1%), +1% voor Old Navy (gelijk in 2013) en status quo voor Banana Republic (tegenover -1% vorig jaar).

 

"We zijn ontgoocheld in de verkoopresultaten voor de maand oktober, vooral bij Gap, maar we kijken uit naar onze verbeterde eindejaarscollecties voor alle merken", houdt CEO Glenn Murphy er de moed in. De 52-jarige Murphy wordt in februari opgevolgd door Art Peck, vandaag verantwoordelijk voor groei, innovatie en e-commerce bij Gap.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ex-medewerksters beschuldigen Nike van discriminatie

14/08/2018

Enkele Amerikaanse ex-werknemers van Nike hebben een rechtszaak aangespannen tegen het sportmerk. De vrouwen zouden minder loon hebben gekregen dan mannelijke collega’s en ongepast gedrag moeten ondergaan.

McGregor wint rechtszaak van Reebok

13/08/2018

Modemerk McGregor heeft verkregen dat Reebok de naam van vechtsporter Conor McGregor niet meer mag gebruiken. De naam is een inbreuk op het merkrecht, ook al bestaat McGregor momenteel niet: het label ging al twee jaar op rij failliet.

Omzet modegroep WE blijft teruglopen

10/08/2018

Modegroep WE International blijft omzet verliezen: de verkoopcijfers liepen vorig jaar met 2,8% terug naar 275,8 miljoen euro. Ook de operationele winst gaat erop achteruit, al blijft de nettowinst stabiel.

Sports Direct koopt failliete warenhuisketen House of Fraser

10/08/2018

Mike Ashley, de eigenaar van Sports Direct, koopt de Britse warenhuisketen House of Fraser voor zo’n 100 miljoen euro. De overname komt er luttele uren nadat de 169-jarige keten het faillissement aanvroeg.

Adidas scoort dankzij WK voetbal

09/08/2018

Het Duitse sportmodemerk Adidas heeft een topkwartaal achter de rug, met dank aan het voorbije WK voetbal. De totale omzet steeg 4% tot 5,26 miljard euro. liefst 3,2 miljard daarvan haalde Adidas uit de verkoop van sportschoenen.

Waste2Wear tovert 2 miljoen plastic flessen om tot kleding

07/08/2018

Textielbedrijf Waste2Wear zal eind dit jaar een herfst- en wintercollectie lanceren samen met zes grote modemerken. Die kleding zal volledig vervaardigd zijn uit gerecycleerde materialen afkomstig van de oceanen en vuilnisbelten.