Tegenvallende oktoberverkoop bij Gap voorspelt zwak derde kwartaal | RetailDetail

Tegenvallende oktoberverkoop bij Gap voorspelt zwak derde kwartaal

Tegenvallende oktoberverkoop bij Gap voorspelt zwak derde kwartaal

Terwijl zusterketens Banana Republic en Old Navy nog ietwat stand lijken te houden, kregen de Gap-winkels het knap lastig in oktober. Daardoor dreigt de kwartaalomzet onder de analistenverwachtingen uit te komen.

"Ontgoochelende oktobermaand"

Op definitieve kwartaalcijfers is het nog wachten tot 20 november, maar in een tussentijds rapport waarschuwt Gap toch al dat de maand oktober een tegenvaller was: de verkoop zakte van 1,26 miljard dollar vorig jaar naar 1,23 miljard dollar (net geen miljard euro) nu. Dat brengt de kwartaalverkoop op 3,97 miljard dollar (ca. 3,2 miljard euro), waar de analisten hadden gerekend op 4,05 miljard dollar (3,25 miljard euro).

 

De verschillen springen nog meer in het oog wanneer we er de evolutie van de verkoop op vergelijkbare basis bij halen: een daling van 5% in het voorbije kwartaal tegenover een stijging met 4% in hetzelfde kwartaal een jaar eerder.

 

Vooral Gap-winkels in de min

Met name dochterketen Gap, de grootste van het concern, deelt in de klappen: alleen al in oktober zakte de verkoop op vergelijkbare basis er met 7% (tegenover +5% een jaar eerder), terwijl Old Navy zo goed als status quo bleef (was +2%) en Banana Republic de daling wist te beperken tot 2% (was +1%). Op kwartaalbasis geeft dat: -5% voor Gap (was +1%), +1% voor Old Navy (gelijk in 2013) en status quo voor Banana Republic (tegenover -1% vorig jaar).

 

"We zijn ontgoocheld in de verkoopresultaten voor de maand oktober, vooral bij Gap, maar we kijken uit naar onze verbeterde eindejaarscollecties voor alle merken", houdt CEO Glenn Murphy er de moed in. De 52-jarige Murphy wordt in februari opgevolgd door Art Peck, vandaag verantwoordelijk voor groei, innovatie en e-commerce bij Gap.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nieuwe generatie aan het roer van schoenenketen Maniet

18/06/2018

De 28-jarige Allison Vanderplancke neemt het roer over van haar vader als CEO van schoenenketen Maniet. Het is al de vijfde generatie aan het hoofd van het Waalse familiebedrijf.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Eerste Vlaamse Kiabi komt in Brugge

14/06/2018

Amper twee jaar nadat Kiabi de grens met ons land overstak, opent het Franse confectiemerk dit najaar al zijn zesde Belgische winkel. Die komt in Brugge en wordt meteen de allereerste vestiging op Vlaamse bodem.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.

Van Haren mag Louboutin-zolen niet met de voeten treden

14/06/2018

Schoenenketen Van Haren mag de rode zolen, waar de Louboutin-hakken voor bekend staan, niet gebruiken. De rode kleur geldt als een merk, zegt het Europese Hof, dat zo de verdediging van Van Haren weerlegt.

Supertrash na nog geen twee maanden alweer doorverkocht

14/06/2018

Nog geen twee maanden nadat het failliete kledinglabel Supertrash was gekocht door een investeerdersgroep, is het geesteskind van Olcay Gulsen alweer doorverkocht. De merkrechten zijn nu in handen van Unlimited Footwear Group.