Tegenvallende oktoberverkoop bij Gap voorspelt zwak derde kwartaal

Tegenvallende oktoberverkoop bij Gap voorspelt zwak derde kwartaal

Terwijl zusterketens Banana Republic en Old Navy nog ietwat stand lijken te houden, kregen de Gap-winkels het knap lastig in oktober. Daardoor dreigt de kwartaalomzet onder de analistenverwachtingen uit te komen.

"Ontgoochelende oktobermaand"

Op definitieve kwartaalcijfers is het nog wachten tot 20 november, maar in een tussentijds rapport waarschuwt Gap toch al dat de maand oktober een tegenvaller was: de verkoop zakte van 1,26 miljard dollar vorig jaar naar 1,23 miljard dollar (net geen miljard euro) nu. Dat brengt de kwartaalverkoop op 3,97 miljard dollar (ca. 3,2 miljard euro), waar de analisten hadden gerekend op 4,05 miljard dollar (3,25 miljard euro).

 

De verschillen springen nog meer in het oog wanneer we er de evolutie van de verkoop op vergelijkbare basis bij halen: een daling van 5% in het voorbije kwartaal tegenover een stijging met 4% in hetzelfde kwartaal een jaar eerder.

 

Vooral Gap-winkels in de min

Met name dochterketen Gap, de grootste van het concern, deelt in de klappen: alleen al in oktober zakte de verkoop op vergelijkbare basis er met 7% (tegenover +5% een jaar eerder), terwijl Old Navy zo goed als status quo bleef (was +2%) en Banana Republic de daling wist te beperken tot 2% (was +1%). Op kwartaalbasis geeft dat: -5% voor Gap (was +1%), +1% voor Old Navy (gelijk in 2013) en status quo voor Banana Republic (tegenover -1% vorig jaar).

 

"We zijn ontgoocheld in de verkoopresultaten voor de maand oktober, vooral bij Gap, maar we kijken uit naar onze verbeterde eindejaarscollecties voor alle merken", houdt CEO Glenn Murphy er de moed in. De 52-jarige Murphy wordt in februari opgevolgd door Art Peck, vandaag verantwoordelijk voor groei, innovatie en e-commerce bij Gap.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Vernieuwing Brantano werpt vruchten af

15/09/2017

De vernieuwing van schoenketen Brantano onder de paraplu van de FNG Groep werpt zijn vruchten af: al meer dan de helft van de winkels is vernieuwd en die nieuwe winkels draaien gemiddeld 20% meer omzet.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Hermès groeit met meer dan 10 procent

14/09/2017

In de eerste helft van 2017 is de omzet bij het Franse modemerk Hermès met 11% gestegen. Vooral in Azië was er sprake van een grote sprong voorwaarts. Ook de winst ging er met 11% op vooruit.

Neem al een kijkje in Arket Brussel

14/09/2017

De nieuwe winkelformule van H&M Group opent op vrijdag 15 september officieel de deuren aan de Brusselse Guldenvlieslaan. De pers kreeg een sneak preview en ontdekte een verrassende mix van mode, interieurartikelen en food. 

Maak kennis met HRVST, de duurzaamste jeans ter wereld

14/09/2017

Tom Duhoux, bezieler van het circulaire denimlabel HRVST, komt op de RetailDetail Day demonstreren hoe hij bijdraagt aan een schonere mode-industrie. Breng zeker uw oude jeans mee. Er zijn nog enkele tickets!

Back to top