Tiffany moet Swatch 330 miljoen 'wegens contractbreuk' | RetailDetail

Tiffany moet Swatch 330 miljoen 'wegens contractbreuk'

Tiffany moet Swatch 330 miljoen 'wegens contractbreuk'

De Amerikaanse juweliersketen Tiffany & Co moet Swatch een schadevergoeding van maar liefst 330 miljoen euro betalen. Het Nederlandse Arbitrage Instituut (NAI) heeft namelijk geoordeeld dat Tiffany contractbreuk gepleegd heeft bij een samenwerkingsverband tussen de twee bedrijven.

Samenwerking die er nooit kwam

Tiffany en de Zwitserse horlogemaker Swatch gingen in 2007 een samenwerking aan, om zo de verkoop van horloges van Tiffany te stimuleren. Van de samenwerking kwam echter nooit iets terecht en in 2011 beschuldigde Swatch Tiffany er van dat het de ontwikkeling van het bedrijf blokkeerde en eiste daarom een bedrag van 3,8 miljard Zwitserse frank (ongeveer 3,1 miljard euro).


Daarop diende Tiffany een eigen claim in, waarin het zei dat Swatch een aantal afspraken niet was nagekomen en 541,9 miljoen Zwitserse frank eiste (zo'n 440 miljoen euro). Die tegenclaim werd echter afgewezen door het NAI.

 

Boete hoger dan gemaakte winst

De boete die Tiffany nu krijgt is groter dan de winst die het bedrijf het afgelopen jaar wist binnen te halen. Als gevolg van de boete neemt Tiffany een last van maximaal 225 miljoen euro op de inkomsten van het vierde kwartaal en wordt de winst per aandeel met meer dan zestig procent gedrukt. "We waren geschokt", zei CEO Michael Kowalski, na de uitspraak: "we zijn er van overtuigd dat de uitspraak van het panel niet ondersteund wordt door de feiten in deze zaak."

 

Tiffany had in de negen maanden tot 31 oktober een omzet van 2,7 miljard dollar (net geen miljard euro) en een winst van 285 miljoen dollar (208 miljoen euro). Daar zal nu dus bitter weinig van overblijven.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nieuwe generatie aan het roer van schoenenketen Maniet

18/06/2018

De 28-jarige Allison Vanderplancke neemt het roer over van haar vader als CEO van schoenenketen Maniet. Het is al de vijfde generatie aan het hoofd van het Waalse familiebedrijf.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerk- en outletformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De winkels, waarvan de eerste twee openden in Stockholm en Malmö, en het webplatform zijn een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Eerste Vlaamse Kiabi komt in Brugge

14/06/2018

Amper twee jaar nadat Kiabi de grens met ons land overstak, opent het Franse confectiemerk dit najaar al zijn zesde Belgische winkel. Die komt in Brugge en wordt meteen de allereerste vestiging op Vlaamse bodem.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.

Van Haren mag Louboutin-zolen niet met de voeten treden

14/06/2018

Schoenenketen Van Haren mag de rode zolen, waar de Louboutin-hakken voor bekend staan, niet gebruiken. De rode kleur geldt als een merk, zegt het Europese Hof, dat zo de verdediging van Van Haren weerlegt.

Supertrash na nog geen twee maanden alweer doorverkocht

14/06/2018

Nog geen twee maanden nadat het failliete kledinglabel Supertrash was gekocht door een investeerdersgroep, is het geesteskind van Olcay Gulsen alweer doorverkocht. De merkrechten zijn nu in handen van Unlimited Footwear Group.