Tiffany moet Swatch 330 miljoen 'wegens contractbreuk'

Tiffany moet Swatch 330 miljoen 'wegens contractbreuk'

De Amerikaanse juweliersketen Tiffany & Co moet Swatch een schadevergoeding van maar liefst 330 miljoen euro betalen. Het Nederlandse Arbitrage Instituut (NAI) heeft namelijk geoordeeld dat Tiffany contractbreuk gepleegd heeft bij een samenwerkingsverband tussen de twee bedrijven.

Samenwerking die er nooit kwam

Tiffany en de Zwitserse horlogemaker Swatch gingen in 2007 een samenwerking aan, om zo de verkoop van horloges van Tiffany te stimuleren. Van de samenwerking kwam echter nooit iets terecht en in 2011 beschuldigde Swatch Tiffany er van dat het de ontwikkeling van het bedrijf blokkeerde en eiste daarom een bedrag van 3,8 miljard Zwitserse frank (ongeveer 3,1 miljard euro).


Daarop diende Tiffany een eigen claim in, waarin het zei dat Swatch een aantal afspraken niet was nagekomen en 541,9 miljoen Zwitserse frank eiste (zo'n 440 miljoen euro). Die tegenclaim werd echter afgewezen door het NAI.

 

Boete hoger dan gemaakte winst

De boete die Tiffany nu krijgt is groter dan de winst die het bedrijf het afgelopen jaar wist binnen te halen. Als gevolg van de boete neemt Tiffany een last van maximaal 225 miljoen euro op de inkomsten van het vierde kwartaal en wordt de winst per aandeel met meer dan zestig procent gedrukt. "We waren geschokt", zei CEO Michael Kowalski, na de uitspraak: "we zijn er van overtuigd dat de uitspraak van het panel niet ondersteund wordt door de feiten in deze zaak."

 

Tiffany had in de negen maanden tot 31 oktober een omzet van 2,7 miljard dollar (net geen miljard euro) en een winst van 285 miljoen dollar (208 miljoen euro). Daar zal nu dus bitter weinig van overblijven.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


JBC haalt e-commercemagazijn terug naar België

17/11/2017

JBC verhuist zijn e-commercemagazijn weer van Nederland naar België. Voortaan stockeert de Belgische kledingketen zijn kleding bij Bleckmann in Grobbendonk. Dat is een onverwachte opsteker voor de Belgische e-commercesector.

H&M-dochter Monki geeft Antwerpen Belgische primeur

17/11/2017

Vandaag is in Antwerpen de eerste Belgische vestiging van het modemerk Monki geopend. Dat maakt deel uit van de Zweedse H&M Group en heeft in Europa en Azië al ongeveer 115 winkels.

Minstens 30 jobs op de helling bij Euro Shoe Group

17/11/2017

Bij Euro Shoe Group, het schoenen- en kledingconcern achter Bristol en Avance, verdwijnen ten minste dertig jobs. “De sanering zou gebeuren zonder naakte ontslagen”, zegt de 'nieuwe' topman Philippe Vanaudenhove.

Clouds of Fashion: van modeblog tot heuse retailonderneming

16/11/2017

Als jonge blogger een eigen retailonderneming uit de grond stampen, faut le faire. Laurentine Van Landeghem heeft zelfs haar studies stopgezet om zich te focussen op haar Clouds of Fashion. Op de RetailDetail Night vertelt ze haar verhaal. 

Lubach: “Eerlijke kleding is een kwestie van prioriteiten”

15/11/2017

Sinds de ramp bij Rana Plaza klinkt binnen de kledingindustrie de roep naar transparantie rond de productie van kleding, maar zondag bewees Arjen Lubach in Zondag met Lubach dat die transparantie er nog niet helemaal is.

Modeketen Canada Goose opent eerste Europese winkel

14/11/2017

De Canadese modeketen Canada Goose heeft in Londen zijn eerste Europese winkel geopend. De kleding van het merk is al langer te vinden in Europa, maar voorheen was dat enkel het geval bij multimerkenwinkels.

Back to top