RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven H&M
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Toeleveringsproblemen worden geleidelijk minder bij H&M

icon
Mode29 juni, 2022

H&M Group presteerde in het halfjaar tot eind mei beter dan verwacht. De omzet kwam 20% hoger uit, maar vooral opvallend is dat de winst verdubbelde. De verkoop in de fysieke winkels herneemt na de coronapandemie.

Meer aan volle pot

In de periode tussen december en eind mei haalde de H&M-groep een netto-omzet van 103,7 miljard Zweedse kroon (9,7 miljard euro), goed voor 20% meer dan een jaar. De coronabeperkingen zijn zo goed als overal weg, waardoor de fysieke winkels weer aanzienlijk meer verkopen. Bovendien hebben de nieuwe collecties succes, volgens CEO Helena Helmersson, dus wordt er meer aan de volle prijs verkocht en zijn minder kortingen nodig.

Toch zijn de voorraadkosten met 16% gestegen. Zo’n 20% valt echter te verklaren door vervroegde bestellingen om vertragingen in de toeleveringsketen voor te zijn, door gestegen inkoop- en vrachtkosten en door goederen die voor Rusland bestemd waren, weet Barclays.

Ook de winst na belastingen van de groep steeg over het halve jaar tot 3,9 miljard Zweedse kroon (364,5 miljoen euro), ruim dubbel zoveel als de 1,7 miljard Zweedse kroon (158,7 miljoen euro) een jaar eerder. De operationele marge klokte af op 5,3%. H&M presteerde daarmee beter dan analisten over het algemeen verwachtten.

Toelevering aan beterhand

Bij de vooruitblik klonk het inmiddels gekende liedje. “Er zijn nog steeds verstoringen en vertragingen in de toeleveringsketen, maar die worden geleidelijk aan minder. Tegelijkertijd is er sprake van aanzienlijke inflatie. De situatie in verband met de oorlog in Oekraïne en de gevolgen daarvan voor onze activiteiten worden voortdurend geëvalueerd”, aldus Helmersson, die er nog niet uit is wat ze met Rusland en Oekraïne aan moet. “We kijken actief naar verschillende opties.”

Het bedrijf blijft ook hameren op lage prijzen: “ondanks de aanzienlijke inflatie in de wereld moeten klanten er altijd op kunnen vertrouwen dat ze bij alle merken van de H&M-groep de beste combinatie van mode, prijs, kwaliteit en duurzaamheid vinden”. In juni is de omzet niettemin al met 6% gezakt.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode5 december, 2025
    Fredrik Malm is nieuwe CEO Gant

    Gant heeft Fredrik Malm benoemd tot CEO. De Amerikaanse modegroep kiest zo voor een interne opvolging van Patrik Söderström, die na zes jaar afzwaait.

  • icon
    Mode5 december, 2025
    Verenigd Koninkrijk verbiedt advertenties van Nike, Lacoste en Superdry

    De Britse reclametoezichthouder heeft betaalde Google-advertenties van Nike, Lacoste en Superdry verboden vanwege misleidende duurzaamheidsclaims. De ads gebruikten termen als “duurzame kleding” en “duurzame materialen” zonder onderbouwing.

  • icon
    Mode4 december, 2025
    Hugo Boss: eerst omzetverlies, dan nieuwe strategie

    Hugo Boss gaat zijn organisatie herschikken en zet een nieuw meerjarenplan in om vanaf 2027 weer te groeien. De maatregelen drukken de omzet in 2026, maar moeten daarna voor herstel zorgen.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN