'Uitgeholde' solden geen groot succes | RetailDetail

'Uitgeholde' solden geen groot succes

'Uitgeholde' solden geen groot succes

De zomersolden van 2014 waren geen groot succes: volgens Comeos boekten de modeketens in juli 2% minder omzet dan in dezelfde maand van 2013. Ook Unizo en het NSZ zagen geen overweldigende belangstelling voor de koopjes.

Koppelverkoop in juni verlengt koopjesperiode

Volgens de beroepsorganisaties hebben de matige zomerkoopjes van 2014 diverse redenen. Zo stelde Comeos (de federatie van de winkelketens) vast dat het mooie weer van juni ervoor had gezorgd dat veel consumenten al voor de zomer aangepaste kledij kochten. Daarbij konden ze niet zelden profiteren van het feit dat veel handelaars korting gaven bij de aankoop van meerdere stuks.

 

Ook Unizo merkte op dat een sterk voorjaar in de kledingverkoop zorgde voor rust bij de start van de koopjesperiode. Er werd dan ook meestal begonnen met de klassieke kortingen van 20% à 30%, aldus de federatie van de zelfstandige handelaars. Pas de laatste week werden voor de kleding die nog resteert prijsverminderingen tot 70% gegeven.

 

Weersomstandigheden in voordeel winkelcentra

Naast de uitholling van de koopjesperiode door de voorafgaande koppelverkoop, speelden ook de weersomstandigheden in juli mee. Ofwel was het te warm, ofwel te regenachtig om veel volk naar de winkelstraten te lokken. De overdekte winkelcentra profiteerden hier dan wel van.

 

Een opvallend gegeven in de peiling van Comeos  was de matige stijging van de online verkoop van kleding: die nam maar 2% toe en woog dus niet op tegen de algemene omzetdaling. Globaal zou er volgens Comeos zo’n 2% minder omzet zijn gerealiseerd tijdens de koopjes. Het NSZ registreerde vorige week na een rondvraag bij 338 modewinkels een daling met zowat 1,5%.

 

De soldenperiode eindigt donderdag: willen de winkeliers hun afprijzingen in augustus voortzetten, dan moeten hun nieuwe prijzen verwijzen naar de al afgeprijsde verkoopprijzen van juli. Door de mindere verkoop hebben de meeste winkels nog een ruim aanbod aan afgeprijsde artikelen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Belgian Friday is nieuw Belgisch online koopjesweekend

15/05/2018

Na Black Friday is er nu ook de eerste Belgian Friday: de ketens Kiabi, La RedouteSarenza, Veritas, Jack & Jones en Tape à l'Oeil lanceren op vrijdag 18 mei een nieuw winkelevenement, met kortingen en acties voor wie online shopt.

.NU: een luxeconcept voor de zoekende man

15/05/2018

Terwijl grote retailers vechten voor hun leven, duiken vernieuwende kleine boetieks overal op in de winkelstraten. .NU in Gent is zo’n nieuw concept, dat het tekort aan luxueuze herenboetieks wil opvangen.