'Uitgeholde' solden geen groot succes

'Uitgeholde' solden geen groot succes

De zomersolden van 2014 waren geen groot succes: volgens Comeos boekten de modeketens in juli 2% minder omzet dan in dezelfde maand van 2013. Ook Unizo en het NSZ zagen geen overweldigende belangstelling voor de koopjes.

Koppelverkoop in juni verlengt koopjesperiode

Volgens de beroepsorganisaties hebben de matige zomerkoopjes van 2014 diverse redenen. Zo stelde Comeos (de federatie van de winkelketens) vast dat het mooie weer van juni ervoor had gezorgd dat veel consumenten al voor de zomer aangepaste kledij kochten. Daarbij konden ze niet zelden profiteren van het feit dat veel handelaars korting gaven bij de aankoop van meerdere stuks.

 

Ook Unizo merkte op dat een sterk voorjaar in de kledingverkoop zorgde voor rust bij de start van de koopjesperiode. Er werd dan ook meestal begonnen met de klassieke kortingen van 20% à 30%, aldus de federatie van de zelfstandige handelaars. Pas de laatste week werden voor de kleding die nog resteert prijsverminderingen tot 70% gegeven.

 

Weersomstandigheden in voordeel winkelcentra

Naast de uitholling van de koopjesperiode door de voorafgaande koppelverkoop, speelden ook de weersomstandigheden in juli mee. Ofwel was het te warm, ofwel te regenachtig om veel volk naar de winkelstraten te lokken. De overdekte winkelcentra profiteerden hier dan wel van.

 

Een opvallend gegeven in de peiling van Comeos  was de matige stijging van de online verkoop van kleding: die nam maar 2% toe en woog dus niet op tegen de algemene omzetdaling. Globaal zou er volgens Comeos zo’n 2% minder omzet zijn gerealiseerd tijdens de koopjes. Het NSZ registreerde vorige week na een rondvraag bij 338 modewinkels een daling met zowat 1,5%.

 

De soldenperiode eindigt donderdag: willen de winkeliers hun afprijzingen in augustus voortzetten, dan moeten hun nieuwe prijzen verwijzen naar de al afgeprijsde verkoopprijzen van juli. Door de mindere verkoop hebben de meeste winkels nog een ruim aanbod aan afgeprijsde artikelen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zo verbetert JBC de winkelervaring

14/12/2017

JBC opent vandaag haar Innovation Lab op de Corda Campus in Hasselt. De kledingketen experimenteert er momenteel met bewegingssensoren, gepersonaliseerde in-store boodschappen, een pop-up printshop en een feedbacktotem.

Hunkemöller is Europees Retailer van het Jaar

14/12/2017

De Nederlandse lingerieketen Hunkemöller is verkozen tot ‘Retail of the Year Europe 2017-2018’. De verkiezing werd voor de derde keer georganiseerd door Q&A, dat ook in België en Nederland de Retailer van het Jaar verkiest.

Amancio Ortega neemt afscheid van Inditex met grote kwartaalgroei

14/12/2017

In de eerste drie kwartalen van het boekjaar 2017 is de omzet van Inditex met 10% gegroeid naar 17,96 miljard euro. Dat maakte het Spaanse modebedrijf bekend in de schaduw van het afscheid van de grote man achter Inditex, Amancio Ortega.

Hunkemöller levert binnen twee uur aan de deur

12/12/2017

Lingerieketen Hunkemöller biedt in aanloop naar de feestdagen een deel van zijn klanten een nieuwe service. Wie binnen de ring van Amsterdam of Antwerpen woont, kan zijn aankoop immers binnen twee uur laten leveren.

Glinstertje hoop voor de moderetail in 2018

08/12/2017

Het moeilijkste is voorbij voor de modesector, zegt studiebureau McKinsey. Al blijft niks zoals het was: de meeste groei is voortaan in het Zuiden en het Oosten te vinden, fast-fashion wordt sneller en de groten worden nog groter.

Weekday in de lente ook naar Brussel

06/12/2017

Na twee vestigingen in Antwerpen maakt Weekday, een van de merken van de Zweedse H&M Group, volgend jaar ook de sprong naar Brussel. In de lente moet een winkel openen aan de Kapitein Crespelstraat, vlakbij de Guldenvlieslaan

Back to top