'Uitgeholde' solden geen groot succes | RetailDetail

'Uitgeholde' solden geen groot succes

'Uitgeholde' solden geen groot succes

De zomersolden van 2014 waren geen groot succes: volgens Comeos boekten de modeketens in juli 2% minder omzet dan in dezelfde maand van 2013. Ook Unizo en het NSZ zagen geen overweldigende belangstelling voor de koopjes.

Koppelverkoop in juni verlengt koopjesperiode

Volgens de beroepsorganisaties hebben de matige zomerkoopjes van 2014 diverse redenen. Zo stelde Comeos (de federatie van de winkelketens) vast dat het mooie weer van juni ervoor had gezorgd dat veel consumenten al voor de zomer aangepaste kledij kochten. Daarbij konden ze niet zelden profiteren van het feit dat veel handelaars korting gaven bij de aankoop van meerdere stuks.

 

Ook Unizo merkte op dat een sterk voorjaar in de kledingverkoop zorgde voor rust bij de start van de koopjesperiode. Er werd dan ook meestal begonnen met de klassieke kortingen van 20% à 30%, aldus de federatie van de zelfstandige handelaars. Pas de laatste week werden voor de kleding die nog resteert prijsverminderingen tot 70% gegeven.

 

Weersomstandigheden in voordeel winkelcentra

Naast de uitholling van de koopjesperiode door de voorafgaande koppelverkoop, speelden ook de weersomstandigheden in juli mee. Ofwel was het te warm, ofwel te regenachtig om veel volk naar de winkelstraten te lokken. De overdekte winkelcentra profiteerden hier dan wel van.

 

Een opvallend gegeven in de peiling van Comeos  was de matige stijging van de online verkoop van kleding: die nam maar 2% toe en woog dus niet op tegen de algemene omzetdaling. Globaal zou er volgens Comeos zo’n 2% minder omzet zijn gerealiseerd tijdens de koopjes. Het NSZ registreerde vorige week na een rondvraag bij 338 modewinkels een daling met zowat 1,5%.

 

De soldenperiode eindigt donderdag: willen de winkeliers hun afprijzingen in augustus voortzetten, dan moeten hun nieuwe prijzen verwijzen naar de al afgeprijsde verkoopprijzen van juli. Door de mindere verkoop hebben de meeste winkels nog een ruim aanbod aan afgeprijsde artikelen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Hoe Brantano een volwaardige moderetailer wordt

22/02/2018

FNG gaat Brantano uitbouwen tot een sterk uithangbord voor merkenmode en -schoenen, en ambieert zo de eerste keuze te zijn voor een breed publiek. De retailer wil de markt dekken met drie complementaire winkelformules en een nieuw online platform.

Jack & Jones opent vijf winkels volgens nieuw concept

22/02/2018

Modeketen Jack & Jones opent dit voorjaar vijf winkels volgens een nieuw winkelconcept, vandaag is de primeur al voor het Westland Shopping Center in Anderlecht. Ook in maart en april staan er openingen gepland.

Maken Chinese gevangenen kleren voor H&M en C&A?

20/02/2018

De Britse ex-journalist Peter Humphrey beticht C&A en H&M van dwangarbeid. Met eigen ogen zou hij gezien hebben hoe gevangenen in Shanghai moesten werken voor Westerse ketens. De retailers onderzoeken de zaak.

Chanel neemt aandeel in online retailer Farfetch

19/02/2018

Het Franse modemerk Chanel heeft een minderheidsaandeel genomen in het Britse Farfetch. Chanel wil de kennis van de online retailer gebruiken om zelf meer digitale innovaties te ontwikkelen voor de eigen klanten.

Monoprix wil webshop Sarenza overnemen

19/02/2018

Winkelketen Monoprix, onderdeel van de Franse Groupe Casino, heeft gesprekken opgestart rond een overname van online schoenverkoper Sarenza. Sarenza is een van de belangrijkste online merken in Frankrijk.

Zalando breidt samenwerking met Duitse retailers uit

16/02/2018

Zalando heeft de samenwerking met fysieke retailers in Duitsland verder uitgebreid. Schoenwinkels konden al bestellingen versturen via Zalando en nu is dat ook het geval voor winkels die kleding verkopen.

Back to top