'Uitgeholde' solden geen groot succes | RetailDetail

'Uitgeholde' solden geen groot succes

'Uitgeholde' solden geen groot succes

De zomersolden van 2014 waren geen groot succes: volgens Comeos boekten de modeketens in juli 2% minder omzet dan in dezelfde maand van 2013. Ook Unizo en het NSZ zagen geen overweldigende belangstelling voor de koopjes.

Koppelverkoop in juni verlengt koopjesperiode

Volgens de beroepsorganisaties hebben de matige zomerkoopjes van 2014 diverse redenen. Zo stelde Comeos (de federatie van de winkelketens) vast dat het mooie weer van juni ervoor had gezorgd dat veel consumenten al voor de zomer aangepaste kledij kochten. Daarbij konden ze niet zelden profiteren van het feit dat veel handelaars korting gaven bij de aankoop van meerdere stuks.

 

Ook Unizo merkte op dat een sterk voorjaar in de kledingverkoop zorgde voor rust bij de start van de koopjesperiode. Er werd dan ook meestal begonnen met de klassieke kortingen van 20% à 30%, aldus de federatie van de zelfstandige handelaars. Pas de laatste week werden voor de kleding die nog resteert prijsverminderingen tot 70% gegeven.

 

Weersomstandigheden in voordeel winkelcentra

Naast de uitholling van de koopjesperiode door de voorafgaande koppelverkoop, speelden ook de weersomstandigheden in juli mee. Ofwel was het te warm, ofwel te regenachtig om veel volk naar de winkelstraten te lokken. De overdekte winkelcentra profiteerden hier dan wel van.

 

Een opvallend gegeven in de peiling van Comeos  was de matige stijging van de online verkoop van kleding: die nam maar 2% toe en woog dus niet op tegen de algemene omzetdaling. Globaal zou er volgens Comeos zo’n 2% minder omzet zijn gerealiseerd tijdens de koopjes. Het NSZ registreerde vorige week na een rondvraag bij 338 modewinkels een daling met zowat 1,5%.

 

De soldenperiode eindigt donderdag: willen de winkeliers hun afprijzingen in augustus voortzetten, dan moeten hun nieuwe prijzen verwijzen naar de al afgeprijsde verkoopprijzen van juli. Door de mindere verkoop hebben de meeste winkels nog een ruim aanbod aan afgeprijsde artikelen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Burberry ziet 100 miljoen euro in rook opgaan

20/07/2018

Niet iedereen ziet de noodzaak van duurzaamheid in: het Britse modemerk Burberry stookte vorig jaar voor meer dan dertig miljoen euro aan merkproducten op "om te vermijden dat ze in verkeerde handen zouden vallen".

Overnemer voor Belgische winkels Men at Work

20/07/2018

De drie Belgische vestigingen van de failliete modeketen Men at Work en de Antwerpse kledingzaak Fish & Chips zouden een nieuwe eigenaar hebben. Op meer details is het wel nog even wachten…

Postorder-icoon 3 Suisses legt in België de boeken neer

19/07/2018

De Belgische afdeling van 3 Suisses is failliet verklaard, na een rampzalig begin van de soldenperiode: de webshop verkocht al in de eerste soldendagen 30% minder. Elf banen staan op de tocht.

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.