United Brands moet "vrouwonvriendelijke" affiche weghalen

United Brands moet "vrouwonvriendelijke" affiche weghalen

De Jury voor Ethische Praktijken inzake Reclame heeft geëist dat United Brands zijn huidige reclamecampagne, 'You can leave your shoes on', moet stopzetten. Die zou immers vrouwonvriendelijk zijn.

"Choquerend voor kinderen"

Op de affiches - voor schoenen - is een vrouw te zien die enkel... schoenen draagt. De JEP heeft echter een klacht ontvangen over de affiches: "De affiche toont het volledig ontblote lichaam (op de voeten na) van een bijzonder jong ogende vrouw in een onderdanige, ietwat bedekkende houding met tegelijk een verleidende, ietwat wazige, maar uitgesproken seksueel geladen gezichtsuitdrukking."

 

"De affiche hangt in een openbare plaats waar zowel kinderen als jongeren alomtegenwoordig zijn", luidde de klacht: "De afbeelding is mogelijk choquerend voor kinderen, en minstens provocerend voor kinderen, maar eveneens voor meerderjarige voorbijgangers." Volgens de klager is er ook geen enkel verband met de actie die gepromoot wordt.

 

De jury vindt nu ook dat de vrouw in de campagne herleid wordt tot een object en dat de campagne de menselijke waardigheid van de vrouw aantast. Daarom vraagt de JEP nu aan United Brands om de campagne stop te zetten. De reactie was alvast laconiek: United Brands stelt dat de campagne al voorbij is.

Tags: