United Brands moet "vrouwonvriendelijke" affiche weghalen

United Brands moet "vrouwonvriendelijke" affiche weghalen

De Jury voor Ethische Praktijken inzake Reclame heeft geëist dat United Brands zijn huidige reclamecampagne, 'You can leave your shoes on', moet stopzetten. Die zou immers vrouwonvriendelijk zijn.

"Choquerend voor kinderen"

Op de affiches - voor schoenen - is een vrouw te zien die enkel... schoenen draagt. De JEP heeft echter een klacht ontvangen over de affiches: "De affiche toont het volledig ontblote lichaam (op de voeten na) van een bijzonder jong ogende vrouw in een onderdanige, ietwat bedekkende houding met tegelijk een verleidende, ietwat wazige, maar uitgesproken seksueel geladen gezichtsuitdrukking."

 

"De affiche hangt in een openbare plaats waar zowel kinderen als jongeren alomtegenwoordig zijn", luidde de klacht: "De afbeelding is mogelijk choquerend voor kinderen, en minstens provocerend voor kinderen, maar eveneens voor meerderjarige voorbijgangers." Volgens de klager is er ook geen enkel verband met de actie die gepromoot wordt.

 

De jury vindt nu ook dat de vrouw in de campagne herleid wordt tot een object en dat de campagne de menselijke waardigheid van de vrouw aantast. Daarom vraagt de JEP nu aan United Brands om de campagne stop te zetten. De reactie was alvast laconiek: United Brands stelt dat de campagne al voorbij is.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


JBC haalt e-commercemagazijn terug naar België

17/11/2017

JBC verhuist zijn e-commercemagazijn weer van Nederland naar België. Voortaan stockeert de Belgische kledingketen zijn kleding bij Bleckmann in Grobbendonk. Dat is een onverwachte opsteker voor de Belgische e-commercesector.

H&M-dochter Monki geeft Antwerpen Belgische primeur

17/11/2017

Vandaag is in Antwerpen de eerste Belgische vestiging van het modemerk Monki geopend. Dat maakt deel uit van de Zweedse H&M Group en heeft in Europa en Azië al ongeveer 115 winkels.

Minstens 30 jobs op de helling bij Euro Shoe Group

17/11/2017

Bij Euro Shoe Group, het schoenen- en kledingconcern achter Bristol en Avance, verdwijnen ten minste dertig jobs. “De sanering zou gebeuren zonder naakte ontslagen”, zegt de 'nieuwe' topman Philippe Vanaudenhove.

Clouds of Fashion: van modeblog tot heuse retailonderneming

16/11/2017

Als jonge blogger een eigen retailonderneming uit de grond stampen, faut le faire. Laurentine Van Landeghem heeft zelfs haar studies stopgezet om zich te focussen op haar Clouds of Fashion. Op de RetailDetail Night vertelt ze haar verhaal. 

Lubach: “Eerlijke kleding is een kwestie van prioriteiten”

15/11/2017

Sinds de ramp bij Rana Plaza klinkt binnen de kledingindustrie de roep naar transparantie rond de productie van kleding, maar zondag bewees Arjen Lubach in Zondag met Lubach dat die transparantie er nog niet helemaal is.

Modeketen Canada Goose opent eerste Europese winkel

14/11/2017

De Canadese modeketen Canada Goose heeft in Londen zijn eerste Europese winkel geopend. De kleding van het merk is al langer te vinden in Europa, maar voorheen was dat enkel het geval bij multimerkenwinkels.

Back to top