Unizo dient klacht in tegen praktijken outletwinkels | RetailDetail

Unizo dient klacht in tegen praktijken outletwinkels

Unizo dient klacht in tegen praktijken outletwinkels

De undercoverreportage van het VRT-programma Volt in de outletwereld krijgt een staartje. Ondernemersorganisatie Unizo heeft een klacht ingediend bij de FOD Economie en vraagt strengere controles. Het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen pleit dan weer voor een gedragscode.

Oude collecties? Foutjes? Niets van!

Consumenten die naar een outletwinkel of –center trekken, doen dat omdat ze er goedkopere merkkleding vinden. Het gaat namelijk om (licht) gedateerde collecties of om stukken met kleine foutjes, wordt gezegd... maar de undercoverreportage geeft een totaal andere kijk op de zaak.

 

Zo blijken die kleine "onvolkomenheden" een fabeltje: "Er staat 'slightly imperfect' op, maar dat moet erop staan, anders mogen we het hier niet verkopen. Maar ik heb nog geen enkele gehad waar een grote fout inzat", zegt een verkoopster.

 

"Het enige verschil is een ander etiket, maar er is niks mis mee. Ze doen dat om de prijs te drukken", stelt een andere verkoopster. En een derde doet er nog een schepje bovenop: "Ze maken extra productie voor de outlet. Dat is mensen bedotten. Je koopt iets 'full price' en in de outlet ligt identiek hetzelfde."

 

De programmamakers lieten de stukken met de zogezegde foutjes onderzoeken door een gespecialiseerd labo. Dat vond geen enkel verschil tussen het product uit een reguliere boetiek en dat uit de outlet: "We hebben geen slightly imperfect-toestanden vastgesteld."

 

Unizo: "Je reinste concurrentievervalsing"

Alsof dat nog niet erg genoeg was, vonden de reportagemakers in de outletwinkels vaak net dezelfde "stukken uit de nieuwe collectie" als in de reguliere boetieks van hetzelfde merk. En zelfs exemplaren bijbestellen blijkt geen enkel probleem.

 

In de Volt-studio eiste Luc Ardies van Unizo-ModeUnie dan ook dat de overheid zou optreden tegen outletwinkels die goederen verkopen die je ook in de gewone winkels vindt. Al zit ook de consument met een huizenhoog probleem, zo vindt de Unizo-directeur: "Want je krijgt een outletprijs en een normale prijs, maar Joost mag weten vanwaar die referteprijs komt. Als consument kan je dat onmogelijk nagaan."

 

NSZ verslikt zich

Vreemd genoeg had die andere zelfstandigenorganisatie, NSZ, gisteren in de namiddag nog laten weten dat outletstores geen concurrentie vormen voor de reguliere boetieks: "Hoewel doorgaans gedacht wordt dat outletstores nadelig zijn voor de reguliere modedetailhandel, is dat niet zo. Beide soorten modezaken bespelen immers een totaal ander register. Wie op zoek is naar de laatste nieuwe collectie trekt naar de modedetailhandel."

 

"Wie daarentegen kleding uit het vorig seizoen, kledij van de huidige collectie die niet voldoende afgenomen of bijbesteld wordt door de reguliere winkels of kledingstukken met een productiefout wil aanschaffen, begeeft zich naar een outletwinkel." Volgens de organisatie verkoopt 11% van de zelfstandige modehandelaars zelfs aan outletcenters, "tegen gemiddeld 20% van de verkoopprijs in de winkel".

 

Dat was echter te vroeg gesproken, Want na het bekijken van de reportage veranderde het NSZ het geweer van schouder omdat "outletwinkels zich niet aan de officieuze regels houden om zo goed als geen stukken uit de huidige collectie aan te bieden."

 

Bij gebrek aan wettelijke regels omtrent de outletwinkels pleit het NSZ daarom voor een gedragscode voor outletstores en kledingmerken, "waarin duidelijk bepaald staat dat zij enkel kleding uit het vorig seizoen, kledij van de huidige collectie die niet voldoende afgenomen of bijbesteld wordt door de reguliere winkels of kledingstukken met een productiefout mogen aanbieden", aldus NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Failliet modemerk Supertrash krijgt doorstart(je)

19/04/2018

Supertrash, het failliete modemerk van de Nederlandse tv-personality Olcay Gülsen, krijgt dan toch een doorstart - zij het heel voorzichtig.

Omzet- en winstalarm bij lingeriegroep Van de Velde

19/04/2018

De Oost-Vlaamse lingeriegroep Van de Velde (bekend van merken als Marie Jo en PrimaDonna en eigenaar van lingerieketens Rigby & Peller en Lincherie) heeft het knap lastig: voor dit jaar rekent de groep niet langer op omzetgroei.

JBC geeft personeel halve dag verlof op buitenspeeldag

18/04/2018

Vandaag is het Buitenspeeldag, ook bij JBC dat voor de gelegenheid de deuren van zijn winkels een halve dag sluit. De modeketen wil zijn medewerkers daarmee de kans geven om volop te genieten van het zonnetje en het gezinsleven.

Monki laat 'influencers' geld verdienen

16/04/2018

H&M-dochter Monki gaat aan de slag met 'influencers': het modelabel lanceert een wereldwijd programma waarmee socialemediafiguren geld kunnen verdienen als via hen kleding wordt verkocht.

Franse modeketen Naf Naf in Chinese handen

12/04/2018

Naf Naf, de Franse modeketen uit de Vivarte-groep, krijgt een nieuwe eigenaar. Een Chinees consortium onder leiding van modegroep La Chapelle legt 52 miljoen euro op tafel.

Lingerieketen Etam heropent vernieuwde winkels in Doornik en Woluwé

11/04/2018

De Franse lingerieketen Etam heropent deze maand twee winkels die het heeft vernieuwd. De winkels, in de winkelcentra van Woluwé en Doornik, openen op 14 en op 21 april de deuren.