Unizo dient klacht in tegen praktijken outletwinkels

Unizo dient klacht in tegen praktijken outletwinkels

De undercoverreportage van het VRT-programma Volt in de outletwereld krijgt een staartje. Ondernemersorganisatie Unizo heeft een klacht ingediend bij de FOD Economie en vraagt strengere controles. Het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen pleit dan weer voor een gedragscode.

Oude collecties? Foutjes? Niets van!

Consumenten die naar een outletwinkel of –center trekken, doen dat omdat ze er goedkopere merkkleding vinden. Het gaat namelijk om (licht) gedateerde collecties of om stukken met kleine foutjes, wordt gezegd... maar de undercoverreportage geeft een totaal andere kijk op de zaak.

 

Zo blijken die kleine "onvolkomenheden" een fabeltje: "Er staat 'slightly imperfect' op, maar dat moet erop staan, anders mogen we het hier niet verkopen. Maar ik heb nog geen enkele gehad waar een grote fout inzat", zegt een verkoopster.

 

"Het enige verschil is een ander etiket, maar er is niks mis mee. Ze doen dat om de prijs te drukken", stelt een andere verkoopster. En een derde doet er nog een schepje bovenop: "Ze maken extra productie voor de outlet. Dat is mensen bedotten. Je koopt iets 'full price' en in de outlet ligt identiek hetzelfde."

 

De programmamakers lieten de stukken met de zogezegde foutjes onderzoeken door een gespecialiseerd labo. Dat vond geen enkel verschil tussen het product uit een reguliere boetiek en dat uit de outlet: "We hebben geen slightly imperfect-toestanden vastgesteld."

 

Unizo: "Je reinste concurrentievervalsing"

Alsof dat nog niet erg genoeg was, vonden de reportagemakers in de outletwinkels vaak net dezelfde "stukken uit de nieuwe collectie" als in de reguliere boetieks van hetzelfde merk. En zelfs exemplaren bijbestellen blijkt geen enkel probleem.

 

In de Volt-studio eiste Luc Ardies van Unizo-ModeUnie dan ook dat de overheid zou optreden tegen outletwinkels die goederen verkopen die je ook in de gewone winkels vindt. Al zit ook de consument met een huizenhoog probleem, zo vindt de Unizo-directeur: "Want je krijgt een outletprijs en een normale prijs, maar Joost mag weten vanwaar die referteprijs komt. Als consument kan je dat onmogelijk nagaan."

 

NSZ verslikt zich

Vreemd genoeg had die andere zelfstandigenorganisatie, NSZ, gisteren in de namiddag nog laten weten dat outletstores geen concurrentie vormen voor de reguliere boetieks: "Hoewel doorgaans gedacht wordt dat outletstores nadelig zijn voor de reguliere modedetailhandel, is dat niet zo. Beide soorten modezaken bespelen immers een totaal ander register. Wie op zoek is naar de laatste nieuwe collectie trekt naar de modedetailhandel."

 

"Wie daarentegen kleding uit het vorig seizoen, kledij van de huidige collectie die niet voldoende afgenomen of bijbesteld wordt door de reguliere winkels of kledingstukken met een productiefout wil aanschaffen, begeeft zich naar een outletwinkel." Volgens de organisatie verkoopt 11% van de zelfstandige modehandelaars zelfs aan outletcenters, "tegen gemiddeld 20% van de verkoopprijs in de winkel".

 

Dat was echter te vroeg gesproken, Want na het bekijken van de reportage veranderde het NSZ het geweer van schouder omdat "outletwinkels zich niet aan de officieuze regels houden om zo goed als geen stukken uit de huidige collectie aan te bieden."

 

Bij gebrek aan wettelijke regels omtrent de outletwinkels pleit het NSZ daarom voor een gedragscode voor outletstores en kledingmerken, "waarin duidelijk bepaald staat dat zij enkel kleding uit het vorig seizoen, kledij van de huidige collectie die niet voldoende afgenomen of bijbesteld wordt door de reguliere winkels of kledingstukken met een productiefout mogen aanbieden", aldus NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zalando maakt aankoop inruilen nog eenvoudiger

18/12/2017

Zalando heeft met zijn "Order Exchange Service" een manier gevonden om het inruilen van een kledingstuk nog eenvoudiger te maken. Klanten kunnen via de dienst in één stap een kledingstuk terugsturen en het in een andere maat geleverd krijgen.

COS mag dan toch winkel openen op Dansaertstraat

18/12/2017

Na jaren van problemen en protesten mag de Zweedse modeketen COS, dat onderdeel is van de H&M Group, volgend jaar dan toch een vestiging openen op de Dansaertstraat in Brussel.

H&M wil Brusselse vestiging sluiten

18/12/2017

De Zweedse modegroep H&M heeft bij de bekendmaking van de resultaten van het vierde kwartaal laten verstaan dat het meer winkels wil sluiten. Een van die vestigingen bevindt zich in het winkelcentrum City 2 in Brussel.

Persoonlijke webwinkel voor elke Zalando-klant op komst

15/12/2017

Bij Zalando zijn liefst 600 medewerkers bezig met artificiële intelligentie. De online moderetailer wil zijn shopomgeving op die manier volledig personaliseren: binnen de 18 maanden moeten alle klanten er een eigen aanbod op maat aantreffen. 

Minder klanten en dus minder omzet voor H&M

15/12/2017

De Zweedse H&M Group heeft in het vierde kwartaal de omzet met 4 procent zien dalen. Die daling is te wijten aan het feit dat de winkels van het modebedrijf minder klanten over de vloer hebben gekregen.

Zo verbetert JBC de winkelervaring

14/12/2017

JBC opent vandaag haar Innovation Lab op de Corda Campus in Hasselt. De kledingketen experimenteert er met bewegingssensoren, gepersonaliseerde in-store boodschappen, een pop-up printshop en een feedbacktotem.

Back to top