Unizo dient klacht in tegen praktijken outletwinkels | RetailDetail

Unizo dient klacht in tegen praktijken outletwinkels

Unizo dient klacht in tegen praktijken outletwinkels

De undercoverreportage van het VRT-programma Volt in de outletwereld krijgt een staartje. Ondernemersorganisatie Unizo heeft een klacht ingediend bij de FOD Economie en vraagt strengere controles. Het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen pleit dan weer voor een gedragscode.

Oude collecties? Foutjes? Niets van!

Consumenten die naar een outletwinkel of –center trekken, doen dat omdat ze er goedkopere merkkleding vinden. Het gaat namelijk om (licht) gedateerde collecties of om stukken met kleine foutjes, wordt gezegd... maar de undercoverreportage geeft een totaal andere kijk op de zaak.

 

Zo blijken die kleine "onvolkomenheden" een fabeltje: "Er staat 'slightly imperfect' op, maar dat moet erop staan, anders mogen we het hier niet verkopen. Maar ik heb nog geen enkele gehad waar een grote fout inzat", zegt een verkoopster.

 

"Het enige verschil is een ander etiket, maar er is niks mis mee. Ze doen dat om de prijs te drukken", stelt een andere verkoopster. En een derde doet er nog een schepje bovenop: "Ze maken extra productie voor de outlet. Dat is mensen bedotten. Je koopt iets 'full price' en in de outlet ligt identiek hetzelfde."

 

De programmamakers lieten de stukken met de zogezegde foutjes onderzoeken door een gespecialiseerd labo. Dat vond geen enkel verschil tussen het product uit een reguliere boetiek en dat uit de outlet: "We hebben geen slightly imperfect-toestanden vastgesteld."

 

Unizo: "Je reinste concurrentievervalsing"

Alsof dat nog niet erg genoeg was, vonden de reportagemakers in de outletwinkels vaak net dezelfde "stukken uit de nieuwe collectie" als in de reguliere boetieks van hetzelfde merk. En zelfs exemplaren bijbestellen blijkt geen enkel probleem.

 

In de Volt-studio eiste Luc Ardies van Unizo-ModeUnie dan ook dat de overheid zou optreden tegen outletwinkels die goederen verkopen die je ook in de gewone winkels vindt. Al zit ook de consument met een huizenhoog probleem, zo vindt de Unizo-directeur: "Want je krijgt een outletprijs en een normale prijs, maar Joost mag weten vanwaar die referteprijs komt. Als consument kan je dat onmogelijk nagaan."

 

NSZ verslikt zich

Vreemd genoeg had die andere zelfstandigenorganisatie, NSZ, gisteren in de namiddag nog laten weten dat outletstores geen concurrentie vormen voor de reguliere boetieks: "Hoewel doorgaans gedacht wordt dat outletstores nadelig zijn voor de reguliere modedetailhandel, is dat niet zo. Beide soorten modezaken bespelen immers een totaal ander register. Wie op zoek is naar de laatste nieuwe collectie trekt naar de modedetailhandel."

 

"Wie daarentegen kleding uit het vorig seizoen, kledij van de huidige collectie die niet voldoende afgenomen of bijbesteld wordt door de reguliere winkels of kledingstukken met een productiefout wil aanschaffen, begeeft zich naar een outletwinkel." Volgens de organisatie verkoopt 11% van de zelfstandige modehandelaars zelfs aan outletcenters, "tegen gemiddeld 20% van de verkoopprijs in de winkel".

 

Dat was echter te vroeg gesproken, Want na het bekijken van de reportage veranderde het NSZ het geweer van schouder omdat "outletwinkels zich niet aan de officieuze regels houden om zo goed als geen stukken uit de huidige collectie aan te bieden."

 

Bij gebrek aan wettelijke regels omtrent de outletwinkels pleit het NSZ daarom voor een gedragscode voor outletstores en kledingmerken, "waarin duidelijk bepaald staat dat zij enkel kleding uit het vorig seizoen, kledij van de huidige collectie die niet voldoende afgenomen of bijbesteld wordt door de reguliere winkels of kledingstukken met een productiefout mogen aanbieden", aldus NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Stevent Men at Work op faillissement af?

22/06/2018

De Nederlandse denim- en streetwearketen Men at Work zit in financiële moeilijkheden: ze sluit haar webshop en ook voor de fysieke winkels dreigt mogelijk de sluiting.

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Nieuwe generatie aan het roer van schoenenketen Maniet

18/06/2018

De 28-jarige Allison Vanderplancke neemt het roer over van haar vader als CEO van schoenenketen Maniet. Het is al de vijfde generatie aan het hoofd van het Waalse familiebedrijf.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Eerste Vlaamse Kiabi komt in Brugge

14/06/2018

Amper twee jaar nadat Kiabi de grens met ons land overstak, opent het Franse confectiemerk dit najaar al zijn zesde Belgische winkel. Die komt in Brugge en wordt meteen de allereerste vestiging op Vlaamse bodem.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.