Unizo wil reclame Zeeman weg

Unizo wil reclame Zeeman weg

Zelfstandigenorganisatie Unizo heeft bij de Jury voor Eerlijke Praktijken in de Reclame (JEP) een klacht ingediend tegen Zeeman wegens de recente tv-reclame van het Nederlandse bedrijf, die volgens Unizo de zelfstandige kledingboetiek in een slecht daglicht plaatst.

Reclame over goedkope kledij

Het spotje toont een vrouw die kledij koopt bij Zeeman, die ze prijst voor hun goede kwaliteit aan een lage prijs. Enkele tellen later hangt ze die echter op in haar eigen winkel, met een (veel) duurder prijskaartje. Dat stoot Unizo tegen de borst: "De spot tast de goede naam en reputatie van de zelfstandige kledingwinkels aan", zegt Unizo-woordvoerster Sanderijn Vanleenhove.

 

"De spot wekt de indruk dat de producten die in zelfstandige boetieks verkocht worden identiek zijn aan de artikelen in Zeeman", terwijl Unizo erop wijst dat dat niet kan, alleen al "om de eenvoudige reden dat ze vaak met andere leveranciers/producenten werken." Het steekt Unizo ook de ogen uit dat de nieuwe prijs die de dame op de kledij plakt nogal aan de hoge kant is: daardoor wordt "de indruk gewekt dat de zelfstandige kledingwinkels manifest een te hoge prijs vragen voor hun producten."

 

Unizo beklemtoont wel dat de klacht niet per se een vingerwijzing naar Zeeman zelf of naar de producten die de keten verkoopt, maar enkel over de reclamespot. "Deze is denigrerend voor de zelfstandige modewinkel en dat kunnen we niet toelaten", besluit Vanleenhove.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


JBC haalt e-commercemagazijn terug naar België

17/11/2017

JBC verhuist zijn e-commercemagazijn weer van Nederland naar België. Voortaan stockeert de Belgische kledingketen zijn kleding bij Bleckmann in Grobbendonk. Dat is een onverwachte opsteker voor de Belgische e-commercesector.

H&M-dochter Monki geeft Antwerpen Belgische primeur

17/11/2017

Vandaag is in Antwerpen de eerste Belgische vestiging van het modemerk Monki geopend. Dat maakt deel uit van de Zweedse H&M Group en heeft in Europa en Azië al ongeveer 115 winkels.

Minstens 30 jobs op de helling bij Euro Shoe Group

17/11/2017

Bij Euro Shoe Group, het schoenen- en kledingconcern achter Bristol en Avance, verdwijnen ten minste dertig jobs. “De sanering zou gebeuren zonder naakte ontslagen”, zegt de 'nieuwe' topman Philippe Vanaudenhove.

Clouds of Fashion: van modeblog tot heuse retailonderneming

16/11/2017

Als jonge blogger een eigen retailonderneming uit de grond stampen, faut le faire. Laurentine Van Landeghem heeft zelfs haar studies stopgezet om zich te focussen op haar Clouds of Fashion. Op de RetailDetail Night vertelt ze haar verhaal. 

Lubach: “Eerlijke kleding is een kwestie van prioriteiten”

15/11/2017

Sinds de ramp bij Rana Plaza klinkt binnen de kledingindustrie de roep naar transparantie rond de productie van kleding, maar zondag bewees Arjen Lubach in Zondag met Lubach dat die transparantie er nog niet helemaal is.

Modeketen Canada Goose opent eerste Europese winkel

14/11/2017

De Canadese modeketen Canada Goose heeft in Londen zijn eerste Europese winkel geopend. De kleding van het merk is al langer te vinden in Europa, maar voorheen was dat enkel het geval bij multimerkenwinkels.

Back to top