Unizo wil reclame Zeeman weg

Unizo wil reclame Zeeman weg

Zelfstandigenorganisatie Unizo heeft bij de Jury voor Eerlijke Praktijken in de Reclame (JEP) een klacht ingediend tegen Zeeman wegens de recente tv-reclame van het Nederlandse bedrijf, die volgens Unizo de zelfstandige kledingboetiek in een slecht daglicht plaatst.

Reclame over goedkope kledij

Het spotje toont een vrouw die kledij koopt bij Zeeman, die ze prijst voor hun goede kwaliteit aan een lage prijs. Enkele tellen later hangt ze die echter op in haar eigen winkel, met een (veel) duurder prijskaartje. Dat stoot Unizo tegen de borst: "De spot tast de goede naam en reputatie van de zelfstandige kledingwinkels aan", zegt Unizo-woordvoerster Sanderijn Vanleenhove.

 

"De spot wekt de indruk dat de producten die in zelfstandige boetieks verkocht worden identiek zijn aan de artikelen in Zeeman", terwijl Unizo erop wijst dat dat niet kan, alleen al "om de eenvoudige reden dat ze vaak met andere leveranciers/producenten werken." Het steekt Unizo ook de ogen uit dat de nieuwe prijs die de dame op de kledij plakt nogal aan de hoge kant is: daardoor wordt "de indruk gewekt dat de zelfstandige kledingwinkels manifest een te hoge prijs vragen voor hun producten."

 

Unizo beklemtoont wel dat de klacht niet per se een vingerwijzing naar Zeeman zelf of naar de producten die de keten verkoopt, maar enkel over de reclamespot. "Deze is denigrerend voor de zelfstandige modewinkel en dat kunnen we niet toelaten", besluit Vanleenhove.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Winst blijft net onder verwachtingen bij Zalando

17/01/2018

De Duitse modewebshop Zalando is het voorbije boekjaar met bijna een kwart gegroeid, terwijl ook de bedrijfswinst met bijna 5% steeg. Dat laatste was wel net onder de verwachtingen van Zalando zelf.

Yoox Net-a-Porter haalt recordomzet in 2017

16/01/2018

Online retailer Yoox Net-a-Porter (YNAP) heeft in 2017 een recordomzet gehaald van meer dan 2 miljard euro. Dat is een groei van meer dan 10% ten opzichte van een jaar eerder, toen die grens net niet werd gehaald.

Hugo Boss haalt groeidoelen in 2017

16/01/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss heeft in 2017 zijn doelen weten te behalen, onder andere dankzij een sterke groei in het vierde kwartaal. Voor het volledige boekjaar ging de omzet voor wisselkoersen met 3% de hoogte in.

Eigenaars C&A denken aan verkoop aan Chinese investeerders

15/01/2018

De Nederlandse familie Brenninkmeijer bekijkt volgens het Duitse weekblad Der Spiegel de mogelijkheid om kledingketen C&A van de hand te doen. Daarbij komt het bedrijf mogelijk in Chinese handen.

Gucci opent restaurant en museum in Firenze

12/01/2018

Modemerk Gucci heeft in Firenze een museum en een restaurant voor vijftig personen geopend. Driesterrenchef Massimo Bottura zal daar de klanten voorzien van hoogstaande maaltijden.

Kering geeft controle over Puma af

12/01/2018

De Franse luxegroep Kering gaat 70% van de aandelen van het Duitse sportmerk Puma van de hand doen. Het wil zich voortaan immers enkel nog focussen op de luxemerken en Puma past niet meer in het plaatje.

Back to top