Unizo wil reclame Zeeman weg | RetailDetail

Unizo wil reclame Zeeman weg

Unizo wil reclame Zeeman weg

Zelfstandigenorganisatie Unizo heeft bij de Jury voor Eerlijke Praktijken in de Reclame (JEP) een klacht ingediend tegen Zeeman wegens de recente tv-reclame van het Nederlandse bedrijf, die volgens Unizo de zelfstandige kledingboetiek in een slecht daglicht plaatst.

Reclame over goedkope kledij

Het spotje toont een vrouw die kledij koopt bij Zeeman, die ze prijst voor hun goede kwaliteit aan een lage prijs. Enkele tellen later hangt ze die echter op in haar eigen winkel, met een (veel) duurder prijskaartje. Dat stoot Unizo tegen de borst: "De spot tast de goede naam en reputatie van de zelfstandige kledingwinkels aan", zegt Unizo-woordvoerster Sanderijn Vanleenhove.

 

"De spot wekt de indruk dat de producten die in zelfstandige boetieks verkocht worden identiek zijn aan de artikelen in Zeeman", terwijl Unizo erop wijst dat dat niet kan, alleen al "om de eenvoudige reden dat ze vaak met andere leveranciers/producenten werken." Het steekt Unizo ook de ogen uit dat de nieuwe prijs die de dame op de kledij plakt nogal aan de hoge kant is: daardoor wordt "de indruk gewekt dat de zelfstandige kledingwinkels manifest een te hoge prijs vragen voor hun producten."

 

Unizo beklemtoont wel dat de klacht niet per se een vingerwijzing naar Zeeman zelf of naar de producten die de keten verkoopt, maar enkel over de reclamespot. "Deze is denigrerend voor de zelfstandige modewinkel en dat kunnen we niet toelaten", besluit Vanleenhove.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

Van de Velde zakt weg na teleurstellende omzetcijfers

10/07/2018

Het Oost-Vlaamse lingeriebedrijf Van de Velde kampt met een daling van de omzet. Pas eind april volgde een lichte verbetering van de bedrijfsresultaten, maar toch zakte de halfjaaromzet met 3,9% tot 110,8 miljoen euro.

FNG trekt naar Brusselse beurs met 60 miljoen euro

06/07/2018

Modegroep FNG heeft 60 miljoen euro opgehaald bij een nieuwe aandelenuitgifte. De nieuwe aandelen zullen vanaf 9 juli worden verhandeld op de beurs van Amsterdam en voor het eerst ook op de Brusselse beurs.