Unizo wil reclame Zeeman weg | RetailDetail

Unizo wil reclame Zeeman weg

Unizo wil reclame Zeeman weg

Zelfstandigenorganisatie Unizo heeft bij de Jury voor Eerlijke Praktijken in de Reclame (JEP) een klacht ingediend tegen Zeeman wegens de recente tv-reclame van het Nederlandse bedrijf, die volgens Unizo de zelfstandige kledingboetiek in een slecht daglicht plaatst.

Reclame over goedkope kledij

Het spotje toont een vrouw die kledij koopt bij Zeeman, die ze prijst voor hun goede kwaliteit aan een lage prijs. Enkele tellen later hangt ze die echter op in haar eigen winkel, met een (veel) duurder prijskaartje. Dat stoot Unizo tegen de borst: "De spot tast de goede naam en reputatie van de zelfstandige kledingwinkels aan", zegt Unizo-woordvoerster Sanderijn Vanleenhove.

 

"De spot wekt de indruk dat de producten die in zelfstandige boetieks verkocht worden identiek zijn aan de artikelen in Zeeman", terwijl Unizo erop wijst dat dat niet kan, alleen al "om de eenvoudige reden dat ze vaak met andere leveranciers/producenten werken." Het steekt Unizo ook de ogen uit dat de nieuwe prijs die de dame op de kledij plakt nogal aan de hoge kant is: daardoor wordt "de indruk gewekt dat de zelfstandige kledingwinkels manifest een te hoge prijs vragen voor hun producten."

 

Unizo beklemtoont wel dat de klacht niet per se een vingerwijzing naar Zeeman zelf of naar de producten die de keten verkoopt, maar enkel over de reclamespot. "Deze is denigrerend voor de zelfstandige modewinkel en dat kunnen we niet toelaten", besluit Vanleenhove.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Manfield opent eerste Belgische winkel in Antwerpen

25/05/2018

De eerste Belgische winkel van het Nederlandse schoenenmerk Manfield is open. In de Stadsfeestzaal in Antwerpen vinden klanten het nieuwste winkelconcept van het merk, waarin luxe en merkbeleving centraal staan.

e5 Mode treedt toe tot de Fair Wear Foundation

24/05/2018

ECG, de design- en importafdeling van kledingketen e5 Mode, wordt lid van de Fair Wear Foundation. Die internationale organisatie ijvert samen met kledingmerken voor betere arbeidsomstandigheden voor textielarbeiders.

Schoenen Torfs wordt franchisenemer The Athlete’s Foot

23/05/2018

Op vrijdag 1 juni opent sneakerketen The Athlete’s Foot een winkel in Waasland Shopping Center. De tweede winkel in België is meteen ook de eerste in een partnership met Schoenen Torfs. Later dit jaar volgt nog een vestiging in Eeklo.

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.