(update) ZEB krijgt van rechter gelijk in geschil rond sperperiode

(update) ZEB krijgt van rechter gelijk in geschil rond sperperiode

Een rechter in Dendermonde heeft gisteren beslist dat de sperperiode voor de solden in strijd is met de Europese regelgeving. Daarmee krijgt ZEB, dat al jarenlang met kortingen start in volle sperperiode, het gelijk (voorlopig?) aan zijn kant en is er een precedent voor andere handelaars en ketens om de sperperiode aan te vechten. Maar minister Vande Lanotte - gesteund door Unizo, ModeUnie en NSZ - is niet van plan te raken aan de sperperiode.

ZEB: "Consument heeft recht op informatie"

"De rechter in Dendermonde volgde de redenering van het Europese Hof van Justitie, dat de sperperiode in strijd is met de Europese regelgeving, onder meer omdat ze de consument het recht op informatie ontneemt", zegt de advocaat van ZEB in Het Laatste Nieuws.

 

De keten biedt al sinds 2009 openlijk koopjes aan tijdens de sperperiode. De zelfstandigenorganisaties pikten dit niet en dienden bij elke sperperiode die ZEB aan zijn laars lapte, een klacht in bij de rechtbank van Koophandel. De zaak ging uteindelijk naar het Europees Hof van Justitie maar dat antwoord was niet eenduidig. In twee arresten aan de Belgische rechters stond aangegeven hoe ze de Europese regels moesten interpreteren. Dat heeft de Dendermondse rechter nu voor het eerst gedaan en hij stelt dat de sperperiode strijdig is met het Europese recht.

 

Elke handelaar of keten kan de koopjeswet nu aanvechten op basis van deze uitspraak: "Wij verwachten dan ook dat de regering straks zal beslissen om de sperperiode aan te passen of af te schaffen", zegt ZEB-oprichter Luc Van Mol, die altijd heeft volgehouden dat hij het recht aan zijn zijde heeft. "ZEB heeft het steeds oneerlijk gevonden dat tijdens de sperperiode de consument het recht ontnomen werd om openlijk van kortingen te kunnen genieten", aldus ZEB deze ochtend in een persbericht.

 

NSZ: "Betreurenswaardig" precedent

Het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen betreurt de uitspraak ten zeerste. "De rechter creëert hiermee een belangrijk precedent, ook al is de sperperiode hiermee niet afgeschaft", zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. "De uitspraak is bijzonder jammer voor de zelfstandige modehandel, die zonder sperperiode veel moeilijker op kan tegen de massale promotiecampagnes van de grote ketens."

 

"We zullen de uitspraak van de Dendermondse rechter nu grondig analyseren en dringen aan op spoedoverleg met minister Vande Lanotte. Die liet onlangs nog in een antwoord op een parlementaire vraag weten dat de sperperiode niet strijdig is met de Europese regels omdat ze enkel dient om oneerlijke concurrentie tussen de marktspelers te vermijden en niet om de consument te beschermen. We moeten hierover snel duidelijkheid krijgen." Het NSZ hoopt samen met de modehandelaars dat de sperperiode overeind blijft, maar vraagt nu bovenal rechtszekerheid. Daarvoor is het nog wachten op een definitieve uitspraak van het Hof van Cassatie in deze zaak.

Unizo en ModeUnie: "minstens voorbarig"

Ook Unizo en Mode Unie stellen dat de discussie beslecht zal worden door het Hof van Cassatie, "de hoogste gezaghebbende rechtsinstantie in ons land" en dat "de rechtbank van Dendermonde eigenlijk voor zijn beurt spreekt. Andere rechtbanken van koophandel zoals in Brussel en Leuven hebben in dezelfde zaak geoordeeld dat het wijzer is om de uitspraak in Cassatie af te wachten."

 

Eerder gaf het Hof van Cassatie al te kennen aan het Europees Hof dat deze laatste de Belgische sperperiode moet beoordelen in het kader van de eerlijke concurrentie tussen bedrijven. "Begin dit jaar heeft het Europees Hof van Justitie dan geoordeeld dat eerlijke concurrentie tussen bedrijven een zaak is en blijft van de individuele lidstaten en dat Europa dat niet kan veroordelen", aldus nog de ondernemersorganisatie.

Minister schaft sperperiode niet af

Daarmee zitten de zelfstandigenorganisaties perfect op de lijn van minister van Economie Vande Lanotte. Die verklaarde eerder op de dag dat hij de sperperiode niet zal afschaffen, ondanks het oordeel van een Dendermondse rechter. "Tenzij het Hof van Cassatie of het Europees Hof iets anders zegt, houden we vast aan de sperperiode."

 

Vande Lanotte ziet geen argumenten waaruit kan besloten worden dat de sperperiode tegen de Europese regels ingaat." Het Europees Hof laat de maatregel namelijk toe wanneer die bedoeld is om de kleine middenstanders te beschermen en hen toe te laten hun seizoensstock te verkopen, verduidelijkte de minister in een eerste reactie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

21/09/2017

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Hema maakt geen onderscheid meer tussen jongens en meisjes

20/09/2017

Hema laat eind dit jaar de geslachtsaanduidingen op zijn kinderkleding vallen: op de verpakkingen en labels zal je dan niet meer vinden of de kleding voor jongens of meisjes is. Hema pikt daarmee in op een duidelijke trend.

Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Vernieuwing Brantano werpt vruchten af

15/09/2017

De vernieuwing van schoenketen Brantano onder de paraplu van de FNG Groep werpt zijn vruchten af: al meer dan de helft van de winkels is vernieuwd en die nieuwe winkels draaien gemiddeld 20% meer omzet.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Back to top