RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Van de Velde beleeft sterkste tweede jaarhelft ooit

icon
Mode24 februari, 2022

Het gaat weer goed met Van de Velde, na enkele moeilijke jaren. Mensen kopen weer lingerie na de coronadip en ook de brutowinst is met bijna een derde gestegen. Tevreden geeft CEO Marleen Vaesen de fakkel door. 

 

Lingerie maakt comeback

Na jaren van kwakkelende resultaten zit de Belgische lingeriegroep weer in de lift: de vergelijkbare omzet is in het voorbije jaar met 19% gestegen tot 191,2 miljoen euro. Vooral de tweede helft van het jaar was een topper: het was de beste tweede jaarhelft in de geschiedenis van het bedrijf. Wellicht door de coronaversoepelingen herstelde de verkoop van lingerie zeer sterk, meer zelfs dan in pre-pandemiejaar 2019.

 

Veel is te danken aan de succesvolle digitalisering van de lingeriegroep, meent CEO Marleen Vaesen. De digitale platforms verbeterden en de groep voerde marketingcampagnes over alle kanalen heen, zowel fysiek als digitaal. Het betekende een sterke stimulans voor de verkoop.

 

Meer verkoop, meer winst

De vergelijkbare omzet in het groothandelssegment steeg met 18,4%, de verkoop via eigen retail groeide met 23,7%. In Europa klom de retailomzet met 17,8% en in de Verenigde Staten zelfs met 49,4%, met name dankzij de heropeningen na langdurige lockdowns.

 

Meer omzet leidt in dit geval ook tot meer winst: de brutowinst steeg met 30,3% tot 52,3 miljoen euro. Netto kwam dat neer op een winst van 32 miljoen euro, tegenover 17,3 miljoen euro een jaar eerder. Behalve door de betere verkoop, komt dat ook door “een andere mix en een verbetering van de productie-efficiëntie”. 

 

Nieuwe CEO aan zet

Vaesen kan op die manier met een gerust hart afscheid nemen: de 63-jarige topvrouw geeft de fakkel door aan Peter Corijn, tot nu toe zelfstandig consultant. Eerder was hij actief bij Procter & Gamble en Imperial Brands. “We kijken vol vertrouwen naar de toekomst waarin we zullen blijven investeren in onze merken, retailpartners, optichannel strategie en supply chain om verdere groei te realiseren”, aldus Vaesen.

 

“Na een jaar van ommekeer in 2021 is het onze ambitie om in 2022 verdere groei te realiseren”, klinkt nog. Dit jaar wil Van de Velde inzetten op haar premiummerken, “customized service” naar retailpartners en consumenten toe en investeren in de logistieke keten.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode4 december, 2025
    Hugo Boss: eerst omzetverlies, dan nieuwe strategie

    Hugo Boss gaat zijn organisatie herschikken en zet een nieuw meerjarenplan in om vanaf 2027 weer te groeien. De maatregelen drukken de omzet in 2026, maar moeten daarna voor herstel zorgen.

  • icon
    Mode4 december, 2025
    Nieuwe structuur moet bestuur Nike slagvaardiger maken

    Sportmodemerk Nike gaat zijn managementstructuur herzien: de invoering van de functie operationeel directeur moet het dagelijks bestuur flexibeler maken. De functie van commercieel directeur verdwijnt: financieel directeur Matthew Friend krijgt daar nu de verantwoordelijkheid over.

  • icon
    Mode3 december, 2025
    H&M werkt opnieuw samen met Stella McCartney

    Twintig jaar na hun eerste samenwerking lanceren H&M en Stella McCartney een nieuwe collectie: de eerste tip van de sluier wordt volgende week opgelicht tijdens de Fashion Awards in Londen, in het voorjaar verschijnen de stukken ook in de winkels en webshop.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN