RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“vanHaren overtreft verwachtingen in België, ondanks voorraadproblemen”

icon
Mode25 februari, 2022

Bijna een jaar na de heropening van 38 voormalige Brantano-winkels, staat schoenketen vanHaren in België al verder dan verwacht, zegt CEO Krein Bons. Maar de huidige prijsstijgingen plaatsen de retailer wel voor grote uitdagingen.

 

Positieve feedback

Het is intussen bijna een jaar geleden, dat vanHaren in België een grote stap zette, met de heropening van 38 overgenomen Brantano-winkels. Staat de schoenketen vandaag waar ze wil staan? “We staan zelfs al wat verder”, zegt CEO Krein Bons aan RetailDetail. “We hebben beter verkocht dan gepland. We zijn heel blij dat de klanten ons zo snel gevonden hebben en dat we zo’n positieve feedback krijgen over de kwaliteit en de prijzen.” De schoenretailer paste z’n aanbod in België aan: consumenten verkiezen hier iets elegantere stijlen. “Dat slaat aan. Van de sportmerken verkopen we aanzienlijk meer dan in Nederland. Ook de licenties doen het fantastisch.”
 

Maar niet alles verloopt volgens plan. “We hebben ook wel een beetje pech – en dat hebben alle moderetailers: de leveringen lopen achter. We hebben veel minder schoenen dan dat we ingekocht hebben. Producenten krijgen het niet geleverd. Daar zit een enorme uitdaging.”

 

Ongeziene prijstijgingen

Bovendien heeft vanHaren net als iedereen te kampen met een enorme stijging van de prijzen. “De merken verhogen de prijzen, daarbovenop heb je de transport-, energie- en de personeelskosten. Je kan er niet omheen: je moet iets met je prijzen gaan doen, en dat past helemaal niet bij ons. Wij willen toch die retailer zijn met mooie producten tegen lage prijzen. Maar dat is bijna niet meer houdbaar, want Nike, Puma en Adidas verhogen hun prijzen met ongeziene percentages. Dat is lastig, maar het is een uitdaging voor de hele retail.”
 

De snelheid waarmee de schoenketen het voormalige Brantano integreerde, was ongezien: “We zijn gestart in september 2020 en in maart 2021 hadden we alle 38 winkels omgebouwd, 250 mensen opgeleid, een organisatiestructuur opgezet en al die schoenen ingekocht. Dat was heel spannend.”

 

Vertrouwen bouwen

Evident was dat niet: “De medewerkers die we aannamen, kwamen bijna allemaal van bij Brantano. Zij waren erg onzeker geworden door alles wat er de laatste jaren gebeurd was. Bovendien is er in Vlaanderen toch een zekere afstand tegenover die Nederlanders met hun grote mond. Die twijfels moesten we wegnemen. Dat is fantastisch gelukt: gelukkig hadden we Belgische mensen die de cultuur begrijpen.”
 

“In het opleiden van die 38 teams hadden we bovendien het voordeel dat we hier al 17 winkels hadden. Die hebben al die mensen mee op sleeptouw genomen. De lockdown bleek een voordeel: we hadden alle tijd om nieuwe mensen op te leiden. We hebben ook een stukje Duits DNA, dus de processen en structuren zijn heel helder. Je weet wie je moet bellen, waar je moet zijn om wat te vragen, alles is goed geregeld. Dat stuk vertrouwen ervaren onze medewerkers nu. Het verloop is minimaal, daar zijn we best wel trots op.”
 

Exclusief event

Op 16 maart komt Krein Bons naar Antwerpen op uitnodiging van RetailDetail. Hij zal er voor een select publiek van retail-CEO’s uit de doeken doen hoe vanHaren de integratie van de 38 Brantanowinkels aanpakte. “Ik kan me voorstellen dat er veel vragen leven. Hoe verloopt zo’n proces? Waarom Brantano? Waarom tijdens de lockdowns? Waarom maar 38 winkels? Waarom enkel in Vlaanderen? Ik hoop op wat interactie. Stel maar vragen!”
 

Captains of Retail is een exclusief netwerkevent van RetailDetail, dat plaatsvindt op 16 maart in de Antwerpse Stadsfeestzaal. Het is enkel toegankelijk voor C-level retailers. Managers die aan dat profiel beantwoorden maar geen invitatie ontvingen en er toch graag bij willen zijn, sturen een e-mail naar info@retaildetail.be.

 

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode18 december, 2025
    Dankzij een krachtig slotkwartaal haalt Birkenstock meer omzet dan gepland

    Birkenstock presteert beter dan voorzien: de omzet kwam in het afgelopen boekjaar uit op 2,1 miljard euro en alle regio’s groeiden dubbelcijferig. Ook in het vierde kwartaal lag de groei boven de eigen verwachtingen. Het bedrijf blikt vol vertrouwen vooruit naar het nieuwe boekjaar.

  • icon
    Mode18 december, 2025
    Lululemon naar vijf extra markten in Centraal- en Oost-Europa

    Lululemon breidt in 2026 uit naar vijf nieuwe landen in Europa, met behulp van franchise. Ook in India gaat het sportieve merk van start. De aankondiging volgt op een woelige week voor de Amerikaanse maker van yogaleggings.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    Pepco Group boekt 8,7% omzetgroei na verkoop Poundland

    De Poolse Pepco Group zag zijn omzet afgelopen boekjaar (tot en met 30 september) met 8,7% stijgen tot 4,52 miljard euro. De vergelijkbare verkoop nam met 2,6% toe. De groep zet zijn strategie door om rond één Pepco-format te opereren.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food3 december, 2025
    Geruchten over Belgische exit Carrefour zwellen aan
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN