Vendis Capital werkt aan exit uit ZEB

Vendis Capital werkt aan exit uit ZEB

Durfkapitaalfonds Vendis Capital werkt aan een exit uit kledingketen ZEB. Topman Luc Van Mol wil het nieuws bevestigen noch ontkennen, maar volgens De Tijd is KPMG belast met een desinvesteringsmandaat.

Van Mol blijft hoe dan ook aan boord

"Als uw informatie klopt, kan ik niets zeggen. En als ze niet klopt, wil ik niets zeggen", houdt Luc Van Mol zich op de vlakte, m aar "we weten al vanaf dag één dat Vendis Capital een financiële groep is die ooit uit het kapitaal stapt", voegt hij er meteen aan toe. Vendis investeerde in 2010 in ZEB (de allereerste participatie ooit van het fonds) en bezit vandaag 37% van de aandelen.

 

Luc Van Mol, die de kledingketen in 1996 oprichtte en nu de helft van de aandelen in handen heeft (de rest zit bij twee kleinere investeerders), zegt wel dat hijzelf hoe dan ook niet mee wil verkopen: "Ik vind wat ik doe veel te leuk . Dit is een gezond bedrijf, ik wil ermee verder."

 

Stichter Van Mol bouwde ZEB uit tot een groep met 44 baanwinkels. Dit jaar plant de keten nog een tiental openingen en tegen 2017 wil ZEB de kaap van de 70 winkels ronden. De groep boekt vandaag naar eigen zeggen "ruim 50 miljoen euro" omzet en telt meer dan 300 medewerkers.

 

Familie Colruyt en ex-Mitiska

Vendis Capital werd eind 2009 opgericht door het voormalige management van de retailholding Mitiska en haalde alles samen zo'n 111,5 miljoen euro op. Het fonds focust op retail en consumer brands en investeerde behalve in ZEB ook nog in communicatiebureau Mazarine, haaraccessoirefabrikant Alexandre de Paris, ruitersportkleermaker Hypo Group, biologische dierenvoedingsspecialist Yarrah, aromatherapiespecialist Pranarôm en optiekketen Eyes & More.

 

De oprichters van het fonds zijn samen met de familie Colruyt (die later instapte) de grootste aandeelhouders van Vendis. Voorts zitten ook nog Emiel Lathouwers (oprichter A.S. Adventure), Jacques Hayez (Cassis en Paprika), Rudi Mariën (ex-Innogenetics), Bank Degroof, het Europees Investeringsfonds (EIF) en leden van de families de Pret (AB InBev), Lippens en Vaxelaire (ex-GIB) in het kapitaal van het durfkapitaalfonds.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Persoonlijke webwinkel voor elke Zalando-klant op komst

15/12/2017

Bij Zalando zijn liefst 600 medewerkers bezig met artificiële intelligentie. De online moderetailer wil zijn shopomgeving op die manier volledig personaliseren: binnen de 18 maanden moeten alle klanten er een eigen aanbod op maat aantreffen. 

Minder klanten en dus minder omzet voor H&M

15/12/2017

De Zweedse H&M Group heeft in het vierde kwartaal de omzet met 4 procent zien dalen. Die daling is te wijten aan het feit dat de winkels van het modebedrijf minder klanten over de vloer hebben gekregen.

Zo verbetert JBC de winkelervaring

14/12/2017

JBC opent vandaag haar Innovation Lab op de Corda Campus in Hasselt. De kledingketen experimenteert er met bewegingssensoren, gepersonaliseerde in-store boodschappen, een pop-up printshop en een feedbacktotem.

Hunkemöller is Europees Retailer van het Jaar

14/12/2017

De Nederlandse lingerieketen Hunkemöller is verkozen tot ‘Retail of the Year Europe 2017-2018’. De verkiezing werd voor de derde keer georganiseerd door Q&A, dat ook in België en Nederland de Retailer van het Jaar verkiest.

Amancio Ortega neemt afscheid van Inditex met grote kwartaalgroei

14/12/2017

In de eerste drie kwartalen van het boekjaar 2017 is de omzet van Inditex met 10% gegroeid naar 17,96 miljard euro. Dat maakte het Spaanse modebedrijf bekend in de schaduw van het afscheid van de grote man achter Inditex, Amancio Ortega.

Hunkemöller levert binnen twee uur aan de deur

12/12/2017

Lingerieketen Hunkemöller biedt in aanloop naar de feestdagen een deel van zijn klanten een nieuwe service. Wie binnen de ring van Amsterdam of Antwerpen woont, kan zijn aankoop immers binnen twee uur laten leveren.

Back to top