Verkoop herfst- en wintercollectie gedaald bij 6 op de 10 modeboetieks | RetailDetail

Verkoop herfst- en wintercollectie gedaald bij 6 op de 10 modeboetieks

Verkoop herfst- en wintercollectie gedaald bij 6 op de 10 modeboetieks

Het aanhoudend mooie weer, de aangekondigde besparingsmaatregelen van de nieuwe regeringen en het wankele consumentenvertrouwen laten zich voelen in de modeboetieks: bijna 6 op de 10 zagen hun omzet de voorbije maanden afnemen, gemiddeld met 4%.

Amper 8% ziet omzet groeien

"Voor de modedetailhandel mogen de temperaturen snel een diepe duik nemen", zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws na een bevraging bij 288 detailhandelaars in de modebranche. Daaruit blijkt dat 58% van de boetieks zijn omzet de voorbije twee maanden zag dalen tegenover dezelfde maanden een jaar eerder. Slechts 8% meldt een omzetstijging, terwijl de resterende 34% het op een status quo houdt.

 

Vooral de warmere kledingstukken blijven massaal in de rekken liggen. De modedetailhandel wijst het zachte weer aan als grote boosdoener, al merken de winkeliers ook dat de consument de vinger op de knip blijft houden. De aangekondigde besparingsmaatregelen van de nieuwe regeringen zitten daar voor veel tussen, klinkt het.

 

Om de teleurstellende verkoop goed te maken, grijpen steeds meer modewinkels naar het wapen van de 'mid season sales', aldus nog het NSZ. De zelfstandigenorganisatie geeft geen specifieke cijfers om die stelling te staven, maar ziet wel een verklaring: "Het is volkomen begrijpelijk dat handelaars de slechte herfst proberen weg te werken door fraaie kortingen te geven", zegt Christine Mattheeuws.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Nieuwe generatie aan het roer van schoenenketen Maniet

18/06/2018

De 28-jarige Allison Vanderplancke neemt het roer over van haar vader als CEO van schoenenketen Maniet. Het is al de vijfde generatie aan het hoofd van het Waalse familiebedrijf.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Eerste Vlaamse Kiabi komt in Brugge

14/06/2018

Amper twee jaar nadat Kiabi de grens met ons land overstak, opent het Franse confectiemerk dit najaar al zijn zesde Belgische winkel. Die komt in Brugge en wordt meteen de allereerste vestiging op Vlaamse bodem.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.

Van Haren mag Louboutin-zolen niet met de voeten treden

14/06/2018

Schoenenketen Van Haren mag de rode zolen, waar de Louboutin-hakken voor bekend staan, niet gebruiken. De rode kleur geldt als een merk, zegt het Europese Hof, dat zo de verdediging van Van Haren weerlegt.