Verkoop herfst- en wintercollectie gedaald bij 6 op de 10 modeboetieks | RetailDetail

Verkoop herfst- en wintercollectie gedaald bij 6 op de 10 modeboetieks

Verkoop herfst- en wintercollectie gedaald bij 6 op de 10 modeboetieks

Het aanhoudend mooie weer, de aangekondigde besparingsmaatregelen van de nieuwe regeringen en het wankele consumentenvertrouwen laten zich voelen in de modeboetieks: bijna 6 op de 10 zagen hun omzet de voorbije maanden afnemen, gemiddeld met 4%.

Amper 8% ziet omzet groeien

"Voor de modedetailhandel mogen de temperaturen snel een diepe duik nemen", zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws na een bevraging bij 288 detailhandelaars in de modebranche. Daaruit blijkt dat 58% van de boetieks zijn omzet de voorbije twee maanden zag dalen tegenover dezelfde maanden een jaar eerder. Slechts 8% meldt een omzetstijging, terwijl de resterende 34% het op een status quo houdt.

 

Vooral de warmere kledingstukken blijven massaal in de rekken liggen. De modedetailhandel wijst het zachte weer aan als grote boosdoener, al merken de winkeliers ook dat de consument de vinger op de knip blijft houden. De aangekondigde besparingsmaatregelen van de nieuwe regeringen zitten daar voor veel tussen, klinkt het.

 

Om de teleurstellende verkoop goed te maken, grijpen steeds meer modewinkels naar het wapen van de 'mid season sales', aldus nog het NSZ. De zelfstandigenorganisatie geeft geen specifieke cijfers om die stelling te staven, maar ziet wel een verklaring: "Het is volkomen begrijpelijk dat handelaars de slechte herfst proberen weg te werken door fraaie kortingen te geven", zegt Christine Mattheeuws.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zalando breidt samenwerking met Duitse retailers uit

16/02/2018

Zalando heeft de samenwerking met fysieke retailers in Duitsland verder uitgebreid. Schoenwinkels konden al bestellingen versturen via Zalando en nu is dat ook het geval voor winkels die kleding verkopen.

Kiabi opent grootste Belgische winkel in Westland Shopping Center

15/02/2018

De Franse kledingketen Kiabi opent zijn vijfde Belgische winkel in het Westland Shopping Center in Anderlecht. Het is meteen de grootste vestiging van de familieketen in ons land, met een oppervlakte van ruim 1.800 m².

H&M waarschuwt voor moeilijk 2018

15/02/2018

De Zweedse modegroep H&M waarschuwt dat ook 2018 nog een moeilijk jaar kan worden voor het bedrijf. Het maakt dan wel werk van de online verkoop, de omzet in de winkels zal het komende jaar waarschijnlijk verder dalen.

Kindermodemerk Tumble ’n Dry heeft nieuwe CEO

14/02/2018

Het Nederlandse kinderkledingmerk Tumble ’n Dry heeft met Leonie Grunder een nieuwe CEO aangesteld. Zij neemt de fakkel over van Petra Vos, die besloten heeft het modebedrijf te verlaten.

Monki na Antwerpen ook naar Gent

13/02/2018

Monki, een van de ketens van de Zweedse H&M-groep, opent nog voor de zomer een tweede vestiging in België. Na Antwerpen komt de keten ook naar Gent, waar ze haar intrek neemt in de Veldstraat.

Juttu steekt de taalgrens over

13/02/2018

Juttu, de zusterketen van A.S. Adventure, is klaar om heel België te veroveren. Na winkels in Antwerpen, Roeselare en Brugge komt er volgende maand een vestiging in Brussel en een Franstalige webshop. Ook Gent krijgt binnenkort een eigen vestiging.

Back to top