RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Johan Van Geyte
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Vernieuwing e5 mode slaat aan

icon
Mode5 juni, 2014

Online expansie naar het buitenland

Algemeen directeur Ronald Boeckx om de omzet van e5 mode de voorbije vijf jaar op te trekken van 70 miljoen euro tot 93 miljoen euro en daarbij de winst te laten vervijfvoudigen. Bovendien heeft hij met e5 mode de komende maanden nog heel wat plannen.

 

Zo wil de modeketen in haar winkels meer ruimte bieden voor de service aan de klant en voor het afhalen van goederen die online werden besteld. Het kan daarbij zowel gaan om goederen die werden gekocht via de eigen webshop als om goederen van alliantiepartners. Tegelijk wordt gestart met een online expansie naar het buitenland.

 

Boeckx is samen met CEO Katrien Maes van Talking French en voorzitter Marc Peeters van Veritas dan ook genomineerd voor de Fashion Personality of the Year Award, die op 12 juni wordt uitgereikt op het Belgian Fashion Congress van RetailDetail.

 

Nieuw winkelconcept verkoopt 30% meer

De eerste twee verkooppunten die volgens het nieuwe concept werden ingericht, zijn die van Herstal en Sint-Denijs-Westrem. Het gaat om twee herlokaliseringen. De eerste verving een verkooppunt in Rocourt, de tweede kwam in de plaats van een winkel die enkele honderden meter verderop zat.

 

“Voor Sint-Denijs-Westrem hadden we een groei van 30% vooropgezet. In de periode maart-april-mei hebben we die dan ook gehaald. Uiteraard is die toename ook het gevolg van de bijkomende publiciteit die we hebben gemaakt. We hebben iedereen die de afgelopen jaren iets kocht opnieuw aangeschreven”, aldus Boeckx.

 

Het nieuwe concept zal nu stelselmatig verder uitgerold worden. Tegen begin 2015 staan acht winkels op het programma, tegen de zomer komen er nog eens acht bij.

 

Extra verkooppunten in Groot-Bijgaarden en Rijkevorsel

Modeketen e5 mode telt nu 70 winkels in België. Daar komt nog een verkooppunt in het Dansaert Retail Park in Groot-Bijgaarden bij en voor begin 2015 staat een nieuwe zaak in Rijkevorsel op het programma.

 

De winkels van e5 mode zijn gelegen langs drukke invalswegen of in retailparken. Voor de iets langere termijn denkt de keten er niettemin aan om ook verkooppunten in de stadscentra te openen. Daar zal niet het volledige gamma worden aangeboden, maar slechts een of twee merken. Die kunnen dan prominenter in beeld worden gebracht.

 

“Dit project is nog altijd ter studie”, aldus Boeckx. “De huurprijzen voor een pand zijn in de binnenstad vijftien of twintig keer hoger dan wat we normaal betalen. Bovendien is het ook wat complexer qua bevoorrading. We moeten bekijken hoe we dit allemaal rendabel kunnen krijgen. Voorts zijn we er niet uit of we hiervoor een aparte onderneming moeten opzetten. E5 mode is immers gespecialiseerd in verkoop via baanwinkels die makkelijk te bereiken zijn en voldoende parkeerruimte bieden, de stadswinkels werken volgens een ander concept.”

 

Buitenlandse online expansie start deze zomer

Het buitenland wil Boeckx dan weer via webverkoop benaderen. Momenteel worden daarvoor de schikkingen getroffen, na de zomer wordt de effectieve start gegeven. Eerst komen Nederland en Frankrijk aan bod, volgend jaar volgen Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland.

 

Voor de uitbouw van de onlineverkoop kan Boeckx terugvallen op vroegere ervaringen. Zo ging hij na zijn passage bij de bloemengroep Fleurop via de familiale bloemenzaak Boeckx al in 2000 in zee met het Franse Aquarelle, waarbij boeketten via het internet werden verkocht. Vervolgens lag hij ook aan de basis van de geschenkensites Cadofrance.com en Royalgifts.com.

 

Outlet doet het erg goed

Een stukje specifieke online ervaring in het modesegment kan het bedrijf eveneens halen bij Outlet-Avenue, dat eind 2013 werd overgenomen door Shopinvest, de holding boven e5 mode.

 

Dat outletkanaal doet het momenteel erg goed, al kan het volgens Boeckx ook een teken aan de wand zijn dat het elders in de sector minder goed loopt: “We krijgen immers heel wat overstocks aangeboden. Naast onze eigen merken verkopen we in de outlet ook producten van andere merken.”  De impact van de online handel is zo groter dan verwacht: het gaat niet alleen om een bijkomend verkoopkanaal, maar ook om een uitbreiding van het aanbod.

Online heeft invloed op fysieke winkels

Zoals traditioneel het geval is in de kledingsector wordt in de fysieke winkels van e5 tot nog toe gewerkt met twee seizoenen: winter en zomer. Daartoe gebeurt de productie in het Verre Oosten, met name in China en Bangladesh, met leveringstermijnen van zo’n drie maanden. De doorsnee klant komt ook gemiddeld tweemaal per seizoen langs.

 

Door de sterkere concurrentie van online wil e5 echter ook in de fysieke winkels een versnelling hoger gaan schakelen en meer gaan evolueren naar een aanbod per maand. “Dat zou ons toelaten om logistiek makkelijker te werken: niet alles zou tegelijk in de winkel moeten zijn”, aldus Boeckx.

 

Wilt u er ook bij zijn op RetailDetails tweede Belgian Fashion Congress op 12 juni? Schrijf u dan nu nog snel in! Opgelet: de plaatsen zijn beperkt.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode9 december, 2025
    Acht Europese landen eisen maatregelen tegen ultrasnelle modeplatformen

    Acht Europese landen, aangevoerd door Frankrijk, vragen de Europese Commissie en de lidstaten om krachtiger op te treden tegen fastfashion-platformen uit derde landen, zoals Shein, Temu of Alibaba.

  • icon
    Mode9 december, 2025
    Veepee lanceert Re-turn in Benelux

    De Franse webshop Veepee heeft zijn retourdienst Re-turn uitgebreid naar de Benelux. Leden kunnen er artikelen kopen die door andere gebruikers werden teruggestuurd.

  • icon
    Mode8 december, 2025
    My Jewellery wil groeien van 50 naar 125 winkels

    125 winkels in zeven landen: dat is de ambitie van de Nederlandse sieradenketen My Jewellery voor de komende jaren. De retailer heeft daarom een nieuwe manager met internationale ervaring aangetrokken.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN