Verontrustende etiketten in kleding Primark | RetailDetail

Verontrustende etiketten in kleding Primark

Verontrustende etiketten in kleding Primark

Twee klanten van Primark hebben etiketten gevonden in hun kleding met daarop boodschappen die lijken te komen van arbeiders die de kleding hebben gemaakt. Er wordt gedacht aan een protestactie van activisten.

"Weet niet of ik hier nog kleren zal kopen"

De twee labels in de kleding lezen "forced to worked exhausting hours" (gedwongen om uitputtend aantal uren te werken) en "degrading sweatshop conditions" (onterende sweatshop-omstandigheden). Het eerste etiket werd begin deze week gevonden en enkele dagen later kwam ook een tweede vrouw met een extra label op de proppen.

 

"Ik ben het gewoon om hier kleren te kopen, maar ik weet niet of ik het nog zal doen. Het etiket deed me nadenken over de omstandigheden waarin sommige mensen moeten werken", zegt de klant in kwestie, Rebecca Williams, aan The Daily Mail.

 

Bij de vondst van het eerste etiket werd nog gedacht aan een protestactie van een arbeider die meewerkt aan de productie van de kledij van Primark, maar nu er zo snel een tweede etiket werd gevonden – in dezelfde winkel – wordt er vermoed dat het hier gaat om een protestactie van activisten die de werkomstandigheden van textielarbeiders willen aanklagen.

 

Zogezegde dwangarbeid

Naast de twee labels werd in een jeansbroek van een Primark in Belfast ook nog een brief gevonden met bijhorende identiteitskaart. In de brief staat te lezen dat de broek werd gemaakt door gevangenen die elke dag vijftien uur dwangarbeid moeten verrichten.

 

Primark ontkent dat hun kledij door dwangarbeiders wordt gemaakt en stelt een onderzoek in naar de brief en de labels. Een woordvoerder voegde daar aan toe dat in de gedragscode van de keten staat dat fabrieken goede werkomstandigheden moeten hebben en dat de arbeiders een eerlijk loon moeten krijgen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Monoprix wil webshop Sarenza overnemen

19/02/2018

Winkelketen Monoprix, onderdeel van de Franse Groupe Casino, heeft gesprekken opgestart rond een overname van online schoenverkoper Sarenza. Sarenza is een van de belangrijkste online merken in Frankrijk.

Zalando breidt samenwerking met Duitse retailers uit

16/02/2018

Zalando heeft de samenwerking met fysieke retailers in Duitsland verder uitgebreid. Schoenwinkels konden al bestellingen versturen via Zalando en nu is dat ook het geval voor winkels die kleding verkopen.

Kiabi opent grootste Belgische winkel in Westland Shopping Center

15/02/2018

De Franse kledingketen Kiabi opent zijn vijfde Belgische winkel in het Westland Shopping Center in Anderlecht. Het is meteen de grootste vestiging van de familieketen in ons land, met een oppervlakte van ruim 1.800 m².

H&M waarschuwt voor moeilijk 2018

15/02/2018

De Zweedse modegroep H&M waarschuwt dat ook 2018 nog een moeilijk jaar kan worden voor het bedrijf. Het maakt dan wel werk van de online verkoop, de omzet in de winkels zal het komende jaar waarschijnlijk verder dalen.

Kindermodemerk Tumble ’n Dry heeft nieuwe CEO

14/02/2018

Het Nederlandse kinderkledingmerk Tumble ’n Dry heeft met Leonie Grunder een nieuwe CEO aangesteld. Zij neemt de fakkel over van Petra Vos, die besloten heeft het modebedrijf te verlaten.

Monki na Antwerpen ook naar Gent

13/02/2018

Monki, een van de ketens van de Zweedse H&M-groep, opent nog voor de zomer een tweede vestiging in België. Na Antwerpen komt de keten ook naar Gent, waar ze haar intrek neemt in de Veldstraat.

Back to top