Verontrustende etiketten in kleding Primark | RetailDetail

Verontrustende etiketten in kleding Primark

Verontrustende etiketten in kleding Primark

Twee klanten van Primark hebben etiketten gevonden in hun kleding met daarop boodschappen die lijken te komen van arbeiders die de kleding hebben gemaakt. Er wordt gedacht aan een protestactie van activisten.

"Weet niet of ik hier nog kleren zal kopen"

De twee labels in de kleding lezen "forced to worked exhausting hours" (gedwongen om uitputtend aantal uren te werken) en "degrading sweatshop conditions" (onterende sweatshop-omstandigheden). Het eerste etiket werd begin deze week gevonden en enkele dagen later kwam ook een tweede vrouw met een extra label op de proppen.

 

"Ik ben het gewoon om hier kleren te kopen, maar ik weet niet of ik het nog zal doen. Het etiket deed me nadenken over de omstandigheden waarin sommige mensen moeten werken", zegt de klant in kwestie, Rebecca Williams, aan The Daily Mail.

 

Bij de vondst van het eerste etiket werd nog gedacht aan een protestactie van een arbeider die meewerkt aan de productie van de kledij van Primark, maar nu er zo snel een tweede etiket werd gevonden – in dezelfde winkel – wordt er vermoed dat het hier gaat om een protestactie van activisten die de werkomstandigheden van textielarbeiders willen aanklagen.

 

Zogezegde dwangarbeid

Naast de twee labels werd in een jeansbroek van een Primark in Belfast ook nog een brief gevonden met bijhorende identiteitskaart. In de brief staat te lezen dat de broek werd gemaakt door gevangenen die elke dag vijftien uur dwangarbeid moeten verrichten.

 

Primark ontkent dat hun kledij door dwangarbeiders wordt gemaakt en stelt een onderzoek in naar de brief en de labels. Een woordvoerder voegde daar aan toe dat in de gedragscode van de keten staat dat fabrieken goede werkomstandigheden moeten hebben en dat de arbeiders een eerlijk loon moeten krijgen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Belgian Friday is nieuw Belgisch online koopjesweekend

15/05/2018

Na Black Friday is er nu ook de eerste Belgian Friday: de ketens Kiabi, La RedouteSarenza, Veritas, Jack & Jones en Tape à l'Oeil lanceren op vrijdag 18 mei een nieuw winkelevenement, met kortingen en acties voor wie online shopt.

.NU: een luxeconcept voor de zoekende man

15/05/2018

Terwijl grote retailers vechten voor hun leven, duiken vernieuwende kleine boetieks overal op in de winkelstraten. .NU in Gent is zo’n nieuw concept, dat het tekort aan luxueuze herenboetieks wil opvangen.