Verontrustende etiketten in kleding Primark

Verontrustende etiketten in kleding Primark

Twee klanten van Primark hebben etiketten gevonden in hun kleding met daarop boodschappen die lijken te komen van arbeiders die de kleding hebben gemaakt. Er wordt gedacht aan een protestactie van activisten.

"Weet niet of ik hier nog kleren zal kopen"

De twee labels in de kleding lezen "forced to worked exhausting hours" (gedwongen om uitputtend aantal uren te werken) en "degrading sweatshop conditions" (onterende sweatshop-omstandigheden). Het eerste etiket werd begin deze week gevonden en enkele dagen later kwam ook een tweede vrouw met een extra label op de proppen.

 

"Ik ben het gewoon om hier kleren te kopen, maar ik weet niet of ik het nog zal doen. Het etiket deed me nadenken over de omstandigheden waarin sommige mensen moeten werken", zegt de klant in kwestie, Rebecca Williams, aan The Daily Mail.

 

Bij de vondst van het eerste etiket werd nog gedacht aan een protestactie van een arbeider die meewerkt aan de productie van de kledij van Primark, maar nu er zo snel een tweede etiket werd gevonden – in dezelfde winkel – wordt er vermoed dat het hier gaat om een protestactie van activisten die de werkomstandigheden van textielarbeiders willen aanklagen.

 

Zogezegde dwangarbeid

Naast de twee labels werd in een jeansbroek van een Primark in Belfast ook nog een brief gevonden met bijhorende identiteitskaart. In de brief staat te lezen dat de broek werd gemaakt door gevangenen die elke dag vijftien uur dwangarbeid moeten verrichten.

 

Primark ontkent dat hun kledij door dwangarbeiders wordt gemaakt en stelt een onderzoek in naar de brief en de labels. Een woordvoerder voegde daar aan toe dat in de gedragscode van de keten staat dat fabrieken goede werkomstandigheden moeten hebben en dat de arbeiders een eerlijk loon moeten krijgen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Persoonlijke webwinkel voor elke Zalando-klant op komst

15/12/2017

Bij Zalando zijn liefst 600 medewerkers bezig met artificiële intelligentie. De online moderetailer wil zijn shopomgeving op die manier volledig personaliseren: binnen de 18 maanden moeten alle klanten er een eigen aanbod op maat aantreffen. 

Minder klanten en dus minder omzet voor H&M

15/12/2017

De Zweedse H&M Group heeft in het vierde kwartaal de omzet met 4 procent zien dalen. Die daling is te wijten aan het feit dat de winkels van het modebedrijf minder klanten over de vloer hebben gekregen.

Zo verbetert JBC de winkelervaring

14/12/2017

JBC opent vandaag haar Innovation Lab op de Corda Campus in Hasselt. De kledingketen experimenteert er met bewegingssensoren, gepersonaliseerde in-store boodschappen, een pop-up printshop en een feedbacktotem.

Hunkemöller is Europees Retailer van het Jaar

14/12/2017

De Nederlandse lingerieketen Hunkemöller is verkozen tot ‘Retail of the Year Europe 2017-2018’. De verkiezing werd voor de derde keer georganiseerd door Q&A, dat ook in België en Nederland de Retailer van het Jaar verkiest.

Amancio Ortega neemt afscheid van Inditex met grote kwartaalgroei

14/12/2017

In de eerste drie kwartalen van het boekjaar 2017 is de omzet van Inditex met 10% gegroeid naar 17,96 miljard euro. Dat maakte het Spaanse modebedrijf bekend in de schaduw van het afscheid van de grote man achter Inditex, Amancio Ortega.

Hunkemöller levert binnen twee uur aan de deur

12/12/2017

Lingerieketen Hunkemöller biedt in aanloop naar de feestdagen een deel van zijn klanten een nieuwe service. Wie binnen de ring van Amsterdam of Antwerpen woont, kan zijn aankoop immers binnen twee uur laten leveren.

Back to top