Vers geld en nieuwe CEO voor noodlijdend Billabong

Vers geld en nieuwe CEO voor noodlijdend Billabong

Het Australische surfmodemerk Billabong kan herademen: na meer dan anderhalf jaar in woelige wateren te hebben, is eindelijk de broodnodige herfinanciering rond. Meteen krijgt Billabong ook een nieuwe topman, die de retailer definitief in rustiger vaarwater moet brengen.

Amerikaanse hefboomfondsen

Het Australische modeconcern, dat eind augustus nog rampzalige jaarresultaten bekendmaakte, heeft na een tumultueuze zoektocht eindelijk de broodnodige herfinanciering op zak. Ondanks een eerdere afspraak met Altamont Capital gaat het management van Billabong nu toch in zee met Oaktree en Centerbridge, twee Amerikaanse hefboomfondsen.

 

"Na grondige evaluatie van de concurrerende herfinancieringsvoorstellen heeft de raad van bestuur beslist dat het voorstel van het Oaktree/Centerbridge-consortium het best de belangen van het bedrijf, zijn aandeelhouders, zijn medewerkers en andere belangrijke stakeholders garandeert", aldus voorzitter Ian Pollard.

 

Dankzij de deal krijgt Billabong een lening van zo'n 360 miljoen Amerikaanse dollar (bijna 266 miljoen euro), voldoende om het overbruggingskrediet van 315 miljoen Australische dollar (omgerekend dik 245 miljoen euro) terug te betalen aan Altamont. Daar bovenop komt er nog een investering van zo'n 135 miljoen Australische dollar (een kleine 95 miljoen euro).

 

Vierde CEO in één jaar tijd

Maar niets voor niets, uiteraard: het consortium krijgt niet alleen het recht om 29,6 miljoen aandelenopties uit te oefenen, het heeft ook een nieuwe CEO mogen aanstellen. Dat werd Neil Fiske, een "gepassioneerd outdoor-man die zijn strepen verdiende in crisismanagement".

 

Fiske, die eerder aan de slag was als CEO bij de Amerikaanse outdoorretailer Eddie Bauer en als retailadviseur bij de Canadese investeringsfirma Onex;, is al de vierde CEO van Billabong in nog geen jaar tijd. Het nieuws – het eerste goede nieuws sinds lang – werd door de beleggers alvast enthousiast onthaald: het Billabong-aandeel schoot meteen 5,6% omhoog.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Guess dankt sterk kwartaal aan Europa en Azië

22/11/2017

De omzet van het Amerikaanse modemerk Guess is in het derde kwartaal met meer dan 3 procent gegroeid. Dat heeft het bedrijf vooral te danken aan een sterke verkoop in Azië en Europa. Onder de streep was er wel sprake van verlies.

Urban Outfitters kruipt uit dal in derde kwartaal

21/11/2017

Na enkele kwartalen met negatieve resultaten heeft Urban Outiftters in het derde kwartaal opnieuw met groei kunnen aanknopen. De totale omzet groeide zo met 3,5%, ook op vergelijkbare basis was er een groei van 1%.

Willem Eelman verlaat C&A

21/11/2017

Chief operation & transformation officer Willem Eelman heeft bevestigd dat hij textielketen C&A zal verlaten. Hij was van 2014 tot september 2016 CFO bij het bedrijf, waarna hij zijn huidige rol opnam.

Deens modeplatform Miinto nu ook in België

21/11/2017

Het Deense modeplatform Miinto is sinds deze week ook beschikbaar in België. Op het platform kunnen kleinere moderetailers hun eigen producten verkopen, om zo sterker te staan tegen grote webshops.

JBC haalt e-commercemagazijn terug naar België

17/11/2017

JBC verhuist zijn e-commercemagazijn weer van Nederland naar België. Voortaan stockeert de Belgische kledingketen zijn kleding bij Bleckmann in Grobbendonk. Dat is een onverwachte opsteker voor de Belgische e-commercesector.

H&M-dochter Monki geeft Antwerpen Belgische primeur

17/11/2017

Vandaag is in Antwerpen de eerste Belgische vestiging van het modemerk Monki geopend. Dat maakt deel uit van de Zweedse H&M Group en heeft in Europa en Azië al ongeveer 115 winkels.

Back to top