Vers geld en nieuwe CEO voor noodlijdend Billabong | RetailDetail

Vers geld en nieuwe CEO voor noodlijdend Billabong

Vers geld en nieuwe CEO voor noodlijdend Billabong

Het Australische surfmodemerk Billabong kan herademen: na meer dan anderhalf jaar in woelige wateren te hebben, is eindelijk de broodnodige herfinanciering rond. Meteen krijgt Billabong ook een nieuwe topman, die de retailer definitief in rustiger vaarwater moet brengen.

Amerikaanse hefboomfondsen

Het Australische modeconcern, dat eind augustus nog rampzalige jaarresultaten bekendmaakte, heeft na een tumultueuze zoektocht eindelijk de broodnodige herfinanciering op zak. Ondanks een eerdere afspraak met Altamont Capital gaat het management van Billabong nu toch in zee met Oaktree en Centerbridge, twee Amerikaanse hefboomfondsen.

 

"Na grondige evaluatie van de concurrerende herfinancieringsvoorstellen heeft de raad van bestuur beslist dat het voorstel van het Oaktree/Centerbridge-consortium het best de belangen van het bedrijf, zijn aandeelhouders, zijn medewerkers en andere belangrijke stakeholders garandeert", aldus voorzitter Ian Pollard.

 

Dankzij de deal krijgt Billabong een lening van zo'n 360 miljoen Amerikaanse dollar (bijna 266 miljoen euro), voldoende om het overbruggingskrediet van 315 miljoen Australische dollar (omgerekend dik 245 miljoen euro) terug te betalen aan Altamont. Daar bovenop komt er nog een investering van zo'n 135 miljoen Australische dollar (een kleine 95 miljoen euro).

 

Vierde CEO in één jaar tijd

Maar niets voor niets, uiteraard: het consortium krijgt niet alleen het recht om 29,6 miljoen aandelenopties uit te oefenen, het heeft ook een nieuwe CEO mogen aanstellen. Dat werd Neil Fiske, een "gepassioneerd outdoor-man die zijn strepen verdiende in crisismanagement".

 

Fiske, die eerder aan de slag was als CEO bij de Amerikaanse outdoorretailer Eddie Bauer en als retailadviseur bij de Canadese investeringsfirma Onex;, is al de vierde CEO van Billabong in nog geen jaar tijd. Het nieuws – het eerste goede nieuws sinds lang – werd door de beleggers alvast enthousiast onthaald: het Billabong-aandeel schoot meteen 5,6% omhoog.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


e5 Mode treedt toe tot de Fair Wear Foundation

24/05/2018

ECG, de design- en importafdeling van kledingketen e5 Mode, wordt lid van de Fair Wear Foundation. Die internationale organisatie ijvert samen met kledingmerken voor betere arbeidsomstandigheden voor textielarbeiders.

Schoenen Torfs wordt franchisenemer The Athlete’s Foot

23/05/2018

Op vrijdag 1 juni opent sneakerketen The Athlete’s Foot een winkel in Waasland Shopping Center. De tweede winkel in België is meteen ook de eerste in een partnership met Schoenen Torfs. Later dit jaar volgt nog een vestiging in Eeklo.

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.