Vers geld en nieuwe CEO voor noodlijdend Billabong

Vers geld en nieuwe CEO voor noodlijdend Billabong

Het Australische surfmodemerk Billabong kan herademen: na meer dan anderhalf jaar in woelige wateren te hebben, is eindelijk de broodnodige herfinanciering rond. Meteen krijgt Billabong ook een nieuwe topman, die de retailer definitief in rustiger vaarwater moet brengen.

Amerikaanse hefboomfondsen

Het Australische modeconcern, dat eind augustus nog rampzalige jaarresultaten bekendmaakte, heeft na een tumultueuze zoektocht eindelijk de broodnodige herfinanciering op zak. Ondanks een eerdere afspraak met Altamont Capital gaat het management van Billabong nu toch in zee met Oaktree en Centerbridge, twee Amerikaanse hefboomfondsen.

 

"Na grondige evaluatie van de concurrerende herfinancieringsvoorstellen heeft de raad van bestuur beslist dat het voorstel van het Oaktree/Centerbridge-consortium het best de belangen van het bedrijf, zijn aandeelhouders, zijn medewerkers en andere belangrijke stakeholders garandeert", aldus voorzitter Ian Pollard.

 

Dankzij de deal krijgt Billabong een lening van zo'n 360 miljoen Amerikaanse dollar (bijna 266 miljoen euro), voldoende om het overbruggingskrediet van 315 miljoen Australische dollar (omgerekend dik 245 miljoen euro) terug te betalen aan Altamont. Daar bovenop komt er nog een investering van zo'n 135 miljoen Australische dollar (een kleine 95 miljoen euro).

 

Vierde CEO in één jaar tijd

Maar niets voor niets, uiteraard: het consortium krijgt niet alleen het recht om 29,6 miljoen aandelenopties uit te oefenen, het heeft ook een nieuwe CEO mogen aanstellen. Dat werd Neil Fiske, een "gepassioneerd outdoor-man die zijn strepen verdiende in crisismanagement".

 

Fiske, die eerder aan de slag was als CEO bij de Amerikaanse outdoorretailer Eddie Bauer en als retailadviseur bij de Canadese investeringsfirma Onex;, is al de vierde CEO van Billabong in nog geen jaar tijd. Het nieuws – het eerste goede nieuws sinds lang – werd door de beleggers alvast enthousiast onthaald: het Billabong-aandeel schoot meteen 5,6% omhoog.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Lagere omzet en nieuwe CEO voor Geox

19/01/2018

De omzet bij het Italiaanse schoenenmerk Geox is in het voorbije boekjaar licht gedaald. Daarnaast werd voormalig CEO Gregorio Borgo vervangen door Matteo Mascazzini, die overkomt van het Italiaanse modemerk Gucci.

Primark ziet groei vertragen

18/01/2018

In het eerste kwartaal van het boekjaar is de omzet bij de Ierse modeketen Primark bij constante wisselkoersen met 7% gestegen, inclusief wisselkoerseffecten was dat zelfs met 9%. Dat is wel lager dan wat analisten verwacht hadden.

Winst blijft net onder verwachtingen bij Zalando

17/01/2018

De Duitse modewebshop Zalando is het voorbije boekjaar met bijna een kwart gegroeid, terwijl ook de bedrijfswinst met bijna 5% steeg. Dat laatste was wel net onder de verwachtingen van Zalando zelf.

Yoox Net-a-Porter haalt recordomzet in 2017

16/01/2018

Online retailer Yoox Net-a-Porter (YNAP) heeft in 2017 een recordomzet gehaald van meer dan 2 miljard euro. Dat is een groei van meer dan 10% ten opzichte van een jaar eerder, toen die grens net niet werd gehaald.

Hugo Boss haalt groeidoelen in 2017

16/01/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss heeft in 2017 zijn doelen weten te behalen, onder andere dankzij een sterke groei in het vierde kwartaal. Voor het volledige boekjaar ging de omzet voor wisselkoersen met 3% de hoogte in.

Eigenaars C&A denken aan verkoop aan Chinese investeerders

15/01/2018

De Nederlandse familie Brenninkmeijer bekijkt volgens het Duitse weekblad Der Spiegel de mogelijkheid om kledingketen C&A van de hand te doen. Daarbij komt het bedrijf mogelijk in Chinese handen.

Back to top