Vers geld en nieuwe CEO voor noodlijdend Billabong

Vers geld en nieuwe CEO voor noodlijdend Billabong

Het Australische surfmodemerk Billabong kan herademen: na meer dan anderhalf jaar in woelige wateren te hebben, is eindelijk de broodnodige herfinanciering rond. Meteen krijgt Billabong ook een nieuwe topman, die de retailer definitief in rustiger vaarwater moet brengen.

Amerikaanse hefboomfondsen

Het Australische modeconcern, dat eind augustus nog rampzalige jaarresultaten bekendmaakte, heeft na een tumultueuze zoektocht eindelijk de broodnodige herfinanciering op zak. Ondanks een eerdere afspraak met Altamont Capital gaat het management van Billabong nu toch in zee met Oaktree en Centerbridge, twee Amerikaanse hefboomfondsen.

 

"Na grondige evaluatie van de concurrerende herfinancieringsvoorstellen heeft de raad van bestuur beslist dat het voorstel van het Oaktree/Centerbridge-consortium het best de belangen van het bedrijf, zijn aandeelhouders, zijn medewerkers en andere belangrijke stakeholders garandeert", aldus voorzitter Ian Pollard.

 

Dankzij de deal krijgt Billabong een lening van zo'n 360 miljoen Amerikaanse dollar (bijna 266 miljoen euro), voldoende om het overbruggingskrediet van 315 miljoen Australische dollar (omgerekend dik 245 miljoen euro) terug te betalen aan Altamont. Daar bovenop komt er nog een investering van zo'n 135 miljoen Australische dollar (een kleine 95 miljoen euro).

 

Vierde CEO in één jaar tijd

Maar niets voor niets, uiteraard: het consortium krijgt niet alleen het recht om 29,6 miljoen aandelenopties uit te oefenen, het heeft ook een nieuwe CEO mogen aanstellen. Dat werd Neil Fiske, een "gepassioneerd outdoor-man die zijn strepen verdiende in crisismanagement".

 

Fiske, die eerder aan de slag was als CEO bij de Amerikaanse outdoorretailer Eddie Bauer en als retailadviseur bij de Canadese investeringsfirma Onex;, is al de vierde CEO van Billabong in nog geen jaar tijd. Het nieuws – het eerste goede nieuws sinds lang – werd door de beleggers alvast enthousiast onthaald: het Billabong-aandeel schoot meteen 5,6% omhoog.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


McGregor maakt opnieuw doorstart

25/09/2017

Nadat het voor de tweede keer op korte tijd failliet ging, zal McGregor, samen met zusterketens Gaastra en Adam, opnieuw een doorstart maken. De doorstart komt er onder leiding van Rens van der Schoor, die eerder ook Miss Etam en Promiss saneerde.

Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

21/09/2017

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Hema maakt geen onderscheid meer tussen jongens en meisjes

20/09/2017

Hema laat eind dit jaar de geslachtsaanduidingen op zijn kinderkleding vallen: op de verpakkingen en labels zal je dan niet meer vinden of de kleding voor jongens of meisjes is. Hema pikt daarmee in op een duidelijke trend.

Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Vernieuwing Brantano werpt vruchten af

15/09/2017

De vernieuwing van schoenketen Brantano onder de paraplu van de FNG Groep werpt zijn vruchten af: al meer dan de helft van de winkels is vernieuwd en die nieuwe winkels draaien gemiddeld 20% meer omzet.

Back to top