Vers geld en nieuwe CEO voor noodlijdend Billabong | RetailDetail

Vers geld en nieuwe CEO voor noodlijdend Billabong

Vers geld en nieuwe CEO voor noodlijdend Billabong

Het Australische surfmodemerk Billabong kan herademen: na meer dan anderhalf jaar in woelige wateren te hebben, is eindelijk de broodnodige herfinanciering rond. Meteen krijgt Billabong ook een nieuwe topman, die de retailer definitief in rustiger vaarwater moet brengen.

Amerikaanse hefboomfondsen

Het Australische modeconcern, dat eind augustus nog rampzalige jaarresultaten bekendmaakte, heeft na een tumultueuze zoektocht eindelijk de broodnodige herfinanciering op zak. Ondanks een eerdere afspraak met Altamont Capital gaat het management van Billabong nu toch in zee met Oaktree en Centerbridge, twee Amerikaanse hefboomfondsen.

 

"Na grondige evaluatie van de concurrerende herfinancieringsvoorstellen heeft de raad van bestuur beslist dat het voorstel van het Oaktree/Centerbridge-consortium het best de belangen van het bedrijf, zijn aandeelhouders, zijn medewerkers en andere belangrijke stakeholders garandeert", aldus voorzitter Ian Pollard.

 

Dankzij de deal krijgt Billabong een lening van zo'n 360 miljoen Amerikaanse dollar (bijna 266 miljoen euro), voldoende om het overbruggingskrediet van 315 miljoen Australische dollar (omgerekend dik 245 miljoen euro) terug te betalen aan Altamont. Daar bovenop komt er nog een investering van zo'n 135 miljoen Australische dollar (een kleine 95 miljoen euro).

 

Vierde CEO in één jaar tijd

Maar niets voor niets, uiteraard: het consortium krijgt niet alleen het recht om 29,6 miljoen aandelenopties uit te oefenen, het heeft ook een nieuwe CEO mogen aanstellen. Dat werd Neil Fiske, een "gepassioneerd outdoor-man die zijn strepen verdiende in crisismanagement".

 

Fiske, die eerder aan de slag was als CEO bij de Amerikaanse outdoorretailer Eddie Bauer en als retailadviseur bij de Canadese investeringsfirma Onex;, is al de vierde CEO van Billabong in nog geen jaar tijd. Het nieuws – het eerste goede nieuws sinds lang – werd door de beleggers alvast enthousiast onthaald: het Billabong-aandeel schoot meteen 5,6% omhoog.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Burberry ziet 100 miljoen euro in rook opgaan

20/07/2018

Niet iedereen ziet de noodzaak van duurzaamheid in: het Britse modemerk Burberry stookte vorig jaar voor meer dan dertig miljoen euro aan merkproducten op "om te vermijden dat ze in verkeerde handen zouden vallen".

Overnemer voor Belgische winkels Men at Work

20/07/2018

De drie Belgische vestigingen van de failliete modeketen Men at Work en de Antwerpse kledingzaak Fish & Chips zouden een nieuwe eigenaar hebben. Op meer details is het wel nog even wachten…

Postorder-icoon 3 Suisses legt in België de boeken neer

19/07/2018

De Belgische afdeling van 3 Suisses is failliet verklaard, na een rampzalig begin van de soldenperiode: de webshop verkocht al in de eerste soldendagen 30% minder. Elf banen staan op de tocht.

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.