Vertrek uit China goed voor winst Damartex

Vertrek uit China goed voor winst Damartex

Het bedrijfsresultaat van Damartex, de groep die eigenaar is van winkelketen Damart, is in het voorbije boekjaar met ruim een derde gestegen. Dat was vooral te danken aan het verplaatsen van de productie.

Besparingen leveren winst op

Eerder vond de productie voor Damartex voornamelijk in China plaats, maar sinds vorig jaar heeft het bedrijf een voorkeur voor India en Bangladesh. Daardoor steeg het bedrijfsresultaat met 34% naar 17,6 miljoen euro. De nettowinst ging er zelfs met 88% op vooruit en kwam uit op 12,7 miljoen euro.

 

De omzet van de groep steeg met 2% tot 697 miljoen euro dankzij positieve wisselkoerseffecten: bij constante wisselkoersen zou de omzet gedaald zijn met 0,2%. Naast de verplaatsing van de productie naar India en Bangladesh besloot Damartex ook intern de kosten te verlagen: binnen Damart France verdwenen er daardoor 34 banen, wat moet leiden tot een besparing van 2 miljoen euro per jaar.

 

Investeren in productie en in Duitsland

Daarnaast worden er ook opnieuw meer investeringen gepland: in mei 2016 moet het distributiecentrum van Damartex geautomatiseerd zijn en wil de keten zes tot acht winkels per jaar openen. Eerder had Damartex besloten om de winkelopeningen even een halt toe te roepen.

 

Tot slot zouden er binnen het bedrijf nog plannen zijn om een Duits bedrijf over te nemen. Zo wil Damartex voet aan de grond te krijgen in Duitsland. Eerder wilde het dat doen met eigen winkels, maar dat gaat voorlopig minder vlot.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Glinstertje hoop voor de moderetail in 2018

08/12/2017

De moeilijkste tijd is voorbij voor de modesector, besluit McKinsey in de studie The State of Fashion 2018. Al wordt niks nog zoals het was: de meeste groei is voortaan in het Zuiden en het Oosten te vinden, fast-fashion wordt sneller en de groten worden nog groter.

 

Weekday in de lente ook naar Brussel

06/12/2017

Na twee vestigingen in Antwerpen maakt Weekday, een van de merken van de Zweedse H&M Group, volgend jaar ook de sprong naar Brussel. In de lente moet een winkel openen aan de Kapitein Crespelstraat, vlakbij de Guldenvlieslaan

Essentiel Antwerp breidt verder uit in Nederland

06/12/2017

Het Belgische modemerk Essentiel Antwerp zet zijn veroveringstocht in Nederland verder en wil er volgend jaar drie nieuwe vestigingen openen. Eerder opende het al winkels in Amsterdam, Haarlem en ’s Hertogenbosch.

Barbiepop Tommy x Gigi in de winkelrekken

05/12/2017

In februari van dit jaar kreeg supermodel Gigi Hadid de eer om een Barbiepop naar haar gelijkenis te ontvangen. Die werd gemaakt om de samenwerking tussen Hadid en modemerk Tommy Hilfiger te vieren. Nu komt de Barbie ook in de winkelrekken.

Onderzoek naar belastingontduiking bij Gucci

04/12/2017

Op de kantoren van Gucci in Milaan en Firenze heeft de Italiaanse politie huiszoekingen gehouden omwille van mogelijke belastingontduiking. Gucci geeft toe dat er een onderzoek gaande is en zegt zijn volledige medewerking te verlenen.

Vzw Terre wil snel naar vijf Factory Shops

01/12/2017

De vzw Terre heeft deze week in Anderlecht een tweede Brusselse Factory Shop geopend, waar ze tweedehands kleding verkoopt die hzet verzamelt via containers over het hele land. De vzw wil nu snel uitbreiden in de hoofdstad.

Back to top