Waalse detailhandel optimistisch de solden in

Waalse detailhandel optimistisch de solden in

Uit een bevraging bij 150 zelfstandigen door UCM, de Union des Classes Moyennes, blijkt dat bijna de helft van die detailhandelaars verwacht tijdens de komende winterkoopjes even veel te verkopen als vorige winter. Nog eens 37% denkt zelfs méér te verkopen: optimisme troef dus in de Waalse detailhandel.

Hoop op 3% meerverkoop

Alles samen denken de handelaars de komende koopjesperiode meer dan 3% meer te verkopen dan tijdens de winterkoopjes 2010-2011, die op hun beurt al waren geëindigd met een meeromzet van 1,5 à 2% tegenover het jaar voordien. Bijna 2 op de 5 handelaars denken dat de crisis de feestvreugde niet echt zal temperen en dat de consument net meer zal uitgeven eens de solden op 3 januari op gang worden geschoten - een gedachte die ook de modesector hoopvol stemt. Een derde vreest echter dat de klanten de knip op de beurs zullen houden.

 

Die vrees lijkt vooral ingegeven door de hoeveelheid spullen die nog in de rekken liggen: hoewel de Waalse zelfstandigenorganisatie geen cijfers geeft over de verkoop de voorbije maanden - in Vlaanderen hadden zowel Unizo als NSZ het ronduit over een "slecht najaar" - ligt er bij liefst 42% van de bevraagde Waalse boetieks méér in de rekken dan bij de start van de vorige winterkoopjes. Slechts 18% van de handelaars meldde een kleinere voorraad. Of dat een gevolg is van een betere verkoop, dan wel van een voorzichtiger inkoopbeleid, is nog maar de vraag...

 

Overigens is ook 42% van de handelaars van plan volgend jaar toch wat de kat uit de boom te kijken en minder in te kopen van de komende wintercollectie. Slechts één op de tien gaat voor groei. Het optimisme over de solden lijkt dus niet meteen een verlengstuk te krijgen de rest van het jaar...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

21/09/2017

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Hema maakt geen onderscheid meer tussen jongens en meisjes

20/09/2017

Hema laat eind dit jaar de geslachtsaanduidingen op zijn kinderkleding vallen: op de verpakkingen en labels zal je dan niet meer vinden of de kleding voor jongens of meisjes is. Hema pikt daarmee in op een duidelijke trend.

Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Vernieuwing Brantano werpt vruchten af

15/09/2017

De vernieuwing van schoenketen Brantano onder de paraplu van de FNG Groep werpt zijn vruchten af: al meer dan de helft van de winkels is vernieuwd en die nieuwe winkels draaien gemiddeld 20% meer omzet.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Back to top