Waalse detailhandel optimistisch de solden in

Waalse detailhandel optimistisch de solden in

Uit een bevraging bij 150 zelfstandigen door UCM, de Union des Classes Moyennes, blijkt dat bijna de helft van die detailhandelaars verwacht tijdens de komende winterkoopjes even veel te verkopen als vorige winter. Nog eens 37% denkt zelfs méér te verkopen: optimisme troef dus in de Waalse detailhandel.

Hoop op 3% meerverkoop

Alles samen denken de handelaars de komende koopjesperiode meer dan 3% meer te verkopen dan tijdens de winterkoopjes 2010-2011, die op hun beurt al waren geëindigd met een meeromzet van 1,5 à 2% tegenover het jaar voordien. Bijna 2 op de 5 handelaars denken dat de crisis de feestvreugde niet echt zal temperen en dat de consument net meer zal uitgeven eens de solden op 3 januari op gang worden geschoten - een gedachte die ook de modesector hoopvol stemt. Een derde vreest echter dat de klanten de knip op de beurs zullen houden.

 

Die vrees lijkt vooral ingegeven door de hoeveelheid spullen die nog in de rekken liggen: hoewel de Waalse zelfstandigenorganisatie geen cijfers geeft over de verkoop de voorbije maanden - in Vlaanderen hadden zowel Unizo als NSZ het ronduit over een "slecht najaar" - ligt er bij liefst 42% van de bevraagde Waalse boetieks méér in de rekken dan bij de start van de vorige winterkoopjes. Slechts 18% van de handelaars meldde een kleinere voorraad. Of dat een gevolg is van een betere verkoop, dan wel van een voorzichtiger inkoopbeleid, is nog maar de vraag...

 

Overigens is ook 42% van de handelaars van plan volgend jaar toch wat de kat uit de boom te kijken en minder in te kopen van de komende wintercollectie. Slechts één op de tien gaat voor groei. Het optimisme over de solden lijkt dus niet meteen een verlengstuk te krijgen de rest van het jaar...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


JBC haalt e-commercemagazijn terug naar België

17/11/2017

JBC verhuist zijn e-commercemagazijn weer van Nederland naar België. Voortaan stockeert de Belgische kledingketen zijn kleding bij Bleckmann in Grobbendonk. Dat is een onverwachte opsteker voor de Belgische e-commercesector.

H&M-dochter Monki geeft Antwerpen Belgische primeur

17/11/2017

Vandaag is in Antwerpen de eerste Belgische vestiging van het modemerk Monki geopend. Dat maakt deel uit van de Zweedse H&M Group en heeft in Europa en Azië al ongeveer 115 winkels.

Minstens 30 jobs op de helling bij Euro Shoe Group

17/11/2017

Bij Euro Shoe Group, het schoenen- en kledingconcern achter Bristol en Avance, verdwijnen ten minste dertig jobs. “De sanering zou gebeuren zonder naakte ontslagen”, zegt de 'nieuwe' topman Philippe Vanaudenhove.

Clouds of Fashion: van modeblog tot heuse retailonderneming

16/11/2017

Als jonge blogger een eigen retailonderneming uit de grond stampen, faut le faire. Laurentine Van Landeghem heeft zelfs haar studies stopgezet om zich te focussen op haar Clouds of Fashion. Op de RetailDetail Night vertelt ze haar verhaal. 

Lubach: “Eerlijke kleding is een kwestie van prioriteiten”

15/11/2017

Sinds de ramp bij Rana Plaza klinkt binnen de kledingindustrie de roep naar transparantie rond de productie van kleding, maar zondag bewees Arjen Lubach in Zondag met Lubach dat die transparantie er nog niet helemaal is.

Modeketen Canada Goose opent eerste Europese winkel

14/11/2017

De Canadese modeketen Canada Goose heeft in Londen zijn eerste Europese winkel geopend. De kleding van het merk is al langer te vinden in Europa, maar voorheen was dat enkel het geval bij multimerkenwinkels.

Back to top