Waalse detailhandel optimistisch de solden in | RetailDetail

Waalse detailhandel optimistisch de solden in

Waalse detailhandel optimistisch de solden in

Uit een bevraging bij 150 zelfstandigen door UCM, de Union des Classes Moyennes, blijkt dat bijna de helft van die detailhandelaars verwacht tijdens de komende winterkoopjes even veel te verkopen als vorige winter. Nog eens 37% denkt zelfs méér te verkopen: optimisme troef dus in de Waalse detailhandel.

Hoop op 3% meerverkoop

Alles samen denken de handelaars de komende koopjesperiode meer dan 3% meer te verkopen dan tijdens de winterkoopjes 2010-2011, die op hun beurt al waren geëindigd met een meeromzet van 1,5 à 2% tegenover het jaar voordien. Bijna 2 op de 5 handelaars denken dat de crisis de feestvreugde niet echt zal temperen en dat de consument net meer zal uitgeven eens de solden op 3 januari op gang worden geschoten - een gedachte die ook de modesector hoopvol stemt. Een derde vreest echter dat de klanten de knip op de beurs zullen houden.

 

Die vrees lijkt vooral ingegeven door de hoeveelheid spullen die nog in de rekken liggen: hoewel de Waalse zelfstandigenorganisatie geen cijfers geeft over de verkoop de voorbije maanden - in Vlaanderen hadden zowel Unizo als NSZ het ronduit over een "slecht najaar" - ligt er bij liefst 42% van de bevraagde Waalse boetieks méér in de rekken dan bij de start van de vorige winterkoopjes. Slechts 18% van de handelaars meldde een kleinere voorraad. Of dat een gevolg is van een betere verkoop, dan wel van een voorzichtiger inkoopbeleid, is nog maar de vraag...

 

Overigens is ook 42% van de handelaars van plan volgend jaar toch wat de kat uit de boom te kijken en minder in te kopen van de komende wintercollectie. Slechts één op de tien gaat voor groei. Het optimisme over de solden lijkt dus niet meteen een verlengstuk te krijgen de rest van het jaar...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Burberry ziet 100 miljoen euro in rook opgaan

20/07/2018

Niet iedereen ziet de noodzaak van duurzaamheid in: het Britse modemerk Burberry stookte vorig jaar voor meer dan dertig miljoen euro aan merkproducten op "om te vermijden dat ze in verkeerde handen zouden vallen".

Overnemer voor Belgische winkels Men at Work

20/07/2018

De drie Belgische vestigingen van de failliete modeketen Men at Work en de Antwerpse kledingzaak Fish & Chips zouden een nieuwe eigenaar hebben. Op meer details is het wel nog even wachten…

Postorder-icoon 3 Suisses legt in België de boeken neer

19/07/2018

De Belgische afdeling van 3 Suisses is failliet verklaard, na een rampzalig begin van de soldenperiode: de webshop verkocht al in de eerste soldendagen 30% minder. Elf banen staan op de tocht.

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.