Waalse detailhandel optimistisch de solden in

Waalse detailhandel optimistisch de solden in

Uit een bevraging bij 150 zelfstandigen door UCM, de Union des Classes Moyennes, blijkt dat bijna de helft van die detailhandelaars verwacht tijdens de komende winterkoopjes even veel te verkopen als vorige winter. Nog eens 37% denkt zelfs méér te verkopen: optimisme troef dus in de Waalse detailhandel.

Hoop op 3% meerverkoop

Alles samen denken de handelaars de komende koopjesperiode meer dan 3% meer te verkopen dan tijdens de winterkoopjes 2010-2011, die op hun beurt al waren geëindigd met een meeromzet van 1,5 à 2% tegenover het jaar voordien. Bijna 2 op de 5 handelaars denken dat de crisis de feestvreugde niet echt zal temperen en dat de consument net meer zal uitgeven eens de solden op 3 januari op gang worden geschoten - een gedachte die ook de modesector hoopvol stemt. Een derde vreest echter dat de klanten de knip op de beurs zullen houden.

 

Die vrees lijkt vooral ingegeven door de hoeveelheid spullen die nog in de rekken liggen: hoewel de Waalse zelfstandigenorganisatie geen cijfers geeft over de verkoop de voorbije maanden - in Vlaanderen hadden zowel Unizo als NSZ het ronduit over een "slecht najaar" - ligt er bij liefst 42% van de bevraagde Waalse boetieks méér in de rekken dan bij de start van de vorige winterkoopjes. Slechts 18% van de handelaars meldde een kleinere voorraad. Of dat een gevolg is van een betere verkoop, dan wel van een voorzichtiger inkoopbeleid, is nog maar de vraag...

 

Overigens is ook 42% van de handelaars van plan volgend jaar toch wat de kat uit de boom te kijken en minder in te kopen van de komende wintercollectie. Slechts één op de tien gaat voor groei. Het optimisme over de solden lijkt dus niet meteen een verlengstuk te krijgen de rest van het jaar...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Richemont wil Yoox Net-a-Porter volledig overnemen

22/01/2018

De Zwitserse luxegroep Richemont heeft een voorstel gedaan om een controlerend aandeel te pakken te krijgen bij online retailer Yoox Net-a-Porter. Het wil zo de eigen online strategie versneld uitrollen.

The Sting weet flinke winst te maken in boekjaar 2016

22/01/2018

Modeketen The Sting heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het een jaar eerder nog meer dan vijf miljoen euro verlies moest slikken. Ook zusterformule Costes wist het boekjaar 2016 positief af te sluiten.

Lagere omzet en nieuwe CEO voor Geox

19/01/2018

De omzet bij het Italiaanse schoenenmerk Geox is in het voorbije boekjaar licht gedaald. Daarnaast werd voormalig CEO Gregorio Borgo vervangen door Matteo Mascazzini, die overkomt van het Italiaanse modemerk Gucci.

Primark ziet groei vertragen

18/01/2018

In het eerste kwartaal van het boekjaar is de omzet bij de Ierse modeketen Primark bij constante wisselkoersen met 7% gestegen, inclusief wisselkoerseffecten was dat zelfs met 9%. Dat is wel lager dan wat analisten verwacht hadden.

Winst blijft net onder verwachtingen bij Zalando

17/01/2018

De Duitse modewebshop Zalando is het voorbije boekjaar met bijna een kwart gegroeid, terwijl ook de bedrijfswinst met bijna 5% steeg. Dat laatste was wel net onder de verwachtingen van Zalando zelf.

Yoox Net-a-Porter haalt recordomzet in 2017

16/01/2018

Online retailer Yoox Net-a-Porter (YNAP) heeft in 2017 een recordomzet gehaald van meer dan 2 miljard euro. Dat is een groei van meer dan 10% ten opzichte van een jaar eerder, toen die grens net niet werd gehaald.

Back to top