RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven e5
  • Onderwerpen DuurzaamheidInterviewRetailDetail Congress
  • Geografie België
  • Personen Peter De Sutter
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Wereldkampioen kledij terugnemen”: e5 schrijft circulair én sociaal verhaal

icon
Mode14 april, 2025
Peter De Sutter, e5

De groei van tweedehands is geen bedreiging voor de modemarkt, wel een deel van de oplossing, zegt CEO Peter De Sutter van e5. “Het laagkwalitatieve fastfashionsegment zal er wél onder lijden.”

Bewust omgaan met kledij

De term “duurzaamheid” wil e5 zoveel mogelijk vermijden. “Dat woord is al te vaak misbruikt, het is gebanaliseerd”, vindt De Sutter. Wel spreekt de moderetailer over “bewust omgaan met kleding”. Het bedrijf stelt alles in het werk om ervoor te zorgen dat kleding effectief zo lang mogelijk gedragen wordt, kan gerepareerd worden, een tweede leven kan krijgen en kan gerecycleerd of geüpcycled worden. “We hebben een lange lijst initiatieven die daartoe bijdragen, al zal je ons niet horen beweren dat we een volledig duurzaam bedrijf zijn.”

Het verst staat e5 met het terugnemen van kledij: “We slagen erin om het equivalent van het volume aan kleding dat we produceren en rechtstreeks verkopen, een tweede keer in omloop te brengen. Tijdens onze Refive Days, twee keer per jaar, zamelen we gebruikte kledij in. Afgelopen seizoen ging het om 415 ton ingezamelde kleding of 1,7 miljoen stuks. Die doneren we aan Oxfam. De ingezamelde kwaliteit is zo hoog dat meer dan driekwart opnieuw aan consumenten wordt aangeboden, waarvan meer dan de helft in België. We zijn op dat vlak werkelijk circulair. Ik denk dat we hierin wereldkampioen zijn: geen enkele andere moderetailer doet dat in deze verhouding .”

Ook een lokaal én sociaal verhaal

De retailer heeft bewust gekozen voor een exclusieve samenwerking met Oxfam. “We delen een langetermijnvisie: we vinden dat Oxfam perfect geplaatst is, omdat zij ook nog eens de lokale sociale economie aandrijven. Die steunen we zo ook. Zo is het niet alleen een circulair, maar ook een sociaal verhaal: mensen kunnen daardoor weer stappen zetten naar het reguliere circuit. Dat zijn mooie projecten. Het motiveert ons en het past perfect binnen ons verhaal. Denk aan de kritiek op tweedehandsketen Think Twice: van die circuits willen we ons distantiëren.”

Of tweedehands dan geen bedreiging vormt voor de modemarkt, zoals wel meer waarnemers denken? “Inderdaad gaat tweedehands een stuk van de markt innemen. Je kan al zeer kwalitatieve tweedehands kopen tegen een lagere prijs dan niet-kwalitatieve eerstehands. Maar de markt die daaronder gaat lijden is niet de kwalitatieve first hand-markt waar wij voor staan: ons publiek wil on trend zijn en koopt graag ook nieuwe stuks.”

Complementaire business

De laagkwalitatieve fastfashionmarkt gaat er wél onder lijden, denkt De Sutter: “Ik zie het bewustzijn toenemen: die goedkope dingen dragen niet lekker, het is vaak polyester, de pasvormen zijn niet oké, het scheurt… Dan kopen mensen liever iets kwalitatiefs tweedehands tegen een even lage prijs.” e5 ziet tweedehands daarom niet als een bedreiging, wel als een zeer complementaire business die nodig is om een deel van de oplossing te zijn.

Het weegt niet op de nieuwverkoop, zegt de topman: “Wij repareren bijvoorbeeld steeds meer – ook stukken die niet van bij ons komen. Dan kan je zeggen: een stuk dat de mensen bij ons laten herstellen, is een stuk dat ze niet nieuw bij ons kopen. Maar I couldn’t care less. Ik heb liever dat e5 bekend staat als een huis van vertrouwen dat bewust omgaat met kleding. Want textiel is één van de meest vervuilende sectoren ter wereld, die afvalbergen in Afrika bestaan, fast-fashion bestaat, de wegwerpkledijcultuur bestaat, en dat is echt niet oké.”

Hoe e5 bewust omgaat met mode? Peter De Sutter belicht meer initiatieven tijdens het RetailDetail Fashion & Lifestyle Congress op 8 mei in Antwerpen. Ook Erik-Jan Mares van Zeeman en Elly Zwinnen van INNO betreden die dag het podium. Volgende week kondigen we bijkomende sprekers aan. Meer info en een link naar tickets via de knop hieronder.

Ik kom naar het RetailDetail Congress
Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode4 december, 2025
    Hugo Boss: eerst omzetverlies, dan nieuwe strategie

    Hugo Boss gaat zijn organisatie herschikken en zet een nieuw meerjarenplan in om vanaf 2027 weer te groeien. De maatregelen drukken de omzet in 2026, maar moeten daarna voor herstel zorgen.

  • icon
    Mode4 december, 2025
    Nieuwe structuur moet bestuur Nike slagvaardiger maken

    Sportmodemerk Nike gaat zijn managementstructuur herzien: de invoering van de functie operationeel directeur moet het dagelijks bestuur flexibeler maken. De functie van commercieel directeur verdwijnt: financieel directeur Matthew Friend krijgt daar nu de verantwoordelijkheid over.

  • icon
    Mode3 december, 2025
    H&M werkt opnieuw samen met Stella McCartney

    Twintig jaar na hun eerste samenwerking lanceren H&M en Stella McCartney een nieuwe collectie: de eerste tip van de sluier wordt volgende week opgelicht tijdens de Fashion Awards in Londen, in het voorjaar verschijnen de stukken ook in de winkels en webshop.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Food5 november, 2025
    Colruyt reageert fors op stunt Albert Heijn
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN