Wibra ondertekent veiligheidsakkoord voor Bangladesh

Wibra ondertekent veiligheidsakkoord voor Bangladesh

De Nederlandse kledingdiscounter Wibra heeft na lang aarzelen dan toch zijn handtekening geplaatst onder een akkoord dat de veiligheid in kledingfabrieken in Bangladesh regelt.

Vertrouwen ondanks scepsis

Het lijkt erop dat de uithaal van de Nederlandse minister van eind november effect heeft gehad: toen voer Lilianne Ploumen scherp uit tegen Wibra, Prénatal en Coolcat omdat die ketens weigerden het akkoord te ondertekenen dat de veiligheid en de arbeidsomstandigheden in de textielateliers van Bangladesh moet verbeteren. De betrokken bedrijven schermden toen met het argument dat er nog veel te veel onduidelijkheden in die tekst stonden.

 

Eerder gingen Prénatal en Coolcat al overstag, nu heeft dus ook Wibra het geweer van schouder veranderd, zij het met de nodige scepsis: "Hoewel de tekst van het akkoord op dit moment nog altijd niet volkomen helder is en zodoende op sommige punten ruimte voor discussie laat, is hierin een positieve ontwikkeling zichtbaar. Daarnaast heeft Wibra vertrouwen in de integriteit van de ontwerpers van het akkoord. Zodoende is Wibra overgegaan tot ondertekening", zo laat het bedrijf weten.

 

Belangrijk voor miljoenen textielarbeiders

De minister reageerde alvast verheugd: "Het is echt van groot belang dat ook zo veel mogelijk Nederlandse bedrijven dit internationale akkoord onderschrijven. Daarmee leveren ze een belangrijke bijdrage aan de inspanningen om de werkplaatsen van miljoenen textielarbeiders in Bangladesh veiliger te maken".

 

Dat is meer dan nodig, want vorig jaar vielen meer dan 1.200 doden in de Bengaalse kledingfabriekjes. Wereldwijd hebben intussen al meer dan 120 bedrijven zich aangesloten bij het akkoord over de werkomstandigheden in Bangladesh, bij wie zo goed als alle grote Europese modeketens.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Vernieuwing Brantano werpt vruchten af

15/09/2017

De vernieuwing van schoenketen Brantano onder de paraplu van de FNG Groep werpt zijn vruchten af: al meer dan de helft van de winkels is vernieuwd en die nieuwe winkels draaien gemiddeld 20% meer omzet.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Hermès groeit met meer dan 10 procent

14/09/2017

In de eerste helft van 2017 is de omzet bij het Franse modemerk Hermès met 11% gestegen. Vooral in Azië was er sprake van een grote sprong voorwaarts. Ook de winst ging er met 11% op vooruit.

Neem al een kijkje in Arket Brussel

14/09/2017

De nieuwe winkelformule van H&M Group opent op vrijdag 15 september officieel de deuren aan de Brusselse Guldenvlieslaan. De pers kreeg een sneak preview en ontdekte een verrassende mix van mode, interieurartikelen en food. 

Maak kennis met HRVST, de duurzaamste jeans ter wereld

14/09/2017

Tom Duhoux, bezieler van het circulaire denimlabel HRVST, komt op de RetailDetail Day demonstreren hoe hij bijdraagt aan een schonere mode-industrie. Breng zeker uw oude jeans mee. Er zijn nog enkele tickets!

Back to top