Wibra ondertekent veiligheidsakkoord voor Bangladesh | RetailDetail

Wibra ondertekent veiligheidsakkoord voor Bangladesh

Wibra ondertekent veiligheidsakkoord voor Bangladesh

De Nederlandse kledingdiscounter Wibra heeft na lang aarzelen dan toch zijn handtekening geplaatst onder een akkoord dat de veiligheid in kledingfabrieken in Bangladesh regelt.

Vertrouwen ondanks scepsis

Het lijkt erop dat de uithaal van de Nederlandse minister van eind november effect heeft gehad: toen voer Lilianne Ploumen scherp uit tegen Wibra, Prénatal en Coolcat omdat die ketens weigerden het akkoord te ondertekenen dat de veiligheid en de arbeidsomstandigheden in de textielateliers van Bangladesh moet verbeteren. De betrokken bedrijven schermden toen met het argument dat er nog veel te veel onduidelijkheden in die tekst stonden.

 

Eerder gingen Prénatal en Coolcat al overstag, nu heeft dus ook Wibra het geweer van schouder veranderd, zij het met de nodige scepsis: "Hoewel de tekst van het akkoord op dit moment nog altijd niet volkomen helder is en zodoende op sommige punten ruimte voor discussie laat, is hierin een positieve ontwikkeling zichtbaar. Daarnaast heeft Wibra vertrouwen in de integriteit van de ontwerpers van het akkoord. Zodoende is Wibra overgegaan tot ondertekening", zo laat het bedrijf weten.

 

Belangrijk voor miljoenen textielarbeiders

De minister reageerde alvast verheugd: "Het is echt van groot belang dat ook zo veel mogelijk Nederlandse bedrijven dit internationale akkoord onderschrijven. Daarmee leveren ze een belangrijke bijdrage aan de inspanningen om de werkplaatsen van miljoenen textielarbeiders in Bangladesh veiliger te maken".

 

Dat is meer dan nodig, want vorig jaar vielen meer dan 1.200 doden in de Bengaalse kledingfabriekjes. Wereldwijd hebben intussen al meer dan 120 bedrijven zich aangesloten bij het akkoord over de werkomstandigheden in Bangladesh, bij wie zo goed als alle grote Europese modeketens.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Burberry ziet 100 miljoen euro in rook opgaan

20/07/2018

Niet iedereen ziet de noodzaak van duurzaamheid in: het Britse modemerk Burberry stookte vorig jaar voor meer dan dertig miljoen euro aan merkproducten op "om te vermijden dat ze in verkeerde handen zouden vallen".

Overnemer voor Belgische winkels Men at Work

20/07/2018

De drie Belgische vestigingen van de failliete modeketen Men at Work en de Antwerpse kledingzaak Fish & Chips zouden een nieuwe eigenaar hebben. Op meer details is het wel nog even wachten…

Postorder-icoon 3 Suisses legt in België de boeken neer

19/07/2018

De Belgische afdeling van 3 Suisses is failliet verklaard, na een rampzalig begin van de soldenperiode: de webshop verkocht al in de eerste soldendagen 30% minder. Elf banen staan op de tocht.

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.