RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Neemt Alibaba Zalando over?

icon
Mode4 januari, 2019

Geruchten over een overname door Alibaba stuwen de beurskoers van Zalando hoger: de Chinezen azen op Europese expansie en zeker ook op een bedrijf als Zalando, klinkt het. Loze gissingen of waarheid?

 

Beurs leeft op bij overnamegerucht

De aandeelkoers van Zalando zit sinds woensdag flink in de lift: ondanks tegenvallende financiële prestaties en windstilte van de e-commercereus zelf steeg het aandeel al 6% door de beweringen van één man. Marcel Münch, start-upoprichter en Duits Chinakenner, claimt in een interview met Handelsblatt dat Alibaba Zalando wil overnemen.

 

Alibaba heeft zijn zinnen gezet op Europese expansie – zoals onder meer de luchtbrug naar Luik al bewijst – en Münch gaat er dan ook van uit dat de Chinezen heel binnenkort in Europese bedrijven zullen investeren. Zalando is daarbij een overnamekandidaat, heet het, aangezien het modeplatform al 25 miljoen Europese klanten bereikt en momenteel ook voor een “relatief gunstige” prijs van de beurs te plukken valt.

 

Het zou ook niet de eerste keer zijn dat Zalando en Alibaba met elkaar te maken krijgen: de Duitse onlineretailer opende eerder een digitale flagshipstore op het Alibaba-platform TMall Global voor zijn huismerk zLabels, maar die bleek geen succes en werd snel weer gesloten. Münch leest er evenwel in dat Zalando ook graag Chinese consumenten wil aanspreken, maar nog niet weet hoe.

 

Alibaba kijkt likkebaardend naar Zalando

Een mogelijke win-win dus? Zeker, gelooft ook RetailDetail-oprichter Jorg Snoeck, die recent zelf in China bij onder meer Alibaba op bezoek was. “Ik zeg al lang dat er een grote overname zit aan te komen. We zien dat koopplatformen steeds belangrijker worden: in de Verenigde Staten is Amazon al een grotere zoekmachine dan Google! Consumenten richten zich éérst tot de platformen als ze iets zoeken.”

 

Zalando voelt van zijn kant druk op het model, met nog steeds dieprode cijfers, en heeft dus grof geld nodig. “Wie Zalando overneemt, zal in ieder geval één van de ‘Big 7’ zijn, de zeven dominante multinationals van het moment. Amazon heeft al een platform, terwijl ook Facebook eigenlijk al een doorgeefluik is.”

 

“Google lijkt een kanshebber, toch als het zich in Europa niet voorbij wil laten steken zoals door Amazon in de VS, maar zeker ook in China hebben ze geld én goesting. Bovendien kijkt Alibaba likkebaardend naar de enorme hoeveelheid data die Zalando inmiddels heeft verzameld over consumenten in Europa”, zegt Snoeck.

 

 

Wil je de Chinese retailgrootheden zoals Alibaba zelf bezoeken? RetailDetail gaat in maart met een dertigtal topmanagers uit de sector op vijfdaagse naar Sjanghai, Hangzhou en Shenzhen. Opgelet: nog maar twee plaatsen beschikbaar.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode5 december, 2025
    Fredrik Malm is nieuwe CEO Gant

    Gant heeft Fredrik Malm benoemd tot CEO. De Amerikaanse modegroep kiest zo voor een interne opvolging van Patrik Söderström, die na zes jaar afzwaait.

  • icon
    Mode5 december, 2025
    Verenigd Koninkrijk verbiedt advertenties van Nike, Lacoste en Superdry

    De Britse reclametoezichthouder heeft betaalde Google-advertenties van Nike, Lacoste en Superdry verboden vanwege misleidende duurzaamheidsclaims. De ads gebruikten termen als “duurzame kleding” en “duurzame materialen” zonder onderbouwing.

  • icon
    Mode4 december, 2025
    Hugo Boss: eerst omzetverlies, dan nieuwe strategie

    Hugo Boss gaat zijn organisatie herschikken en zet een nieuw meerjarenplan in om vanaf 2027 weer te groeien. De maatregelen drukken de omzet in 2026, maar moeten daarna voor herstel zorgen.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN