Winst Inditex valt terug in eerste helft 2014

Winst Inditex valt terug in eerste helft 2014

De Spaanse modereus Inditex zag zijn winst in de eerste helft van 2014 terugvallen, voornamelijk vanwege slechte wisselkoerseffecten. De netto-omzet daarentegen steeg wel met 6 procent, naar 8,085 miljard euro.

6.460 winkels

De nettowinst in de eerste helft van 2014 kwam uit op 928 miljoen euro, een daling van 23 miljoen ten opzichte van 2013. Het is mogelijk dat Inditex de winstvooruitzichten voor 2014 met één procent terugbrengt naar een winst van 2 procent.

 

De winstdaling kwam er ondanks een stijging van de netto-omzet van 7,655 miljard euro naar 8,085 miljard euro. In lokale valuta was er zelfs sprake van een omzetstijging van 11 procent en een vergelijkbare omzetgroei van 4,5 procent.

 

Inditex haalde 19,3 procent van zijn totale omzet in thuisland Spanje, terwijl 45,6 procent in de rest van Europa werd gegenereerd. In de periode van 1 februari tot 31 juli opende Inditex netto 120 nieuwe winkels in 40 landen: de keten heeft wereldwijd nu 6.460 winkels in 88 landen.

 

Online heeft Inditex webshops in 26 landen. Naast 21 Europese landen kunnen de producten ook online gekocht worden in China, Japan, de Verenigde Staten, Canada en Mexico. Binnen enkele weken zal Zara ook online lanceren in Zuid-Korea.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

21/09/2017

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Hema maakt geen onderscheid meer tussen jongens en meisjes

20/09/2017

Hema laat eind dit jaar de geslachtsaanduidingen op zijn kinderkleding vallen: op de verpakkingen en labels zal je dan niet meer vinden of de kleding voor jongens of meisjes is. Hema pikt daarmee in op een duidelijke trend.

Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Vernieuwing Brantano werpt vruchten af

15/09/2017

De vernieuwing van schoenketen Brantano onder de paraplu van de FNG Groep werpt zijn vruchten af: al meer dan de helft van de winkels is vernieuwd en die nieuwe winkels draaien gemiddeld 20% meer omzet.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Back to top