Winst Kering valt terug naar peulenschil

Winst Kering valt terug naar peulenschil

De Franse luxegroep Kering heeft in het boekjaar 2013 een vergelijkbare omzetstijging van 4 procent geboekt, met een sterke groei bij luxeproducten. De winst incasseert wel een klap van 95% en blijft hangen op amper 50 miljoen euro.

Van 1 miljard euro naar 50 miljoen euro winst

In 2013 haalde Kering een omzet van 9,75 miljard euro, een stijging van 0,1 procent ten opzichte van 2012. Op vergelijkbare basis was de stijging met vier procent nog een stukje hoger. Buiten de eurozone steeg de vergelijkbare omzet met 5,8 procent. Dat segment was goed voor 79 procent van de totale omzet van de groep.

 

De nettowinst van Kering kwam voor 2013 uit op iets meer dan 50 miljoen euro, een enorme daling ten opzichte van 2012. Toen kon de groep nog een winst van meer dan 1 miljard euro voorleggen. Volgens CEO François-Henri Pinault had dat te maken met de transformatie van PPR naar Kering, waarbij Kering de focus voor een groot stuk wilde verleggen naar twee core-merken, Gucci en Puma.

 

Kernmerken doen het slecht

Bepaalde merken, zoals Yves Saint Laurent, deden het vorig jaar wel goed, maar de slechte resultaten van Puma en Gucci duwden de winst flink de dieperik in. Gucci, dat het belangrijkste luxemerk is voor de groep, zag zijn omzet dalen met 2,1 procent naar 3,56 miljard euro, het slechtste resultaat in jaren. Toch steeg de operationele winst van alle luxemerken van Kering uiteindelijk met 4,4 procent naar 1,7 miljard euro.

 

Dat werd echter voor een groot stuk tenietgedaan door de slechte resultaten van het sportmerk Puma, waardoor de operationele winst van de sport-en-lifestyle-divisie met 35 procent daalde naar 200 miljoen euro. Een herlancering van Puma onder leiding van de nieuwe CEO Bjorn Gulden, moet er voor zorgen dat de groei in 2014 terug aantrekt. Managing director  Jean-François Palus waarschuwde echter al dat het nog een jaar kan duren voor de effecten van die herlancering zichtbaar worden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Vernieuwing Brantano werpt vruchten af

15/09/2017

De vernieuwing van schoenketen Brantano onder de paraplu van de FNG Groep werpt zijn vruchten af: al meer dan de helft van de winkels is vernieuwd en die nieuwe winkels draaien gemiddeld 20% meer omzet.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Hermès groeit met meer dan 10 procent

14/09/2017

In de eerste helft van 2017 is de omzet bij het Franse modemerk Hermès met 11% gestegen. Vooral in Azië was er sprake van een grote sprong voorwaarts. Ook de winst ging er met 11% op vooruit.

Neem al een kijkje in Arket Brussel

14/09/2017

De nieuwe winkelformule van H&M Group opent op vrijdag 15 september officieel de deuren aan de Brusselse Guldenvlieslaan. De pers kreeg een sneak preview en ontdekte een verrassende mix van mode, interieurartikelen en food. 

Maak kennis met HRVST, de duurzaamste jeans ter wereld

14/09/2017

Tom Duhoux, bezieler van het circulaire denimlabel HRVST, komt op de RetailDetail Day demonstreren hoe hij bijdraagt aan een schonere mode-industrie. Breng zeker uw oude jeans mee. Er zijn nog enkele tickets!

Back to top