Winst Kering valt terug naar peulenschil | RetailDetail

Winst Kering valt terug naar peulenschil

Winst Kering valt terug naar peulenschil

De Franse luxegroep Kering heeft in het boekjaar 2013 een vergelijkbare omzetstijging van 4 procent geboekt, met een sterke groei bij luxeproducten. De winst incasseert wel een klap van 95% en blijft hangen op amper 50 miljoen euro.

Van 1 miljard euro naar 50 miljoen euro winst

In 2013 haalde Kering een omzet van 9,75 miljard euro, een stijging van 0,1 procent ten opzichte van 2012. Op vergelijkbare basis was de stijging met vier procent nog een stukje hoger. Buiten de eurozone steeg de vergelijkbare omzet met 5,8 procent. Dat segment was goed voor 79 procent van de totale omzet van de groep.

 

De nettowinst van Kering kwam voor 2013 uit op iets meer dan 50 miljoen euro, een enorme daling ten opzichte van 2012. Toen kon de groep nog een winst van meer dan 1 miljard euro voorleggen. Volgens CEO François-Henri Pinault had dat te maken met de transformatie van PPR naar Kering, waarbij Kering de focus voor een groot stuk wilde verleggen naar twee core-merken, Gucci en Puma.

 

Kernmerken doen het slecht

Bepaalde merken, zoals Yves Saint Laurent, deden het vorig jaar wel goed, maar de slechte resultaten van Puma en Gucci duwden de winst flink de dieperik in. Gucci, dat het belangrijkste luxemerk is voor de groep, zag zijn omzet dalen met 2,1 procent naar 3,56 miljard euro, het slechtste resultaat in jaren. Toch steeg de operationele winst van alle luxemerken van Kering uiteindelijk met 4,4 procent naar 1,7 miljard euro.

 

Dat werd echter voor een groot stuk tenietgedaan door de slechte resultaten van het sportmerk Puma, waardoor de operationele winst van de sport-en-lifestyle-divisie met 35 procent daalde naar 200 miljoen euro. Een herlancering van Puma onder leiding van de nieuwe CEO Bjorn Gulden, moet er voor zorgen dat de groei in 2014 terug aantrekt. Managing director  Jean-François Palus waarschuwde echter al dat het nog een jaar kan duren voor de effecten van die herlancering zichtbaar worden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Stevent Men at Work op faillissement af?

22/06/2018

De Nederlandse denim- en streetwearketen Men at Work zit in financiële moeilijkheden: ze sluit haar webshop en ook voor de fysieke winkels dreigt mogelijk de sluiting.

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Nieuwe generatie aan het roer van schoenenketen Maniet

18/06/2018

De 28-jarige Allison Vanderplancke neemt het roer over van haar vader als CEO van schoenenketen Maniet. Het is al de vijfde generatie aan het hoofd van het Waalse familiebedrijf.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Eerste Vlaamse Kiabi komt in Brugge

14/06/2018

Amper twee jaar nadat Kiabi de grens met ons land overstak, opent het Franse confectiemerk dit najaar al zijn zesde Belgische winkel. Die komt in Brugge en wordt meteen de allereerste vestiging op Vlaamse bodem.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.