Winstgroei blijft achter bij Inditex

Winstgroei blijft achter bij Inditex

Het Spaanse Inditex (het moederbedrijf van modeketens als Zara en Massimo Dutti) boekte de voorbije negen maanden maar één procent meer winst dan in dezelfde periode een jaar eerder, ondanks een omzetgroei met 7%.

12,7 miljard euro omzet

Inditex boekte de eerste drie kwartalen van zijn boekjaar een nettowinst van 1,7 miljard euro (+1%) bij een omzet van 12,7 miljard euro (+7%). Exclusief wisselkoerseffecten lag de omzet zelfs 10,5% hoger, zo meldde het concern vanochtend. 

 

Inditex opende de voorbije negen maanden 230 nieuwe winkels in 50 landen, wat het totaal intussen op 6.570 brengt. Ruim 70% van die winkels bevindt zich in Europa. Er zaten enkele primeurs bij: Stradivarius opende zijn eerste vestiging in het Verenigd Koninkrijk, Massimo Dutti ging van start in Oostenrijk en Pull&Bear opende een eerste boetiek op de Filipijnen. 

 

Ook online timmert de groep voort aan de weg: met lanceringen in Zuid-Korea en Mexico is de webshop nu beschikbaar in 27 landen. Het bedrijf liet dan ook weten dat de winkel- en onlineverkopen tegen constante wisselkoersen tussen 1 november en 8 december met 14% waren gestegen.

 

In de afgelopen 12 maanden creëerde Inditex wereldwijd circa 8.500 nieuwe banen (waarvan 1.500 in zijn thuisland). Alles samen werken nu zo'n 133.400 mensen voor Inditex.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

21/09/2017

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Hema maakt geen onderscheid meer tussen jongens en meisjes

20/09/2017

Hema laat eind dit jaar de geslachtsaanduidingen op zijn kinderkleding vallen: op de verpakkingen en labels zal je dan niet meer vinden of de kleding voor jongens of meisjes is. Hema pikt daarmee in op een duidelijke trend.

Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Vernieuwing Brantano werpt vruchten af

15/09/2017

De vernieuwing van schoenketen Brantano onder de paraplu van de FNG Groep werpt zijn vruchten af: al meer dan de helft van de winkels is vernieuwd en die nieuwe winkels draaien gemiddeld 20% meer omzet.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Back to top