Wintersolden: magere tussenbalans

Wintersolden: magere tussenbalans

De winterkoopjes zijn halfweg, maar veel reden tot vreugde brachten de solden nog niet: de omzet van de modedetailhandel ligt tot nu toe één procent lager dan tijdens de eerste twee weken van de solden vorig jaar.

"Nog geen rush op winterspullen"

Er is, na twee weken solden, nog altijd geen rush op winterkledij en winterschoenen. Halfweg de solden daalt de omzet van de handelaars met één procent ten opzichte van de eerste helft van de wintersolden 2014. Dat blijkt uit een rondvraag van zelfstandigenorganisatie NSZ bij 415 modedetailhandelaars.

 

"Consumenten kijken duidelijk argwanend naar de toekomst en hebben schrik dat de besparingen die de verschillende regeringen doorvoeren hen hard zullen treffen", zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. "Daarom kopen ze nu enkel aan wat ze echt nodig hebben en laten ze al de rest links liggen, hoewel uit diverse onderzoeken blijkt dat de koopkracht de afgelopen jaren is toegenomen. Het is bovendien ook jammer dat er zich vooralsnog geen winterweer aandient, want dat zou de verkoop van winterkledij en andere winteritems kunnen aanzwengelen."

 

De zwakke solden zijn een teleurstelling voor de sector, want het najaar 2014 was ook al geen hoogvlieger: 53% van de kledingwinkels zag zijn verkoop afgelopen najaar kelderen, gemiddeld met 8%. Slechts één vijfde van de modehandelaars verkocht tijdens de herfst en de winter meer dan tijdens dezelfde periode een jaar eerder.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Vernieuwing Brantano werpt vruchten af

15/09/2017

De vernieuwing van schoenketen Brantano onder de paraplu van de FNG Groep werpt zijn vruchten af: al meer dan de helft van de winkels is vernieuwd en die nieuwe winkels draaien gemiddeld 20% meer omzet.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Hermès groeit met meer dan 10 procent

14/09/2017

In de eerste helft van 2017 is de omzet bij het Franse modemerk Hermès met 11% gestegen. Vooral in Azië was er sprake van een grote sprong voorwaarts. Ook de winst ging er met 11% op vooruit.

Neem al een kijkje in Arket Brussel

14/09/2017

De nieuwe winkelformule van H&M Group opent op vrijdag 15 september officieel de deuren aan de Brusselse Guldenvlieslaan. De pers kreeg een sneak preview en ontdekte een verrassende mix van mode, interieurartikelen en food. 

Maak kennis met HRVST, de duurzaamste jeans ter wereld

14/09/2017

Tom Duhoux, bezieler van het circulaire denimlabel HRVST, komt op de RetailDetail Day demonstreren hoe hij bijdraagt aan een schonere mode-industrie. Breng zeker uw oude jeans mee. Er zijn nog enkele tickets!

Back to top