Wintersolden: magere tussenbalans

Wintersolden: magere tussenbalans

De winterkoopjes zijn halfweg, maar veel reden tot vreugde brachten de solden nog niet: de omzet van de modedetailhandel ligt tot nu toe één procent lager dan tijdens de eerste twee weken van de solden vorig jaar.

"Nog geen rush op winterspullen"

Er is, na twee weken solden, nog altijd geen rush op winterkledij en winterschoenen. Halfweg de solden daalt de omzet van de handelaars met één procent ten opzichte van de eerste helft van de wintersolden 2014. Dat blijkt uit een rondvraag van zelfstandigenorganisatie NSZ bij 415 modedetailhandelaars.

 

"Consumenten kijken duidelijk argwanend naar de toekomst en hebben schrik dat de besparingen die de verschillende regeringen doorvoeren hen hard zullen treffen", zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. "Daarom kopen ze nu enkel aan wat ze echt nodig hebben en laten ze al de rest links liggen, hoewel uit diverse onderzoeken blijkt dat de koopkracht de afgelopen jaren is toegenomen. Het is bovendien ook jammer dat er zich vooralsnog geen winterweer aandient, want dat zou de verkoop van winterkledij en andere winteritems kunnen aanzwengelen."

 

De zwakke solden zijn een teleurstelling voor de sector, want het najaar 2014 was ook al geen hoogvlieger: 53% van de kledingwinkels zag zijn verkoop afgelopen najaar kelderen, gemiddeld met 8%. Slechts één vijfde van de modehandelaars verkocht tijdens de herfst en de winter meer dan tijdens dezelfde periode een jaar eerder.

Tags: