Wissel aan de top bij modeconcern Gap | RetailDetail

Wissel aan de top bij modeconcern Gap

Wissel aan de top bij modeconcern Gap

Na zeven jaar aan het hoofd van het Amerikaanse kledingconcern Gap geeft Glenn Murphy (51) de fakkel door aan Art Peck (58), tot nog toe verantwoordelijk voor innovatie, groei en e-commerce. De overdracht van de macht vindt plaats in februari.

"Om persoonlijke redenen"

"Murphy en Peck hebben het grootste deel van de voorbije 10 jaar samengewerkt bij Gap en bijgedragen tot het drastisch verbeteren van de financiële prestaties en tot de ontwikkeling van de groep wereldwijd", schrijft de firma met hoofdzetel in San Francisco in een persbericht. Glenn Murphy stapt op "om persoonlijke redenen".

 

Eerder had Murphy nog de resultaten toegelicht voor de maand september, die hij omschreef als "moeilijker dan voorzien". De groep kondigde weliswaar een nettogroei van zijn verkoop aan met 1% tot 1,48 miljard dollar (1,2 miljard euro), maar ziet de omzet op vergelijkbare basis wel stagneren. Daarbij doet de daling bij Gap (-3%) de groei van zusterketens Banana Republic (+2%) en Old Navy (+1%) teniet.

 

Over de eerste helft van zijn gebroken boekjaar (tot en met de maand augustus) realiseerde Gap Inc. een omzet van 7,75 miljard dollar, 2% beter dan in dezelfde periode een jaar eerder. De nettowinst viel in diezelfde zes maanden wel met 6,9% terug tot 592 miljoen dollar.

 

Buitenlandse expansie

Murphy wordt opgevolgd door de 58-jarige Peck, die tot nog toe verantwoordelijk was voor innovatie, groei en e-commerce. Hij hield zich de voorbije jaren als topman van de Noord-Amerikaanse divisie (goed voor driekwart van de jaaromzet) ook bezig met het op de kaart zetten van de nieuwe merken Piperlime, Athleta en Intermix.

 

De Amerikaanse modegroep is in 90 landen actief, met 3.200 eigen winkels, 400 franchisezaken en eigen webshops, en zet de laatste tijd vooral in op buitenlandse expansie om minder afhankelijk te worden van de thuismarkt. Zo kondigde de groep in augustus nog aan 40 winkels te willen openen in India en 30 extra in China (eind 2013 waren dat er nog maar 80).

 

Op de beurs werd het nieuws van Murphy's vertrek slecht onthaald: het aandeel boette prompt 8,6% aan waarde in. Niet onbegrijpelijk: sinds 2007, het jaar waarin Murphy de touwtjes in handen kreeg bij Gap, is de beurswaarde van het bedrijf verdrievoudigd. Wel zijn analisten er gerust in dat Peck de lijn van zijn voorganger grotendeels zal voortzetten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nieuwe generatie aan het roer van schoenenketen Maniet

18/06/2018

De 28-jarige Allison Vanderplancke neemt het roer over van haar vader als CEO van schoenenketen Maniet. Het is al de vijfde generatie aan het hoofd van het Waalse familiebedrijf.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Eerste Vlaamse Kiabi komt in Brugge

14/06/2018

Amper twee jaar nadat Kiabi de grens met ons land overstak, opent het Franse confectiemerk dit najaar al zijn zesde Belgische winkel. Die komt in Brugge en wordt meteen de allereerste vestiging op Vlaamse bodem.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.

Van Haren mag Louboutin-zolen niet met de voeten treden

14/06/2018

Schoenenketen Van Haren mag de rode zolen, waar de Louboutin-hakken voor bekend staan, niet gebruiken. De rode kleur geldt als een merk, zegt het Europese Hof, dat zo de verdediging van Van Haren weerlegt.

Supertrash na nog geen twee maanden alweer doorverkocht

14/06/2018

Nog geen twee maanden nadat het failliete kledinglabel Supertrash was gekocht door een investeerdersgroep, is het geesteskind van Olcay Gulsen alweer doorverkocht. De merkrechten zijn nu in handen van Unlimited Footwear Group.