Wissel aan de top bij modeconcern Gap

Wissel aan de top bij modeconcern Gap

Na zeven jaar aan het hoofd van het Amerikaanse kledingconcern Gap geeft Glenn Murphy (51) de fakkel door aan Art Peck (58), tot nog toe verantwoordelijk voor innovatie, groei en e-commerce. De overdracht van de macht vindt plaats in februari.

"Om persoonlijke redenen"

"Murphy en Peck hebben het grootste deel van de voorbije 10 jaar samengewerkt bij Gap en bijgedragen tot het drastisch verbeteren van de financiële prestaties en tot de ontwikkeling van de groep wereldwijd", schrijft de firma met hoofdzetel in San Francisco in een persbericht. Glenn Murphy stapt op "om persoonlijke redenen".

 

Eerder had Murphy nog de resultaten toegelicht voor de maand september, die hij omschreef als "moeilijker dan voorzien". De groep kondigde weliswaar een nettogroei van zijn verkoop aan met 1% tot 1,48 miljard dollar (1,2 miljard euro), maar ziet de omzet op vergelijkbare basis wel stagneren. Daarbij doet de daling bij Gap (-3%) de groei van zusterketens Banana Republic (+2%) en Old Navy (+1%) teniet.

 

Over de eerste helft van zijn gebroken boekjaar (tot en met de maand augustus) realiseerde Gap Inc. een omzet van 7,75 miljard dollar, 2% beter dan in dezelfde periode een jaar eerder. De nettowinst viel in diezelfde zes maanden wel met 6,9% terug tot 592 miljoen dollar.

 

Buitenlandse expansie

Murphy wordt opgevolgd door de 58-jarige Peck, die tot nog toe verantwoordelijk was voor innovatie, groei en e-commerce. Hij hield zich de voorbije jaren als topman van de Noord-Amerikaanse divisie (goed voor driekwart van de jaaromzet) ook bezig met het op de kaart zetten van de nieuwe merken Piperlime, Athleta en Intermix.

 

De Amerikaanse modegroep is in 90 landen actief, met 3.200 eigen winkels, 400 franchisezaken en eigen webshops, en zet de laatste tijd vooral in op buitenlandse expansie om minder afhankelijk te worden van de thuismarkt. Zo kondigde de groep in augustus nog aan 40 winkels te willen openen in India en 30 extra in China (eind 2013 waren dat er nog maar 80).

 

Op de beurs werd het nieuws van Murphy's vertrek slecht onthaald: het aandeel boette prompt 8,6% aan waarde in. Niet onbegrijpelijk: sinds 2007, het jaar waarin Murphy de touwtjes in handen kreeg bij Gap, is de beurswaarde van het bedrijf verdrievoudigd. Wel zijn analisten er gerust in dat Peck de lijn van zijn voorganger grotendeels zal voortzetten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


JBC haalt e-commercemagazijn terug naar België

17/11/2017

JBC verhuist zijn e-commercemagazijn weer van Nederland naar België. Voortaan stockeert de Belgische kledingketen zijn kleding bij Bleckmann in Grobbendonk. Dat is een onverwachte opsteker voor de Belgische e-commercesector.

H&M-dochter Monki geeft Antwerpen Belgische primeur

17/11/2017

Vandaag is in Antwerpen de eerste Belgische vestiging van het modemerk Monki geopend. Dat maakt deel uit van de Zweedse H&M Group en heeft in Europa en Azië al ongeveer 115 winkels.

Minstens 30 jobs op de helling bij Euro Shoe Group

17/11/2017

Bij Euro Shoe Group, het schoenen- en kledingconcern achter Bristol en Avance, verdwijnen ten minste dertig jobs. “De sanering zou gebeuren zonder naakte ontslagen”, zegt de 'nieuwe' topman Philippe Vanaudenhove.

Clouds of Fashion: van modeblog tot heuse retailonderneming

16/11/2017

Als jonge blogger een eigen retailonderneming uit de grond stampen, faut le faire. Laurentine Van Landeghem heeft zelfs haar studies stopgezet om zich te focussen op haar Clouds of Fashion. Op de RetailDetail Night vertelt ze haar verhaal. 

Lubach: “Eerlijke kleding is een kwestie van prioriteiten”

15/11/2017

Sinds de ramp bij Rana Plaza klinkt binnen de kledingindustrie de roep naar transparantie rond de productie van kleding, maar zondag bewees Arjen Lubach in Zondag met Lubach dat die transparantie er nog niet helemaal is.

Modeketen Canada Goose opent eerste Europese winkel

14/11/2017

De Canadese modeketen Canada Goose heeft in Londen zijn eerste Europese winkel geopend. De kleding van het merk is al langer te vinden in Europa, maar voorheen was dat enkel het geval bij multimerkenwinkels.

Back to top