RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Torfs
  • Onderwerpen Managementwissel
  • Geografie België
  • Personen Lise ConixWouter Torfs
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Wissel van de wacht bij Torfs: “We zitten nog niet aan ons plafond”

icon
Mode28 september, 2022
Lise Conix & Wouter Torfs

Verwacht geen radicale koerswijziging wanneer Lise Conix op 1 januari CEO wordt van Schoenen Torfs. Wel zal ze andere accenten leggen: Torfs moet nog meer een ‘Great Place to Shop’ worden. “We zijn de grootste multimerkenketen van het land.”

“Lise ademt ons merk”

Dat topman Wouter Torfs na 34 jaar afscheid zou nemen van “zijn” schoenketen, en dat hij zou worden opgevolgd door zijn nicht Lise Conix, was al langer bekend. Nu heeft de retailer de wissel van de wacht ook officieel aangekondigd, tijdens een persconferentie in de recent vernieuwde winkel in Aartselaar.

“Ik geef met trots en vertrouwen het stokje door”, zegt Torfs. “Ik heb de afgelopen jaren heel wat ingrijpende verandering meegemaakt, zoals de opkomst van de baanwinkels, de shoppingcenters en online. Zelf heb ik de digitale trein met veel plezier gemist. Het bedrijf heeft nu nieuwe ideeën nodig.” Torfs staat opnieuw voor een spannende periode, weet hij, maar het vertrouwen is groot: “Lise ademt en belichaamt ons merk. Ze borrelt van nieuwe ideeën.” Ze staat er bovendien niet alleen voor, in een directieteam van acht mensen, een goede mix van ervaring en jeugd.

Andere accenten

Lise Conix werkt al tien jaar voor Schoenen Torfs: ze begon als winkelmanager, werd duurzaamheidscoördinator op het hoofdkantoor en was de afgelopen jaren directeur marketing en duurzaamheid. “Ik ben hier nooit begonnen met de ambitie om CEO te worden,” zegt ze. “Dat is organisch gegroeid. Maar ik heb er veel zin in.”  

Welke koerswijzigingen mogen we verwachten van de nieuwe CEO, die op 1 januari 2023 het roer in handen neemt? “Die vraag leeft bij iedereen. Ons bedrijf en waar het voor staat, dat zal niet veranderen. Onze bedrijfscultuur, ons DNA, is zeer sterk. Alle 650 medewerkers zijn deel van dat DNA. We blijven dat warme en zorgzame familiebedrijf. Maar de context verandert, de klant verandert, dus zullen we andere accenten leggen.”

Meer dan 250 merken

Zo wil Lise Conix van Torfs niet alleen een ‘Great Place to Work’, blijven maken, maar ook een ‘Great Place to Shop’. “We zijn de grootste multimerken-modeketen van België. We verkopen meer dan 250 merken in schoenen en kledij. Met dat aanbod onderscheiden we ons van onze internationale concurrenten.”

Torfs blijft een 100% familiebedrijf en die familiale betrokkenheid vindt Conix zeer belangrijk: “De familie denkt niet alleen aan nu, maar ook aan de toekomst. De focus ligt niet enkel op financiële winsten, we zijn ook ambitieus op het vlak van duurzaamheid. In 2025 worden we klimaatneutraal voor onze interne processen.” Het bedrijf schenkt jaarlijks ook 1,5% van zijn bedrijfskasstroom aan goede doelen. “Het Torfs Fonds stort opnieuw 100.000 euro voor mensen in kansarmoede.”

Investeren in winkelbeleving

Dat neemt niet weg dat de schoenketen nog ambitieuze plannen heeft. “Beide gaan hand in hand. We zijn een solide bedrijf en we zien dat er nog groei mogelijk is: we zitten nog niet aan ons plafond. We blijven investeren in onze webshop, die nu goed is voor 20% van de omzet. Maar we investeren ook in de beleving in onze fysieke winkels: het is een en/en-verhaal.”

De afgelopen vijf jaar heeft Torfs al tachtig winkels verbouwd naar het nieuwste winkelconcept, dat meer de nadruk legt op service, mode en winkelplezier – ook voor kinderen. Voor volgend jaar staan er weer tien verbouwingen op de planning. Nu staan er uitdagende tijden voor de deur, beseft Conix. “We zijn niet naïef. De koopkracht staat onder druk. Maar elke generatie heeft zijn uitdagingen.”

Lise Conix en Wouter Torfs gaan in gesprek met Gino Van Ossel tijdens het plenaire avondprogramma van de RetailDetail Night, die plaatsvindt op 24 november in de Handelsbeurs in Antwerpen. Het eindejaarsevent voor de retailsector viert zijn tiende jubileum. Het wordt dus een extra feestelijke editie! Tickets bestellen kan nu al via de knop hieronder.

Ja, ik bestel tickets voor de RetailDetail Night op 24 november
Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode4 december, 2025
    Hugo Boss: eerst omzetverlies, dan nieuwe strategie

    Hugo Boss gaat zijn organisatie herschikken en zet een nieuw meerjarenplan in om vanaf 2027 weer te groeien. De maatregelen drukken de omzet in 2026, maar moeten daarna voor herstel zorgen.

  • icon
    Mode4 december, 2025
    Nieuwe structuur moet bestuur Nike slagvaardiger maken

    Sportmodemerk Nike gaat zijn managementstructuur herzien: de invoering van de functie operationeel directeur moet het dagelijks bestuur flexibeler maken. De functie van commercieel directeur verdwijnt: financieel directeur Matthew Friend krijgt daar nu de verantwoordelijkheid over.

  • icon
    Mode3 december, 2025
    H&M werkt opnieuw samen met Stella McCartney

    Twintig jaar na hun eerste samenwerking lanceren H&M en Stella McCartney een nieuwe collectie: de eerste tip van de sluier wordt volgende week opgelicht tijdens de Fashion Awards in Londen, in het voorjaar verschijnen de stukken ook in de winkels en webshop.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN