Wisselkoersen en groothandel duwen omzet Prada omlaag

Wisselkoersen en groothandel duwen omzet Prada omlaag

De Italiaanse groep van luxemode Prada moest zich in het eerste kwartaal van 2014 tevreden stellen met een omzet van 777,7 miljoen euro. Dat was 0,6% minder dan in dezelfde periode van vorig jaar en is vooral het gevolg van een terugval van de verkoop via derden en wisselkoersverliezen.

Rationalisering groothandel bijna afgerond

De verkoop via het groothandelskanaal daalde in het eerste kwartaal, dat eind april afliep, met 24,7%. Om zijn imago op peil te houden, wil Prada zich immers nog meer concentreren op de verkoop via eigen winkels. De terugval was dan ook verwacht. Prada verwacht overigens dat de effecten van de rationalisering volgend jaar uit de rekeningen zullen zijn.

 

In de 551 eigen winkels liep de verkoop wel beter: zij zagen hun verkoopcijfer met 2,8% aantrekken tot 697,8 miljoen euro. Bij constante wisselkoersen zou er zelfs een toename van 7,7% zijn geweest.

 

Bij constante wisselkoersen steeg de omzet het sterkst in Japan (+30,5%) en de Amerika’s (+16,5%). In Azië-Pacific (+3,9%) en in Europa (+1,1%) was de vooruitgang duidelijk minder.

 

Europese markt heeft het moeilijk

Voor Azië zorgden minder gunstige cijfers voor Korea, Hongkong en Singapore ervoor dat de winst voor China en Macau werd uitgevlakt. Europa leed dan weer onder de crisis. Bovendien leidde de sterke euro ertoe dat de producten die Chinezen graag in Europa kopen duurder werden.

 

Opgesplitst per merk kon het Britse schoenenmerk Church's (+13% bij constante wisselkoersen) de grootste vooruitgang voorleggen. Prada zelf (+7,8% en vooral goed in Japan en de Amerika’s) en Miu Miu (+7,3% en groei met meer dan 10% in alle regio’s buiten Europa) volgden.

 

Winst lager dan verwacht

De bedrijfswinst leed onder de negatieve wisselkoersbewegingen. Deze kwam zo uit op 156,3 miljoen euro of 20,1% van de omzet. Netto bleef een winst van 105,3 miljoen euro over, wat overeenkomt met 13,6% van het globale verkoopcijfer. Dat was 24% minder dan in dezelfde periode van 2013 en ook lager dan de 129,7 miljoen euro waarop de financiële analisten hadden gerekend.

 

Bij de publicatie van de resultaten kende het aandeel van Prada op de beurs van Hongkong met een verlies van 6,9% zijn sterkste daling in twee jaar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


H&M investeert in webwinkel rond duurzame kleding

23/11/2017

ADAY, een webwinkel die duurzame kleding voor vrouwen maakt, heeft in een investeringsronde 2 miljoen dollar (1,7 miljoen euro) weten op te halen. Een van de nieuwe investeerders is de investeringstak van H&M.

C&A verkoopt 13 Franse winkels

22/11/2017

Modeketen C&A doet dertien van zijn 160 Franse winkels van de hand. De panden en het personeel worden overgenomen door de Franse modeketens Chaussea en Stokomani.

Guess dankt sterk kwartaal aan Europa en Azië

22/11/2017

De omzet van het Amerikaanse modemerk Guess is in het derde kwartaal met meer dan 3% gegroeid. Dat heeft het bedrijf vooral te danken aan een sterke verkoop in Azië en Europa. Onder de streep was er wel sprake van verlies.

Urban Outfitters kruipt uit dal in derde kwartaal

21/11/2017

Na enkele kwartalen met negatieve resultaten heeft Urban Outiftters in het derde kwartaal opnieuw met groei kunnen aanknopen. De totale omzet groeide zo met 3,5%, ook op vergelijkbare basis was er een groei van 1%.

Willem Eelman verlaat C&A

21/11/2017

Chief operation & transformation officer Willem Eelman heeft bevestigd dat hij textielketen C&A zal verlaten. Hij was van 2014 tot september 2016 CFO bij het bedrijf, waarna hij zijn huidige rol opnam.

Deens modeplatform Miinto nu ook in België

21/11/2017

Het Deense modeplatform Miinto is sinds deze week ook beschikbaar in België. Op het platform kunnen kleinere moderetailers hun eigen producten verkopen, om zo sterker te staan tegen grote webshops.

Back to top