Wisselkoersen torpederen omzet Adidas | RetailDetail

Wisselkoersen torpederen omzet Adidas

Wisselkoersen torpederen omzet Adidas

Dankzij het WK Voetbal in Brazilië rekent Adidas op een succesvol 2014. Dat zou een welkome verbetering zijn, want de Duitse sportartikelenreus blijft last hebben van de (te) sterke euro.

Kwartaalverwachtingen geklopt

In een "uitzonderlijk sterk vierde kwartaal" boekte Adidas een winst van 42 miljoen euro, daar waar de analisten maar op 37,1 miljoen hadden gerekend. Ook de omzet steeg sterker dan verwacht: +3,3% tot 3,48 miljard euro (analisten gingen uit van 3,41 miljard).

 

Exclusief wisselkoerseffecten zou dat zelfs 12% geweest zijn, met +10% voor Adidas, +9% voor Reebok en +3% voor de eigen retailactiviteiten (op vergelijkbare basis). Eerder liet het concer al weten dat het die retailactiviteiten wil versterken, wat ook nodig zal zijn in de strijd met grote rivaal Nike.

 

Financieel was 2013 niettemin een moeilijk jaar voor de groep: door de waardedaling van de Russische roebel, de Japanse yen, de Braziliaanse real en de Turkse lire had de groep in september al een omzetwaarschuwing de wereld ingestuurd. Als gevolg van de sterke euro daalde de jaaromzet met 2,6% tot 14,5 miljard euro; exclusief wisselkoerseffecten zou de omzet met 3% zijn gestegen.

 

WK voetbal moet voor winstgroei zorgen

Die aanhoudende wisselkoersperikelen verklaren waarom de prognoses van het Duitse concern voor 2014 al bij al aan de voorzichtige kant zijn. Ondanks het WK Voetbal, waarvoor Adidas niet alleen de officiële bal levert – de Brazuca (foto) – maar ook de truitjes van diverse nationale ploegen.

 

Zo gaat de groep dit jaar uit van een winst (zonder afschrijvingen) van 830 tot 930 miljoen euro, nauwelijks meer dan de 839 miljoen euro over 2013 en een eind onder de analistenconsensus van 1 miljard euro. Topman Herbert Hainer, wiens contract werd verlengd tot eind 2017, blijft wel optimistisch: "Vanuit een operationeel perspectief bestaat er geen twijfel dat 2014 een succesvol jaar voor ons wordt."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Hoe Brantano een volwaardige moderetailer wordt

22/02/2018

FNG gaat Brantano uitbouwen tot een sterk uithangbord voor merkenmode en -schoenen, en ambieert zo de eerste keuze te zijn voor een breed publiek. De retailer wil de markt dekken met drie complementaire winkelformules en een nieuw online platform.

Jack & Jones opent vijf winkels volgens nieuw concept

22/02/2018

Modeketen Jack & Jones opent dit voorjaar vijf winkels volgens een nieuw winkelconcept, vandaag is de primeur al voor het Westland Shopping Center in Anderlecht. Ook in maart en april staan er openingen gepland.

Maken Chinese gevangenen kleren voor H&M en C&A?

20/02/2018

De Britse ex-journalist Peter Humphrey beticht C&A en H&M van dwangarbeid. Met eigen ogen zou hij gezien hebben hoe gevangenen in Shanghai moesten werken voor Westerse ketens. De retailers onderzoeken de zaak.

Chanel neemt aandeel in online retailer Farfetch

19/02/2018

Het Franse modemerk Chanel heeft een minderheidsaandeel genomen in het Britse Farfetch. Chanel wil de kennis van de online retailer gebruiken om zelf meer digitale innovaties te ontwikkelen voor de eigen klanten.

Monoprix wil webshop Sarenza overnemen

19/02/2018

Winkelketen Monoprix, onderdeel van de Franse Groupe Casino, heeft gesprekken opgestart rond een overname van online schoenverkoper Sarenza. Sarenza is een van de belangrijkste online merken in Frankrijk.

Zalando breidt samenwerking met Duitse retailers uit

16/02/2018

Zalando heeft de samenwerking met fysieke retailers in Duitsland verder uitgebreid. Schoenwinkels konden al bestellingen versturen via Zalando en nu is dat ook het geval voor winkels die kleding verkopen.

Back to top