Wisselkoersen torpederen omzet Adidas | RetailDetail

Wisselkoersen torpederen omzet Adidas

Wisselkoersen torpederen omzet Adidas

Dankzij het WK Voetbal in Brazilië rekent Adidas op een succesvol 2014. Dat zou een welkome verbetering zijn, want de Duitse sportartikelenreus blijft last hebben van de (te) sterke euro.

Kwartaalverwachtingen geklopt

In een "uitzonderlijk sterk vierde kwartaal" boekte Adidas een winst van 42 miljoen euro, daar waar de analisten maar op 37,1 miljoen hadden gerekend. Ook de omzet steeg sterker dan verwacht: +3,3% tot 3,48 miljard euro (analisten gingen uit van 3,41 miljard).

 

Exclusief wisselkoerseffecten zou dat zelfs 12% geweest zijn, met +10% voor Adidas, +9% voor Reebok en +3% voor de eigen retailactiviteiten (op vergelijkbare basis). Eerder liet het concer al weten dat het die retailactiviteiten wil versterken, wat ook nodig zal zijn in de strijd met grote rivaal Nike.

 

Financieel was 2013 niettemin een moeilijk jaar voor de groep: door de waardedaling van de Russische roebel, de Japanse yen, de Braziliaanse real en de Turkse lire had de groep in september al een omzetwaarschuwing de wereld ingestuurd. Als gevolg van de sterke euro daalde de jaaromzet met 2,6% tot 14,5 miljard euro; exclusief wisselkoerseffecten zou de omzet met 3% zijn gestegen.

 

WK voetbal moet voor winstgroei zorgen

Die aanhoudende wisselkoersperikelen verklaren waarom de prognoses van het Duitse concern voor 2014 al bij al aan de voorzichtige kant zijn. Ondanks het WK Voetbal, waarvoor Adidas niet alleen de officiële bal levert – de Brazuca (foto) – maar ook de truitjes van diverse nationale ploegen.

 

Zo gaat de groep dit jaar uit van een winst (zonder afschrijvingen) van 830 tot 930 miljoen euro, nauwelijks meer dan de 839 miljoen euro over 2013 en een eind onder de analistenconsensus van 1 miljard euro. Topman Herbert Hainer, wiens contract werd verlengd tot eind 2017, blijft wel optimistisch: "Vanuit een operationeel perspectief bestaat er geen twijfel dat 2014 een succesvol jaar voor ons wordt."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Nieuwe generatie aan het roer van schoenenketen Maniet

18/06/2018

De 28-jarige Allison Vanderplancke neemt het roer over van haar vader als CEO van schoenenketen Maniet. Het is al de vijfde generatie aan het hoofd van het Waalse familiebedrijf.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Eerste Vlaamse Kiabi komt in Brugge

14/06/2018

Amper twee jaar nadat Kiabi de grens met ons land overstak, opent het Franse confectiemerk dit najaar al zijn zesde Belgische winkel. Die komt in Brugge en wordt meteen de allereerste vestiging op Vlaamse bodem.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.

Van Haren mag Louboutin-zolen niet met de voeten treden

14/06/2018

Schoenenketen Van Haren mag de rode zolen, waar de Louboutin-hakken voor bekend staan, niet gebruiken. De rode kleur geldt als een merk, zegt het Europese Hof, dat zo de verdediging van Van Haren weerlegt.