Wisselkoersen torpederen omzet Adidas

Wisselkoersen torpederen omzet Adidas

Dankzij het WK Voetbal in Brazilië rekent Adidas op een succesvol 2014. Dat zou een welkome verbetering zijn, want de Duitse sportartikelenreus blijft last hebben van de (te) sterke euro.

Kwartaalverwachtingen geklopt

In een "uitzonderlijk sterk vierde kwartaal" boekte Adidas een winst van 42 miljoen euro, daar waar de analisten maar op 37,1 miljoen hadden gerekend. Ook de omzet steeg sterker dan verwacht: +3,3% tot 3,48 miljard euro (analisten gingen uit van 3,41 miljard).

 

Exclusief wisselkoerseffecten zou dat zelfs 12% geweest zijn, met +10% voor Adidas, +9% voor Reebok en +3% voor de eigen retailactiviteiten (op vergelijkbare basis). Eerder liet het concer al weten dat het die retailactiviteiten wil versterken, wat ook nodig zal zijn in de strijd met grote rivaal Nike.

 

Financieel was 2013 niettemin een moeilijk jaar voor de groep: door de waardedaling van de Russische roebel, de Japanse yen, de Braziliaanse real en de Turkse lire had de groep in september al een omzetwaarschuwing de wereld ingestuurd. Als gevolg van de sterke euro daalde de jaaromzet met 2,6% tot 14,5 miljard euro; exclusief wisselkoerseffecten zou de omzet met 3% zijn gestegen.

 

WK voetbal moet voor winstgroei zorgen

Die aanhoudende wisselkoersperikelen verklaren waarom de prognoses van het Duitse concern voor 2014 al bij al aan de voorzichtige kant zijn. Ondanks het WK Voetbal, waarvoor Adidas niet alleen de officiële bal levert – de Brazuca (foto) – maar ook de truitjes van diverse nationale ploegen.

 

Zo gaat de groep dit jaar uit van een winst (zonder afschrijvingen) van 830 tot 930 miljoen euro, nauwelijks meer dan de 839 miljoen euro over 2013 en een eind onder de analistenconsensus van 1 miljard euro. Topman Herbert Hainer, wiens contract werd verlengd tot eind 2017, blijft wel optimistisch: "Vanuit een operationeel perspectief bestaat er geen twijfel dat 2014 een succesvol jaar voor ons wordt."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Hunkemöller wil Zwitserland veroveren

17/08/2017

Nadat het in september van vorig jaar al een webshop lanceerde in Zwitserland, is de Nederlandse lingerieketen Hunkemöller nu ook van plan om er een reeks fysieke winkels te openen. De eerste moet al in oktober open gaan.

Mexx opnieuw in Nederlandse handen

16/08/2017

De merknaam Mexx is opnieuw in Nederlandse handen na de overname door de RNF Holding uit de handen van de Turkse Eroglu Holding. De winkels, het personeel en de voorraden zijn geen onderdeel van de deal.

Schoenenmerk Bally in de etalage

16/08/2017

Het Oostenrijkse investeringsbedrijf JAB Holding wil het Zwitserse schoenenmerk Bally van de hand doen en mikt daarbij op een verkoopprijs van minstens 600 miljoen euro. Eerder verkocht JAB ook al schoenenmerk Jimmy Choo.

Crocs verliest strijd rond patent

14/08/2017

Schoenenfabrikant Crocs heeft een zaak verloren rond het patent waarin het design van de schoenen wordt vastgelegd. Volgens de Amerikaanse Patent and Trademark Office (USPTO) voerde een ander bedrijf al langer een gelijkaardig design.

Coolcat nog dieper in de rode cijfers

14/08/2017

Modeketen Coolcat, onderdeel van de groep rond ondernemer Roland Kahn, is er in 2016 niet in geslaagd om het verlies terug te dringen. Integendeel: er werd meer dan de helft meer verlies gemaakt dan een jaar eerder.

Zalando groeit opnieuw met meer dan 20 procent

10/08/2017

Het Duitse Zalando heeft in het tweede kwartaal van 2017 net de doelstelling van een groei van meer dan 20% gehaald. Ook voor het volledige boekjaar gaat het nog altijd uit van een groei tussen 20 en 25%.

Back to top