Wisselkoersen torpederen omzet Adidas

Wisselkoersen torpederen omzet Adidas

Dankzij het WK Voetbal in Brazilië rekent Adidas op een succesvol 2014. Dat zou een welkome verbetering zijn, want de Duitse sportartikelenreus blijft last hebben van de (te) sterke euro.

Kwartaalverwachtingen geklopt

In een "uitzonderlijk sterk vierde kwartaal" boekte Adidas een winst van 42 miljoen euro, daar waar de analisten maar op 37,1 miljoen hadden gerekend. Ook de omzet steeg sterker dan verwacht: +3,3% tot 3,48 miljard euro (analisten gingen uit van 3,41 miljard).

 

Exclusief wisselkoerseffecten zou dat zelfs 12% geweest zijn, met +10% voor Adidas, +9% voor Reebok en +3% voor de eigen retailactiviteiten (op vergelijkbare basis). Eerder liet het concer al weten dat het die retailactiviteiten wil versterken, wat ook nodig zal zijn in de strijd met grote rivaal Nike.

 

Financieel was 2013 niettemin een moeilijk jaar voor de groep: door de waardedaling van de Russische roebel, de Japanse yen, de Braziliaanse real en de Turkse lire had de groep in september al een omzetwaarschuwing de wereld ingestuurd. Als gevolg van de sterke euro daalde de jaaromzet met 2,6% tot 14,5 miljard euro; exclusief wisselkoerseffecten zou de omzet met 3% zijn gestegen.

 

WK voetbal moet voor winstgroei zorgen

Die aanhoudende wisselkoersperikelen verklaren waarom de prognoses van het Duitse concern voor 2014 al bij al aan de voorzichtige kant zijn. Ondanks het WK Voetbal, waarvoor Adidas niet alleen de officiële bal levert – de Brazuca (foto) – maar ook de truitjes van diverse nationale ploegen.

 

Zo gaat de groep dit jaar uit van een winst (zonder afschrijvingen) van 830 tot 930 miljoen euro, nauwelijks meer dan de 839 miljoen euro over 2013 en een eind onder de analistenconsensus van 1 miljard euro. Topman Herbert Hainer, wiens contract werd verlengd tot eind 2017, blijft wel optimistisch: "Vanuit een operationeel perspectief bestaat er geen twijfel dat 2014 een succesvol jaar voor ons wordt."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Amazon werkt aan eigen sportkleding

17/10/2017

Amazon zou momenteel werken aan eigen collecties sportkleding en daarvoor al contact hebben met producenten die ook al werken voor ketens als Gap en Uniqlo. Momenteel produceren ze wel nog maar kleine aantallen.

Doorstart McGregor komt er niet

16/10/2017

De doorstart van modeketens McGregor en Gaastra gaat dan toch niet door. Het failliete bedrijf werd enkele weken geleden overgenomen door Rens van der Schoor, maar die ziet een doorstart niet meer zitten.

H&M investeert in recyclage van oude kleding

12/10/2017

Het Zweedse H&M heeft een minderheidsaandeel genomen in Re:newcell, dat zich bezig houdt met de ontwikkeling van een duurzame mode-industrie. De technologie van Re:newcell mikt op de recyclage van oude kleding.

Winst Uniqlo meer dan verdubbeld

12/10/2017

Het Japanse Uniqlo heeft in het voorbije boekjaar zijn winst meer dan verdubbeld. De omzet ging er nochtans maar met iets meer dan 4% op vooruit. De modeketen verwacht dat de internationale verkoop binnenkort groter is dan die in Japan.

Ook Gucci stopt nu met bont

12/10/2017

Modemerk Gucci gaat geen bont meer verwerken in zijn kleding en accessoires. Dat heeft CEO Marco Bizzarri aangekondigd tijdens een toespraak in het London College of Fashion, bij de uitreiking van de Kering Award voor duurzame mode.

Modeplatform About You van start in Nederland en België

11/10/2017

Dinsdag is de Duitse modewebshop About You officieel gelanceerd in België en Nederland. About You, de tweede grootste online moderetailer in Europa, was eerder al wel onofficieel actief in Nederland.

Back to top