Wisselkoersen zorgen voor winstalarm bij Adidas | RetailDetail

Wisselkoersen zorgen voor winstalarm bij Adidas

Wisselkoersen zorgen voor winstalarm bij Adidas

Het Duitse sportmerk Adidas heeft een winst- en omzetwaarschuwing uitgestuurd voor dit jaar. Negatieve ontwikkelingen op de markt en de sterke euro zijn de grootste boosdoeners die Adidas bezorgd maken.

Lagere valuta, Russische verhuis en zwakke golfmarkt

Adidas zegt dat onder andere de Russische, Japanse, Braziliaanse, Argentijnse, Australische en Turkse munten minder waard zijn geworden. Dat zou een negatief effect van een "hoog enkelcijferig percentage" op de resultaten van het derde kwartaal hebben.

 

Een andere reden voor de verlaagde doelstellingen is de verhuis naar een nieuw magazijn in de buurt van Moskou. Daardoor werd de distributie tijdelijk beperkt in het derde kwartaal, waardoor de financiële doelstellingen voor Rusland en de voormalige Sovjetlanden niet meer behaald kunnen worden. Het probleem zou wel verholpen zijn aan het begin van het vierde kwartaal.

 

Ook de zwakke markt voor de golfsport en de focus van TaylorMade, het golfmerk van Adidas, op het behouden van "een gezond niveau van voorraden" zorgden voor een lagere winst en omzet in dit segment.

 

Verlaagde omzet- en nettowinstverwachting

Adidas heeft nu de winstverwachting verlaagd van 890 tot 920 miljoen euro naar 820 tot 850 miljoen euro. Exclusief wisselkoerseffecten wordt een lage enkelcijferige omzetgroei verwacht, eerder was dat nog een "lage tot middelhoge enkelcijferige toename".

 

Vooral in het derde kwartaal zullen de cijfers negatief uitvallen, al verwacht Adidas een sterk herstel in het vierde kwartaal. Op 7 november worden de cijfers van de eerste negen maanden van 2013 bekend gemaakt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nieuwe generatie aan het roer van schoenenketen Maniet

18/06/2018

De 28-jarige Allison Vanderplancke neemt het roer over van haar vader als CEO van schoenenketen Maniet. Het is al de vijfde generatie aan het hoofd van het Waalse familiebedrijf.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Eerste Vlaamse Kiabi komt in Brugge

14/06/2018

Amper twee jaar nadat Kiabi de grens met ons land overstak, opent het Franse confectiemerk dit najaar al zijn zesde Belgische winkel. Die komt in Brugge en wordt meteen de allereerste vestiging op Vlaamse bodem.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.

Van Haren mag Louboutin-zolen niet met de voeten treden

14/06/2018

Schoenenketen Van Haren mag de rode zolen, waar de Louboutin-hakken voor bekend staan, niet gebruiken. De rode kleur geldt als een merk, zegt het Europese Hof, dat zo de verdediging van Van Haren weerlegt.

Supertrash na nog geen twee maanden alweer doorverkocht

14/06/2018

Nog geen twee maanden nadat het failliete kledinglabel Supertrash was gekocht door een investeerdersgroep, is het geesteskind van Olcay Gulsen alweer doorverkocht. De merkrechten zijn nu in handen van Unlimited Footwear Group.