Wisselkoersen zorgen voor winstalarm bij Adidas

Wisselkoersen zorgen voor winstalarm bij Adidas

Het Duitse sportmerk Adidas heeft een winst- en omzetwaarschuwing uitgestuurd voor dit jaar. Negatieve ontwikkelingen op de markt en de sterke euro zijn de grootste boosdoeners die Adidas bezorgd maken.

Lagere valuta, Russische verhuis en zwakke golfmarkt

Adidas zegt dat onder andere de Russische, Japanse, Braziliaanse, Argentijnse, Australische en Turkse munten minder waard zijn geworden. Dat zou een negatief effect van een "hoog enkelcijferig percentage" op de resultaten van het derde kwartaal hebben.

 

Een andere reden voor de verlaagde doelstellingen is de verhuis naar een nieuw magazijn in de buurt van Moskou. Daardoor werd de distributie tijdelijk beperkt in het derde kwartaal, waardoor de financiële doelstellingen voor Rusland en de voormalige Sovjetlanden niet meer behaald kunnen worden. Het probleem zou wel verholpen zijn aan het begin van het vierde kwartaal.

 

Ook de zwakke markt voor de golfsport en de focus van TaylorMade, het golfmerk van Adidas, op het behouden van "een gezond niveau van voorraden" zorgden voor een lagere winst en omzet in dit segment.

 

Verlaagde omzet- en nettowinstverwachting

Adidas heeft nu de winstverwachting verlaagd van 890 tot 920 miljoen euro naar 820 tot 850 miljoen euro. Exclusief wisselkoerseffecten wordt een lage enkelcijferige omzetgroei verwacht, eerder was dat nog een "lage tot middelhoge enkelcijferige toename".

 

Vooral in het derde kwartaal zullen de cijfers negatief uitvallen, al verwacht Adidas een sterk herstel in het vierde kwartaal. Op 7 november worden de cijfers van de eerste negen maanden van 2013 bekend gemaakt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Urban Outfitters kruipt uit dal in derde kwartaal

21/11/2017

Na enkele kwartalen met negatieve resultaten heeft Urban Outiftters in het derde kwartaal opnieuw met groei kunnen aanknopen. De totale omzet groeide zo met 3,5%, ook op vergelijkbare basis was er een groei van 1%.

Willem Eelman verlaat C&A

21/11/2017

Chief operation & transformation officer Willem Eelman heeft bevestigd dat hij textielketen C&A zal verlaten. Hij was van 2014 tot september 2016 CFO bij het bedrijf, waarna hij zijn huidige rol opnam.

Deens modeplatform Miinto nu ook in België

21/11/2017

Het Deense modeplatform Miinto is sinds deze week ook beschikbaar in België. Op het platform kunnen kleinere moderetailers hun eigen producten verkopen, om zo sterker te staan tegen grote webshops.

JBC haalt e-commercemagazijn terug naar België

17/11/2017

JBC verhuist zijn e-commercemagazijn weer van Nederland naar België. Voortaan stockeert de Belgische kledingketen zijn kleding bij Bleckmann in Grobbendonk. Dat is een onverwachte opsteker voor de Belgische e-commercesector.

H&M-dochter Monki geeft Antwerpen Belgische primeur

17/11/2017

Vandaag is in Antwerpen de eerste Belgische vestiging van het modemerk Monki geopend. Dat maakt deel uit van de Zweedse H&M Group en heeft in Europa en Azië al ongeveer 115 winkels.

Minstens 30 jobs op de helling bij Euro Shoe Group

17/11/2017

Bij Euro Shoe Group, het schoenen- en kledingconcern achter Bristol en Avance, verdwijnen ten minste dertig jobs. “De sanering zou gebeuren zonder naakte ontslagen”, zegt de 'nieuwe' topman Philippe Vanaudenhove.

Back to top