RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Wouter Torfs vertelt hoe te “werken met hart en ziel”

icon
Mode4 november, 2014

Goed werkgeverschap brengt op

Dat Wouter Torfs houdt van introspectie, weten we ondertussen al. De ondernemer houdt er echter ook van om die inzichten te delen met de buitenwereld – concurrent of collega, iedereen kan er maar beter van worden. Na ‘De ziel in een schoenendoos’, waarin hij het ondernemerschap onder de loep nam, ging Torfs nu op zoek naar de link tussen het commerciële succes van Schoenen Torfs en de schoenenketen als ‘great place to work’.

 

“In de afgelopen vijf jaar verdubbelde Schoenen Torfs zijn omzet. Tegelijkertijd werden we in 2014 al voor de vijfde keer uitgeroepen tot Beste Werkgever van België. Het verband tussen die twee heb ik daarom eens grondig onderzocht”, aldus Torfs.

 

Onderbouwd met literatuurstudie fundeert ‘Werken met hart en ziel’ de HR-praktijken die de schoenenketen vaak al decennialang hanteert en toont aan dat er wel degelijk een duidelijk positief verband is tussen een goede werkomgeving creëren voor je medewerkers en de ‘bottom-line’ van een bedrijf.

 

Zorg voor ‘magic moments’

“Wat zijn nu de bouwstenen van een ‘great place to work’? Daar ben ik naar op zoek gegaan. En die inzichten wil ik ook delen, omdat ik denk dat veel sectoren er baat bij kunnen hebben. Niet enkel de retail, maar bijvoorbeeld ook de non-profitsector of zelfs de politiek. Het zou toch fijn zijn moesten we allemaal op een aangename en motiverende manier met elkaar omgaan?”

 

Wat die bouwstenen dan zijn, lees je in het boek: het hele boek gaat namelijk over hoe mensen te motiveren. Hoe zorg je voor je medewerkers, is de centrale vraag. Het antwoord bestaat volgens Wouter Torfs uit een veelheid aan factoren: “Fundamentele bouwstenen van een ‘great place to work’ zijn authenticiteit, kwetsbaarheid, fun en verbinding. Met kwetsbaarheid bedoel ik onder meer dat mensen zichzelf mogen zijn.”

 

“Verder zorgen we bij Torfs onder meer voor ‘magic moments’: leuke momenten en uitjes met het team. Wie jarig is, heeft bijvoorbeeld ook recht op een vrije dag.”

 

Ambitie: meest klantvriendelijke retailer

Medewerkers zijn voor Schoenen Torfs belangrijk, aangezien zij voor de keten de manier bij uitstek zijn om zich te onderscheiden. “We willen dat onze mensen goed in hun vel zitten, want alleen zo kunnen we onze ambitie van meest klantvriendelijke retailer waarmaken. Het zijn immers de medewerkers die moeten zorgen voor een goeie service, en dat kan enkel als ze gelukkig en enthousiast zijn.”

 

Behalve het economische voordeel van bewust werkgeverschap, bepleit Wouter Torfs niettemin nog de menselijke dimensie. “Zorg voor mensen zitten in het DNA van Schoenen Torfs. Het is de centrale pijler in ons maatschappelijk verantwoord ondernemen, waar we veel belang aan hechten.”

 

De bedrijfsleider schreef het boek dan ook mede als eerbetoon aan de eigen medewerkers: “Zij zijn het die ons hebben beloond door ons te verkiezen tot de beste werkgever. We zijn met deze zaken al ruim dertig jaar bezig, dat gaat niet over één nacht ijs, dus het is mooi de erkenning te krijgen en te zien dat onze aanpak vruchten afwerpt.”

 

 

 

Wouter Torfs komt op 27 november zijn nieuwe boek ‘Werken met hart en ziel’ voorstellen op de RetailDetail Night, samen met Jo Caudron, Steven Van Belleghem en Herman Konings. Wie zich inschrijft voor 17 november kan nog genieten van de speciale ‘early bird’-actie en krijgt alle vier de boeken gratis mee naar huis!

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode12 december, 2025
    Lululemon zet CEO aan de deur

    De Canadese sportmodeketen Lululemon heeft zijn CEO Calvin McDonald aan de deur gezet, met ingang vanaf 31 januari 2026. De zoektocht naar een opvolger is begonnen, intussen nemen CFO Meghan Frank en CCO André Maestrini het stokje over.

  • icon
    Mode11 december, 2025
    Mango groeit in sneltempo naar 60 winkels in VS

    Mango is aan een forse versnelling bezig in de Verenigde Staten: met een winkel in Chicago bereikt de keten de mijlpaal van zestig locaties in de VS. De vooruitgang is opmerkelijk: de kaap van vijftig werd pas in juni gerond.

  • icon
    Mode11 december, 2025
    Onderzoek: gerecycled polyester is vervuilender dan nieuw

    Een nieuw onderzoek ondergraaft de duurzaamheidsreputatie van gerecycled polyester (rPET), een materiaal dat de mode-industrie jarenlang als ecologisch alternatief heeft gepositioneerd. Tijdens het wassen blijkt rPET aanzienlijk meer microplastics uit te stoten dan nieuw polyester.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN