Zachte winter houdt warme kleding in rekken

Zachte winter houdt warme kleding in rekken

De zachte temperaturen in putje winter ervoor hebben ervoor gezorgd dat de warmere kledingstukken in de rekken blijven liggen. Over de gemiddelde omzetresultaten van de laatste koopjesperiode liggen de meningen van Comeos en UNIZO echter ver uit elkaar.

Comeos ziet soldenomzet 5% stijgen

Handelsfederatie Comeos maakte twee dagen voor het officiële einde van de koopjesperiode de balans op nu en was tevreden over de bijna voorbije periode: de COMEOS-leden boekten een gemiddelde omzetverhoging van vijf procent vergeleken met vorig jaar.

 

Consumenten bleken de aanvoer van nieuwe winterkleding tijdens deze periode bijzonder te appreciëren en lieten zich graag inspireren én verleiden door de nieuwe zomercollectie die bij vele winkeliers al vanaf december in de rekken ligt. De handelaars rekenen nu op een stevige winterprik om de laatste winterkleding de deur uit te krijgen.

 

Unizo ziet soldenomzet 4% dalen

UNIZO en diens mode-afdeling Mode Unie zien het anders, en voeren aan dat een recordaantal van vier op tien winkeliers minder verkocht dan tijdens de vorige winter-solden. Iets meer dan één op vier boekte een gelijkaardige omzet en evenveel handelaars deden het beter dan in 2012. Alles bij elkaar betekent dit een gemiddelde omzetdaling van 3,9 procent.

 

Volgens de unie van zelfstandige ondernemers gingen de solden al van bij de aanvang de mist in door de veel te zachte temperaturen voor de tijd van het jaar. Het was dan ook niet toevallig de lingeriesector die de beste resultaten optekende, met vier winkels op tien die een betere omzet haalden. Toch blijft ook de crisis de sector nog parten spelen, waardoor gemiddeld 23 procent van de wintercollectie niet over de toonbank ging. 

 

Unizo spreekt zelfs al van een zevende daling op rij van de winterverkopen, met als dieptepunt de -6,4% in 2011 en als 'beste' prestatie de daling van 1,1% in 2009 en 2010. 2013 zit daar met -3,3% mooi tussenin. Als het enkel over winterkoopjes gaat, was vooral 2007 erg slecht (-5,4%), maar die werd een jaar later gecompenseerd door een omzetstijging van negen procent. Ook in 2010 steeg de soldenomzet, maar de drie laatste soldenperiodes gingen opnieuw in het rood.

 

Mode Unie vraagt overheid om meer bescherming

Voor Mode Unie is er meer aan de hand dan alleen de economische crisis en de zachte temperaturen: de veelvuldige, al dan niet échte, kortingen waar consumenten ook buiten de koopjesperiode van kunnen genieten, liggen mee aan de basis van heel wat problemen binnen de sector. Ook de toenemende online verkopen zorgen ervoor dat vooral de kleine winkels het erg moeilijk hebben. 

 

De modetak van Unizo ziet in de al dan betrouwbare kortingen vooral een taak weggelegd voor de overheid om strenge controles uit te voeren in het kader van een eerlijke concurrentie. Wel wijst Mode Unie op de vele kansen die zijn sector biedt aan kleine ondernemers: ondanks de schaalvergroting, internationalisering en scherpe prijszetting, is er meer dan ooit vraag naar de persoonlijke benadering van de klant, meent de organisatie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Belgische mode houdt wereldwijde reputatie hoog

24/11/2017

Er is leven na de ‘Zes van Antwerpen’: België blijft internationale faam verwerven op modevlak. Na Antwerpse mode krijgt nu ook Brusselse mode een stevige reputatie, een imago dat de overheid mee ondersteunt.

Test kleding in extreem weer in flagshipstore Woolrich

24/11/2017

Modemerk Woolrich heeft in Milaan een nieuwe flagshipstore geopend met een interessante toevoeging. Klanten kunnen hun winterjas immers uittesten in een kamer met extreme temperaturen.

H&M investeert in webwinkel rond duurzame kleding

23/11/2017

ADAY, een webwinkel die duurzame kleding voor vrouwen maakt, heeft in een investeringsronde 2 miljoen dollar (1,7 miljoen euro) weten op te halen. Een van de nieuwe geldschieters is de investeringstak van H&M.

C&A verkoopt 13 Franse winkels

22/11/2017

Modeketen C&A doet dertien van zijn 160 Franse winkels van de hand. De panden en het personeel worden overgenomen door de Franse modeketens Chaussea en Stokomani.

Guess dankt sterk kwartaal aan Europa en Azië

22/11/2017

De omzet van het Amerikaanse modemerk Guess is in het derde kwartaal met meer dan 3% gegroeid. Dat heeft het bedrijf vooral te danken aan een sterke verkoop in Azië en Europa. Onder de streep was er wel sprake van verlies.

Urban Outfitters kruipt uit dal in derde kwartaal

21/11/2017

Na enkele kwartalen met negatieve resultaten heeft Urban Outiftters in het derde kwartaal opnieuw met groei kunnen aanknopen. De totale omzet groeide zo met 3,5%, ook op vergelijkbare basis was er een groei van 1%.

Back to top