Zachte winter houdt warme kleding in rekken

Zachte winter houdt warme kleding in rekken

De zachte temperaturen in putje winter ervoor hebben ervoor gezorgd dat de warmere kledingstukken in de rekken blijven liggen. Over de gemiddelde omzetresultaten van de laatste koopjesperiode liggen de meningen van Comeos en UNIZO echter ver uit elkaar.

Comeos ziet soldenomzet 5% stijgen

Handelsfederatie Comeos maakte twee dagen voor het officiële einde van de koopjesperiode de balans op nu en was tevreden over de bijna voorbije periode: de COMEOS-leden boekten een gemiddelde omzetverhoging van vijf procent vergeleken met vorig jaar.

 

Consumenten bleken de aanvoer van nieuwe winterkleding tijdens deze periode bijzonder te appreciëren en lieten zich graag inspireren én verleiden door de nieuwe zomercollectie die bij vele winkeliers al vanaf december in de rekken ligt. De handelaars rekenen nu op een stevige winterprik om de laatste winterkleding de deur uit te krijgen.

 

Unizo ziet soldenomzet 4% dalen

UNIZO en diens mode-afdeling Mode Unie zien het anders, en voeren aan dat een recordaantal van vier op tien winkeliers minder verkocht dan tijdens de vorige winter-solden. Iets meer dan één op vier boekte een gelijkaardige omzet en evenveel handelaars deden het beter dan in 2012. Alles bij elkaar betekent dit een gemiddelde omzetdaling van 3,9 procent.

 

Volgens de unie van zelfstandige ondernemers gingen de solden al van bij de aanvang de mist in door de veel te zachte temperaturen voor de tijd van het jaar. Het was dan ook niet toevallig de lingeriesector die de beste resultaten optekende, met vier winkels op tien die een betere omzet haalden. Toch blijft ook de crisis de sector nog parten spelen, waardoor gemiddeld 23 procent van de wintercollectie niet over de toonbank ging. 

 

Unizo spreekt zelfs al van een zevende daling op rij van de winterverkopen, met als dieptepunt de -6,4% in 2011 en als 'beste' prestatie de daling van 1,1% in 2009 en 2010. 2013 zit daar met -3,3% mooi tussenin. Als het enkel over winterkoopjes gaat, was vooral 2007 erg slecht (-5,4%), maar die werd een jaar later gecompenseerd door een omzetstijging van negen procent. Ook in 2010 steeg de soldenomzet, maar de drie laatste soldenperiodes gingen opnieuw in het rood.

 

Mode Unie vraagt overheid om meer bescherming

Voor Mode Unie is er meer aan de hand dan alleen de economische crisis en de zachte temperaturen: de veelvuldige, al dan niet échte, kortingen waar consumenten ook buiten de koopjesperiode van kunnen genieten, liggen mee aan de basis van heel wat problemen binnen de sector. Ook de toenemende online verkopen zorgen ervoor dat vooral de kleine winkels het erg moeilijk hebben. 

 

De modetak van Unizo ziet in de al dan betrouwbare kortingen vooral een taak weggelegd voor de overheid om strenge controles uit te voeren in het kader van een eerlijke concurrentie. Wel wijst Mode Unie op de vele kansen die zijn sector biedt aan kleine ondernemers: ondanks de schaalvergroting, internationalisering en scherpe prijszetting, is er meer dan ooit vraag naar de persoonlijke benadering van de klant, meent de organisatie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

21/09/2017

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Hema maakt geen onderscheid meer tussen jongens en meisjes

20/09/2017

Hema laat eind dit jaar de geslachtsaanduidingen op zijn kinderkleding vallen: op de verpakkingen en labels zal je dan niet meer vinden of de kleding voor jongens of meisjes is. Hema pikt daarmee in op een duidelijke trend.

Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Vernieuwing Brantano werpt vruchten af

15/09/2017

De vernieuwing van schoenketen Brantano onder de paraplu van de FNG Groep werpt zijn vruchten af: al meer dan de helft van de winkels is vernieuwd en die nieuwe winkels draaien gemiddeld 20% meer omzet.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Back to top