Zachte winter houdt warme kleding in rekken | RetailDetail

Zachte winter houdt warme kleding in rekken

Zachte winter houdt warme kleding in rekken

De zachte temperaturen in putje winter ervoor hebben ervoor gezorgd dat de warmere kledingstukken in de rekken blijven liggen. Over de gemiddelde omzetresultaten van de laatste koopjesperiode liggen de meningen van Comeos en UNIZO echter ver uit elkaar.

Comeos ziet soldenomzet 5% stijgen

Handelsfederatie Comeos maakte twee dagen voor het officiële einde van de koopjesperiode de balans op nu en was tevreden over de bijna voorbije periode: de COMEOS-leden boekten een gemiddelde omzetverhoging van vijf procent vergeleken met vorig jaar.

 

Consumenten bleken de aanvoer van nieuwe winterkleding tijdens deze periode bijzonder te appreciëren en lieten zich graag inspireren én verleiden door de nieuwe zomercollectie die bij vele winkeliers al vanaf december in de rekken ligt. De handelaars rekenen nu op een stevige winterprik om de laatste winterkleding de deur uit te krijgen.

 

Unizo ziet soldenomzet 4% dalen

UNIZO en diens mode-afdeling Mode Unie zien het anders, en voeren aan dat een recordaantal van vier op tien winkeliers minder verkocht dan tijdens de vorige winter-solden. Iets meer dan één op vier boekte een gelijkaardige omzet en evenveel handelaars deden het beter dan in 2012. Alles bij elkaar betekent dit een gemiddelde omzetdaling van 3,9 procent.

 

Volgens de unie van zelfstandige ondernemers gingen de solden al van bij de aanvang de mist in door de veel te zachte temperaturen voor de tijd van het jaar. Het was dan ook niet toevallig de lingeriesector die de beste resultaten optekende, met vier winkels op tien die een betere omzet haalden. Toch blijft ook de crisis de sector nog parten spelen, waardoor gemiddeld 23 procent van de wintercollectie niet over de toonbank ging. 

 

Unizo spreekt zelfs al van een zevende daling op rij van de winterverkopen, met als dieptepunt de -6,4% in 2011 en als 'beste' prestatie de daling van 1,1% in 2009 en 2010. 2013 zit daar met -3,3% mooi tussenin. Als het enkel over winterkoopjes gaat, was vooral 2007 erg slecht (-5,4%), maar die werd een jaar later gecompenseerd door een omzetstijging van negen procent. Ook in 2010 steeg de soldenomzet, maar de drie laatste soldenperiodes gingen opnieuw in het rood.

 

Mode Unie vraagt overheid om meer bescherming

Voor Mode Unie is er meer aan de hand dan alleen de economische crisis en de zachte temperaturen: de veelvuldige, al dan niet échte, kortingen waar consumenten ook buiten de koopjesperiode van kunnen genieten, liggen mee aan de basis van heel wat problemen binnen de sector. Ook de toenemende online verkopen zorgen ervoor dat vooral de kleine winkels het erg moeilijk hebben. 

 

De modetak van Unizo ziet in de al dan betrouwbare kortingen vooral een taak weggelegd voor de overheid om strenge controles uit te voeren in het kader van een eerlijke concurrentie. Wel wijst Mode Unie op de vele kansen die zijn sector biedt aan kleine ondernemers: ondanks de schaalvergroting, internationalisering en scherpe prijszetting, is er meer dan ooit vraag naar de persoonlijke benadering van de klant, meent de organisatie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Belgian Friday is nieuw Belgisch online koopjesweekend

15/05/2018

Na Black Friday is er nu ook de eerste Belgian Friday: de ketens Kiabi, La RedouteSarenza, Veritas, Jack & Jones en Tape à l'Oeil lanceren op vrijdag 18 mei een nieuw winkelevenement, met kortingen en acties voor wie online shopt.

.NU: een luxeconcept voor de zoekende man

15/05/2018

Terwijl grote retailers vechten voor hun leven, duiken vernieuwende kleine boetieks overal op in de winkelstraten. .NU in Gent is zo’n nieuw concept, dat het tekort aan luxueuze herenboetieks wil opvangen.