RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Zalando
  • Onderwerpen BedrijfsresultatenE-commerce
  • Geografie Europa
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Zalando raakt pedalen kwijt na coronaklim

icon
Mode5 mei, 2022
© Shutterstock.com

Hoewel Zalando vorig kwartaal 5% meer klanten bediende, verloor de modemarktplaats omzet en steeg het verlies. Plots kelderde de verkoop en de Duitsers wisten niet hoe te reageren.

Duik in het rood

Zalando ontpopt zich steeds meer tot een echt platform, een draaischijf waar modemerken en consumenten elkaar vinden, in plaats van zijn vroegere functie als retailer. In het voorbije eerste kwartaal steeg het aantal aangesloten merken en handelaars opnieuw sterk en vandaag dankt Zalando al 32% van alle verkopen aan platformverkopers.

Op die manier steeg het aantal actieve klanten vorig kwartaal met 5,2%, maar daar stopt het goede nieuws wel. De omzet stagneerde en klokte af op 2,2 miljard euro, goed voor slechts 1% meer verkopen (brutovolume) en zelfs 1,5% minder netto-omzet. Ook dook de Duitse modespeler weer in het rood met een aangepast EBIT van -51,8 miljoen euro, oftewel een winstmarge van -2,4%.

Plotse crash van de vraag

Aan het begin van het kwartaal zag Zalando de vraag plots kelderen, legt co-CEO Robert Gentz uit in een perscall. Het bedrijf heeft toen de marketinguitgaven de hoogte in gejaagd, maar zelfs dat bleek geen zin te hebben. Sindsdien zijn de promoties dus weer teruggeschroefd.

De hoge energieprijzen en arbeidstekorten zorgden ook voor hogere fulfilmentkosten. Elke bestelling kost Zalando nu 10% meer dan een jaar geleden. Gentz wil daarom een minimum ordervolume gaan opleggen in meer landen – momenteel is dat er al in negen markten.

De topman bevestigt bovendien dat het assortiment niet was aangepast aan de terugkeer naar kantoor. Zalando zit met heel wat overstocks van ‘casual’ kledij en heeft heel snel meer andere producten moeten inkopen via groothandels.

“E-commerce kan nog groeien”

De cijfers mogen evenwel niet verwonderen na de uitzonderlijke piek tijdens de coronapandemie. Lockdowns en coronabeperkingen zorgden ervoor dat consumenten hun toevlucht wel moesten nemen tot e-commerce, maar nu is er weer meer keuze. De markt is ook bijzonder volatiel, beklemtoont Gentz: door de oorlog in Oekraïne ebben mensen andere dingen aan hun hoofd en de problemen in de toeleveringsketen spelen parten.

Op lange termijn verwacht de directie nochtans geen impact. Zalando houdt vast aan zijn ambities om in 2025 meer dan dertig miljard euro verkoopvolume te bereiken en breidt dit jaar uit naar Hongarije en Roemenië. “Als platform zijn we wendbaarder”, stelt Gentz, die nog veel potentieel ziet om inefficiënties uit de Europese moderetail te halen en rotsvast gelooft dat e-commerce nog altijd niet volgroeid is.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode4 december, 2025
    Hugo Boss: eerst omzetverlies, dan nieuwe strategie

    Hugo Boss gaat zijn organisatie herschikken en zet een nieuw meerjarenplan in om vanaf 2027 weer te groeien. De maatregelen drukken de omzet in 2026, maar moeten daarna voor herstel zorgen.

  • icon
    Mode4 december, 2025
    Nieuwe structuur moet bestuur Nike slagvaardiger maken

    Sportmodemerk Nike gaat zijn managementstructuur herzien: de invoering van de functie operationeel directeur moet het dagelijks bestuur flexibeler maken. De functie van commercieel directeur verdwijnt: financieel directeur Matthew Friend krijgt daar nu de verantwoordelijkheid over.

  • icon
    Mode3 december, 2025
    H&M werkt opnieuw samen met Stella McCartney

    Twintig jaar na hun eerste samenwerking lanceren H&M en Stella McCartney een nieuwe collectie: de eerste tip van de sluier wordt volgende week opgelicht tijdens de Fashion Awards in Londen, in het voorjaar verschijnen de stukken ook in de winkels en webshop.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Food5 november, 2025
    Colruyt reageert fors op stunt Albert Heijn
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN