RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Tags VLOP
  • Bedrijven Zalando
  • Onderwerpen E-commerceWetgeving
  • Geografie Europa
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Zalando wil geen “heel groot onlineplatform” zijn

icon
Mode27 juni, 2023

Zalando wil niet de grootste zijn: de modewebshop verzet zich tegen de titel van Very Large Online Platform (VLOP). Europa categoriseert het e-commercebedrijf voortaan zo, waardoor het onder de strengste digitale regels valt.

Adverteren aan banden

Sinds eind april is er een akkoord over de Europese Digital Services Act, dat de spelregels voor onlinespelers zoals platformen en zoekmachines vastlegt. De regelgeving wil consumenten online beschermen en de verspreiding van illegale inhoud voorkomen, met als centrale principe dat wat offline niet mag, ook online niet zou mogen.

Vooral omgang met gebruikersdata wordt strenger gereguleerd: zo mogen de grootste platformen en zoekmachines geen aanbevelingen meer doen op basis van profilering. Minderjarigen ‘targeten’ is zelfs helemaal verboden vanaf nu. Marktplaatsen worden bovendien verplicht “zorgvuldig” om te gaan met wat ze (laten) aanbieden door externe verkopers. Webshops als Amazon moeten daarom meer informatie tonen over de producten en diensten, met als doel de transparantie te verbeteren.

Klacht ingediend

Alleen zijn de regels niet voor iedereen gelijk: wie meer dan 45 miljoen actieve maandelijkse gebruikers per maand heeft, valt onder de categorie VLOPs en moet aan de hoogste criteria voldoen. Zo komt het dat behalve reuzen als Amazon en Google ook onder andere Zalando, Booking.com en AliExpress aan de strengste regels moeten voldoen. Wie die drempel niet haalt, krijgt vrijstelling van bepaalde regels.

Zalando dient nu een aanklacht in bij het Europese Hof van Justitie, tegen de aanduiding als VLOP. De modemarktplaats vindt dat er geen “duidelijke en consistente methodologie” is om te beoordelen of een specifiek bedrijf een VLOP is. Zalando meent ook dat de Europese Commissie geen rekening heeft gehouden met zijn hybride bedrijfsmodel en dat het geen “systemisch risico” vormt voor de verspreiding van schadelijke of illegale inhoud, zoals wordt verondersteld voor VLOP’s.

Het bedrijf zegt ook “slechts” 31 miljoen maandelijkse gebruikers te tellen bij de partnerprogramma’s en ‘Connected Retail’: het bedrijf meent dat klanten die rechtstreeks bij Zalando (willen) kopen, niet mogen worden meegeteld. Wordt die redenering gevolgd, zou het Duitse platform dus ruim onder de grens van 45 miljoen blijven.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode5 december, 2025
    Fredrik Malm is nieuwe CEO Gant

    Gant heeft Fredrik Malm benoemd tot CEO. De Amerikaanse modegroep kiest zo voor een interne opvolging van Patrik Söderström, die na zes jaar afzwaait.

  • icon
    Mode5 december, 2025
    Verenigd Koninkrijk verbiedt advertenties van Nike, Lacoste en Superdry

    De Britse reclametoezichthouder heeft betaalde Google-advertenties van Nike, Lacoste en Superdry verboden vanwege misleidende duurzaamheidsclaims. De ads gebruikten termen als “duurzame kleding” en “duurzame materialen” zonder onderbouwing.

  • icon
    Mode4 december, 2025
    Hugo Boss: eerst omzetverlies, dan nieuwe strategie

    Hugo Boss gaat zijn organisatie herschikken en zet een nieuw meerjarenplan in om vanaf 2027 weer te groeien. De maatregelen drukken de omzet in 2026, maar moeten daarna voor herstel zorgen.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN