Zara blijft leidend schoolvoorbeeld van fast-fashion

Zara blijft leidend schoolvoorbeeld van fast-fashion

Bij de opening van zijn nieuwe winkel in Hongkong heeft Inditex, het Spaanse moederbedrijf achter kledingketen Zara, enkele cijfers uit de doeken gedaan die aantonen hoe snel de 'fast-fashion' van Zara echt is.

Bestelling binnen 48u in de winkel

Tijdens een videopresentatie werd duidelijk dat bestellingen van Zara-filialen binnen 48 uur verwerkt worden, verstuurd worden én in de winkels kunnen hangen. Twee keer per week doet elk filiaal van Zara zijn bestellingen bij het hoofdkantoor in Spanje, dat ervoor zorgt dat de bestellingen binnen de acht uur klaar zijn om te verschepen naar de winkels. Volgens woordvoerder Jesus Echevarria is het daarbij vooral belangrijk om de juiste levering bij de juiste winkels te krijgen.

 

Hij voegde er ook nog aan toe dat de designers van het bedrijf, waarvan Inditex er ongeveer 350 heeft, en de fabrieken een nieuwe collectie binnen drie tot vier weken kunnen klaar hebben.

 

Beschikbaar via Tmall

Inditex is momenteel de grootste moderetailer in de wereld, maar in Azië moet het wel het Japanse Fast Retailing voorlaten, dat plannen heeft om tegen 2020 de grootste in de wereld te zijn. Ondertussen blijft ook Inditex uitbreiden in Azië met onder andere de nieuwe winkel van meer dan 5.000 vierkante meter.

 

Dit jaar zal Zara ook beschikbaar worden via Tmall, de marktplaats van Alibaba in China. Het zal de eerste keer zijn dat Zara online te koop zal zijn bij een derde partij. In september zal Zara meer informatie geven over zijn online strategie in China.

Tags: