Zara blijft leidend schoolvoorbeeld van fast-fashion | RetailDetail

Zara blijft leidend schoolvoorbeeld van fast-fashion

Zara blijft leidend schoolvoorbeeld van fast-fashion

Bij de opening van zijn nieuwe winkel in Hongkong heeft Inditex, het Spaanse moederbedrijf achter kledingketen Zara, enkele cijfers uit de doeken gedaan die aantonen hoe snel de 'fast-fashion' van Zara echt is.

Bestelling binnen 48u in de winkel

Tijdens een videopresentatie werd duidelijk dat bestellingen van Zara-filialen binnen 48 uur verwerkt worden, verstuurd worden én in de winkels kunnen hangen. Twee keer per week doet elk filiaal van Zara zijn bestellingen bij het hoofdkantoor in Spanje, dat ervoor zorgt dat de bestellingen binnen de acht uur klaar zijn om te verschepen naar de winkels. Volgens woordvoerder Jesus Echevarria is het daarbij vooral belangrijk om de juiste levering bij de juiste winkels te krijgen.

 

Hij voegde er ook nog aan toe dat de designers van het bedrijf, waarvan Inditex er ongeveer 350 heeft, en de fabrieken een nieuwe collectie binnen drie tot vier weken kunnen klaar hebben.

 

Beschikbaar via Tmall

Inditex is momenteel de grootste moderetailer in de wereld, maar in Azië moet het wel het Japanse Fast Retailing voorlaten, dat plannen heeft om tegen 2020 de grootste in de wereld te zijn. Ondertussen blijft ook Inditex uitbreiden in Azië met onder andere de nieuwe winkel van meer dan 5.000 vierkante meter.

 

Dit jaar zal Zara ook beschikbaar worden via Tmall, de marktplaats van Alibaba in China. Het zal de eerste keer zijn dat Zara online te koop zal zijn bij een derde partij. In september zal Zara meer informatie geven over zijn online strategie in China.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Belgian Friday is nieuw Belgisch online koopjesweekend

15/05/2018

Na Black Friday is er nu ook de eerste Belgian Friday: de ketens Kiabi, La RedouteSarenza, Veritas, Jack & Jones en Tape à l'Oeil lanceren op vrijdag 18 mei een nieuw winkelevenement, met kortingen en acties voor wie online shopt.

.NU: een luxeconcept voor de zoekende man

15/05/2018

Terwijl grote retailers vechten voor hun leven, duiken vernieuwende kleine boetieks overal op in de winkelstraten. .NU in Gent is zo’n nieuw concept, dat het tekort aan luxueuze herenboetieks wil opvangen.