Zara blijft leidend schoolvoorbeeld van fast-fashion

Zara blijft leidend schoolvoorbeeld van fast-fashion

Bij de opening van zijn nieuwe winkel in Hongkong heeft Inditex, het Spaanse moederbedrijf achter kledingketen Zara, enkele cijfers uit de doeken gedaan die aantonen hoe snel de 'fast-fashion' van Zara echt is.

Bestelling binnen 48u in de winkel

Tijdens een videopresentatie werd duidelijk dat bestellingen van Zara-filialen binnen 48 uur verwerkt worden, verstuurd worden én in de winkels kunnen hangen. Twee keer per week doet elk filiaal van Zara zijn bestellingen bij het hoofdkantoor in Spanje, dat ervoor zorgt dat de bestellingen binnen de acht uur klaar zijn om te verschepen naar de winkels. Volgens woordvoerder Jesus Echevarria is het daarbij vooral belangrijk om de juiste levering bij de juiste winkels te krijgen.

 

Hij voegde er ook nog aan toe dat de designers van het bedrijf, waarvan Inditex er ongeveer 350 heeft, en de fabrieken een nieuwe collectie binnen drie tot vier weken kunnen klaar hebben.

 

Beschikbaar via Tmall

Inditex is momenteel de grootste moderetailer in de wereld, maar in Azië moet het wel het Japanse Fast Retailing voorlaten, dat plannen heeft om tegen 2020 de grootste in de wereld te zijn. Ondertussen blijft ook Inditex uitbreiden in Azië met onder andere de nieuwe winkel van meer dan 5.000 vierkante meter.

 

Dit jaar zal Zara ook beschikbaar worden via Tmall, de marktplaats van Alibaba in China. Het zal de eerste keer zijn dat Zara online te koop zal zijn bij een derde partij. In september zal Zara meer informatie geven over zijn online strategie in China.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

21/09/2017

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Hema maakt geen onderscheid meer tussen jongens en meisjes

20/09/2017

Hema laat eind dit jaar de geslachtsaanduidingen op zijn kinderkleding vallen: op de verpakkingen en labels zal je dan niet meer vinden of de kleding voor jongens of meisjes is. Hema pikt daarmee in op een duidelijke trend.

Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Vernieuwing Brantano werpt vruchten af

15/09/2017

De vernieuwing van schoenketen Brantano onder de paraplu van de FNG Groep werpt zijn vruchten af: al meer dan de helft van de winkels is vernieuwd en die nieuwe winkels draaien gemiddeld 20% meer omzet.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Back to top