Zara blijft leidend schoolvoorbeeld van fast-fashion | RetailDetail

Zara blijft leidend schoolvoorbeeld van fast-fashion

Zara blijft leidend schoolvoorbeeld van fast-fashion

Bij de opening van zijn nieuwe winkel in Hongkong heeft Inditex, het Spaanse moederbedrijf achter kledingketen Zara, enkele cijfers uit de doeken gedaan die aantonen hoe snel de 'fast-fashion' van Zara echt is.

Bestelling binnen 48u in de winkel

Tijdens een videopresentatie werd duidelijk dat bestellingen van Zara-filialen binnen 48 uur verwerkt worden, verstuurd worden én in de winkels kunnen hangen. Twee keer per week doet elk filiaal van Zara zijn bestellingen bij het hoofdkantoor in Spanje, dat ervoor zorgt dat de bestellingen binnen de acht uur klaar zijn om te verschepen naar de winkels. Volgens woordvoerder Jesus Echevarria is het daarbij vooral belangrijk om de juiste levering bij de juiste winkels te krijgen.

 

Hij voegde er ook nog aan toe dat de designers van het bedrijf, waarvan Inditex er ongeveer 350 heeft, en de fabrieken een nieuwe collectie binnen drie tot vier weken kunnen klaar hebben.

 

Beschikbaar via Tmall

Inditex is momenteel de grootste moderetailer in de wereld, maar in Azië moet het wel het Japanse Fast Retailing voorlaten, dat plannen heeft om tegen 2020 de grootste in de wereld te zijn. Ondertussen blijft ook Inditex uitbreiden in Azië met onder andere de nieuwe winkel van meer dan 5.000 vierkante meter.

 

Dit jaar zal Zara ook beschikbaar worden via Tmall, de marktplaats van Alibaba in China. Het zal de eerste keer zijn dat Zara online te koop zal zijn bij een derde partij. In september zal Zara meer informatie geven over zijn online strategie in China.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

Van de Velde zakt weg na teleurstellende omzetcijfers

10/07/2018

Het Oost-Vlaamse lingeriebedrijf Van de Velde kampt met een daling van de omzet. Pas eind april volgde een lichte verbetering van de bedrijfsresultaten, maar toch zakte de halfjaaromzet met 3,9% tot 110,8 miljoen euro.

FNG trekt naar Brusselse beurs met 60 miljoen euro

06/07/2018

Modegroep FNG heeft 60 miljoen euro opgehaald bij een nieuwe aandelenuitgifte. De nieuwe aandelen zullen vanaf 9 juli worden verhandeld op de beurs van Amsterdam en voor het eerst ook op de Brusselse beurs.