ZEB start petitie voor afschaffing sperperiode

ZEB start petitie voor afschaffing sperperiode

Kledingketen ZEB, nooit om een stunt verlegen in de aanloop naar de solden, wil 50.000 handtekeningen verzamelen voor de afschaffing van de sperperiode. "Cynisch en oncollegiaal", vindt Luc Ardies van Mode Unie (Unizo).

Gezocht: 50.000 handtekeningen

Vandaag krijgen 300.000 klanten van ZEB een videofilmpje in hun mailbox, waarin CEO Luc Van Mol zijn klanten oproept om zich uit te spreken tegen de sperperiode. Dat kan door hun handtekening te plaatsen onder een petitie op sperperiodeprotest.be of in een van de ZEB-winkels.

 

In de begeleidende mail kondigt ZEB meteen aan dat de keten nu vrijdag al start met de solden, want de sperperiode wordt toch maar "omzeild met koppelverkoop". De groep pakt meteen uit met kortingen tot -70%.

 

"Tegen het begin van de zomerkoopjes op 1 juli hopen we 50.000 handtekeningen te verzamelen via onze Facebookpagina en een petitie in onze winkels, om daarmee naar de minister te stappen", zegt woordvoerder Erika Mees. "De klant heeft immers recht op een doorzichtige prijzenpolitiek."

 

"Cynisch en oncollegiaal"

Ook de voorbije jaren liet ZEB geen kans onbenut om de sperperiode en meteen de hele soldenwetgeving te hekelen. De keten vindt dat elke handelaar zelf maar moet beslissen wanneer en hoe lang hij koopjes aanbiedt en met welke kortingen.

 

Tot groot ongenoegen van zelfstandigenorganisaties als Mode Unie (Unizo): "Dit is een cynische en oncollegiale zet. Deze grote keten profileert zich als een soort Robin Hood, maar maait het gras weg voor de voeten van kleinere collega's", reageert directeur Luc Ardies misnoegd in Het Nieuwsblad.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


JBC haalt e-commercemagazijn terug naar België

17/11/2017

JBC verhuist zijn e-commercemagazijn weer van Nederland naar België. Voortaan stockeert de Belgische kledingketen zijn kleding bij Bleckmann in Grobbendonk. Dat is een onverwachte opsteker voor de Belgische e-commercesector.

H&M-dochter Monki geeft Antwerpen Belgische primeur

17/11/2017

Vandaag is in Antwerpen de eerste Belgische vestiging van het modemerk Monki geopend. Dat maakt deel uit van de Zweedse H&M Group en heeft in Europa en Azië al ongeveer 115 winkels.

Minstens 30 jobs op de helling bij Euro Shoe Group

17/11/2017

Bij Euro Shoe Group, het schoenen- en kledingconcern achter Bristol en Avance, verdwijnen ten minste dertig jobs. “De sanering zou gebeuren zonder naakte ontslagen”, zegt de 'nieuwe' topman Philippe Vanaudenhove.

Clouds of Fashion: van modeblog tot heuse retailonderneming

16/11/2017

Als jonge blogger een eigen retailonderneming uit de grond stampen, faut le faire. Laurentine Van Landeghem heeft zelfs haar studies stopgezet om zich te focussen op haar Clouds of Fashion. Op de RetailDetail Night vertelt ze haar verhaal. 

Lubach: “Eerlijke kleding is een kwestie van prioriteiten”

15/11/2017

Sinds de ramp bij Rana Plaza klinkt binnen de kledingindustrie de roep naar transparantie rond de productie van kleding, maar zondag bewees Arjen Lubach in Zondag met Lubach dat die transparantie er nog niet helemaal is.

Modeketen Canada Goose opent eerste Europese winkel

14/11/2017

De Canadese modeketen Canada Goose heeft in Londen zijn eerste Europese winkel geopend. De kleding van het merk is al langer te vinden in Europa, maar voorheen was dat enkel het geval bij multimerkenwinkels.

Back to top