ZEB start petitie voor afschaffing sperperiode | RetailDetail

ZEB start petitie voor afschaffing sperperiode

ZEB start petitie voor afschaffing sperperiode

Kledingketen ZEB, nooit om een stunt verlegen in de aanloop naar de solden, wil 50.000 handtekeningen verzamelen voor de afschaffing van de sperperiode. "Cynisch en oncollegiaal", vindt Luc Ardies van Mode Unie (Unizo).

Gezocht: 50.000 handtekeningen

Vandaag krijgen 300.000 klanten van ZEB een videofilmpje in hun mailbox, waarin CEO Luc Van Mol zijn klanten oproept om zich uit te spreken tegen de sperperiode. Dat kan door hun handtekening te plaatsen onder een petitie op sperperiodeprotest.be of in een van de ZEB-winkels.

 

In de begeleidende mail kondigt ZEB meteen aan dat de keten nu vrijdag al start met de solden, want de sperperiode wordt toch maar "omzeild met koppelverkoop". De groep pakt meteen uit met kortingen tot -70%.

 

"Tegen het begin van de zomerkoopjes op 1 juli hopen we 50.000 handtekeningen te verzamelen via onze Facebookpagina en een petitie in onze winkels, om daarmee naar de minister te stappen", zegt woordvoerder Erika Mees. "De klant heeft immers recht op een doorzichtige prijzenpolitiek."

 

"Cynisch en oncollegiaal"

Ook de voorbije jaren liet ZEB geen kans onbenut om de sperperiode en meteen de hele soldenwetgeving te hekelen. De keten vindt dat elke handelaar zelf maar moet beslissen wanneer en hoe lang hij koopjes aanbiedt en met welke kortingen.

 

Tot groot ongenoegen van zelfstandigenorganisaties als Mode Unie (Unizo): "Dit is een cynische en oncollegiale zet. Deze grote keten profileert zich als een soort Robin Hood, maar maait het gras weg voor de voeten van kleinere collega's", reageert directeur Luc Ardies misnoegd in Het Nieuwsblad.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Stevent Men at Work op faillissement af?

22/06/2018

De Nederlandse denim- en streetwearketen Men at Work zit in financiële moeilijkheden: ze sluit haar webshop en ook voor de fysieke winkels dreigt mogelijk de sluiting.

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Nieuwe generatie aan het roer van schoenenketen Maniet

18/06/2018

De 28-jarige Allison Vanderplancke neemt het roer over van haar vader als CEO van schoenenketen Maniet. Het is al de vijfde generatie aan het hoofd van het Waalse familiebedrijf.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Eerste Vlaamse Kiabi komt in Brugge

14/06/2018

Amper twee jaar nadat Kiabi de grens met ons land overstak, opent het Franse confectiemerk dit najaar al zijn zesde Belgische winkel. Die komt in Brugge en wordt meteen de allereerste vestiging op Vlaamse bodem.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.