ZEB start petitie voor afschaffing sperperiode

ZEB start petitie voor afschaffing sperperiode

Kledingketen ZEB, nooit om een stunt verlegen in de aanloop naar de solden, wil 50.000 handtekeningen verzamelen voor de afschaffing van de sperperiode. "Cynisch en oncollegiaal", vindt Luc Ardies van Mode Unie (Unizo).

Gezocht: 50.000 handtekeningen

Vandaag krijgen 300.000 klanten van ZEB een videofilmpje in hun mailbox, waarin CEO Luc Van Mol zijn klanten oproept om zich uit te spreken tegen de sperperiode. Dat kan door hun handtekening te plaatsen onder een petitie op sperperiodeprotest.be of in een van de ZEB-winkels.

 

In de begeleidende mail kondigt ZEB meteen aan dat de keten nu vrijdag al start met de solden, want de sperperiode wordt toch maar "omzeild met koppelverkoop". De groep pakt meteen uit met kortingen tot -70%.

 

"Tegen het begin van de zomerkoopjes op 1 juli hopen we 50.000 handtekeningen te verzamelen via onze Facebookpagina en een petitie in onze winkels, om daarmee naar de minister te stappen", zegt woordvoerder Erika Mees. "De klant heeft immers recht op een doorzichtige prijzenpolitiek."

 

"Cynisch en oncollegiaal"

Ook de voorbije jaren liet ZEB geen kans onbenut om de sperperiode en meteen de hele soldenwetgeving te hekelen. De keten vindt dat elke handelaar zelf maar moet beslissen wanneer en hoe lang hij koopjes aanbiedt en met welke kortingen.

 

Tot groot ongenoegen van zelfstandigenorganisaties als Mode Unie (Unizo): "Dit is een cynische en oncollegiale zet. Deze grote keten profileert zich als een soort Robin Hood, maar maait het gras weg voor de voeten van kleinere collega's", reageert directeur Luc Ardies misnoegd in Het Nieuwsblad.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ontwerpersduo Capara vernieuwt de kalender in luxemode

26/09/2017

Een webshop met elf items, dat is het nieuwe digitale concept van Capara. Elke maand lanceren de zussen van de Antwerpse school een collectie van precies elf kledingstukken in beperkte oplage.

Veritas innoveert en verjongt

26/09/2017

In een modemarkt die sterk verandert, zet het jarige Veritas nog meer in op personaliseren en inspireren, zowel offline als online. Een nieuw winkelbeeld met een Scandinavische toets wil een jonger publiek verleiden.

“United Brands herstructureert en investeert”

26/09/2017

Sportketen United Brands staat niet op de rand van het faillissement, zegt oprichter en CEO Marc Piessens. Wel voert de retailer een financiële herstructurering door om met een schone lei door te starten. 

McGregor maakt opnieuw doorstart

25/09/2017

Nadat het voor de tweede keer op korte tijd failliet ging, zal McGregor, samen met zusterketens Gaastra en Adam, opnieuw een doorstart maken. De doorstart komt er onder leiding van Rens van der Schoor, die eerder ook Miss Etam en Promiss saneerde.

Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

21/09/2017

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Back to top