Zelfstandige moderetailers blijven onder druk staan | RetailDetail

Zelfstandige moderetailers blijven onder druk staan

Zelfstandige moderetailers blijven onder druk staan

In 2014 hebben de zelfstandige modezaken in Europa het opnieuw zwaar te verduren gehad. In heel wat Europese landen, waaronder België, was er sprake van een terugval van de omzet; enkel Groot-Brittannië breekt met die trend.

Zelfstandige moderetailers krijgen klappen

In België, Duitsland, Spanje, Nederland, Italië en Oostenrijk was er over de hele modemarkt sprake van een omzetdaling tussen 1 procent en 3 procent. Voor Spanje kan dat een positief resultaat genoemd worden, aangezien de nog veel scherpere omzetdalingen uit de voorbije jaren gestopt lijken. De grootste klap viel in Frankrijk, waar de markt met 8 procent kromp, blijkt uit een onderzoek van GfK.

 

Vooral de zelfstandige modezaken krijgen klappen: "Ook in 2014 hebben zij weer het meeste aandeel in moeten leveren. Gemiddeld zagen zij hun omzet in 2014 met meer dan 10% dalen ten opzichte van 2013. [...] Het is bijna onmogelijk om mee te gaan met de fast-fashion trend[...], maar ook de steeds groter wordende prijsverschillen met de concurrerende (internationale) ketens is één van de oorzaken", schrijft het onderzoeksbureau.

 

Zelfstandige winkels hebben het ook moeilijker om mee te gaan in de trend van online verkoop. In de onderzochte landen wordt momenteel ongeveer 13 procent van de verkochte kledij online verkocht. Duitsland is daar koploper met 25 procent, gevolgd door Groot-Brittannië en Nederland. België staat met 9 procent in de middenmoot. De gemiddelde groei van de online omzet was 8 procent in 2014, maar in landen als België en Oostenrijk was er sprake van een groei van meer dan 20 procent.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nieuwe generatie aan het roer van schoenenketen Maniet

18/06/2018

De 28-jarige Allison Vanderplancke neemt het roer over van haar vader als CEO van schoenenketen Maniet. Het is al de vijfde generatie aan het hoofd van het Waalse familiebedrijf.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Eerste Vlaamse Kiabi komt in Brugge

14/06/2018

Amper twee jaar nadat Kiabi de grens met ons land overstak, opent het Franse confectiemerk dit najaar al zijn zesde Belgische winkel. Die komt in Brugge en wordt meteen de allereerste vestiging op Vlaamse bodem.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.

Van Haren mag Louboutin-zolen niet met de voeten treden

14/06/2018

Schoenenketen Van Haren mag de rode zolen, waar de Louboutin-hakken voor bekend staan, niet gebruiken. De rode kleur geldt als een merk, zegt het Europese Hof, dat zo de verdediging van Van Haren weerlegt.

Supertrash na nog geen twee maanden alweer doorverkocht

14/06/2018

Nog geen twee maanden nadat het failliete kledinglabel Supertrash was gekocht door een investeerdersgroep, is het geesteskind van Olcay Gulsen alweer doorverkocht. De merkrechten zijn nu in handen van Unlimited Footwear Group.