Zelfstandige moderetailers blijven onder druk staan | RetailDetail

Zelfstandige moderetailers blijven onder druk staan

Zelfstandige moderetailers blijven onder druk staan

In 2014 hebben de zelfstandige modezaken in Europa het opnieuw zwaar te verduren gehad. In heel wat Europese landen, waaronder België, was er sprake van een terugval van de omzet; enkel Groot-Brittannië breekt met die trend.

Zelfstandige moderetailers krijgen klappen

In België, Duitsland, Spanje, Nederland, Italië en Oostenrijk was er over de hele modemarkt sprake van een omzetdaling tussen 1 procent en 3 procent. Voor Spanje kan dat een positief resultaat genoemd worden, aangezien de nog veel scherpere omzetdalingen uit de voorbije jaren gestopt lijken. De grootste klap viel in Frankrijk, waar de markt met 8 procent kromp, blijkt uit een onderzoek van GfK.

 

Vooral de zelfstandige modezaken krijgen klappen: "Ook in 2014 hebben zij weer het meeste aandeel in moeten leveren. Gemiddeld zagen zij hun omzet in 2014 met meer dan 10% dalen ten opzichte van 2013. [...] Het is bijna onmogelijk om mee te gaan met de fast-fashion trend[...], maar ook de steeds groter wordende prijsverschillen met de concurrerende (internationale) ketens is één van de oorzaken", schrijft het onderzoeksbureau.

 

Zelfstandige winkels hebben het ook moeilijker om mee te gaan in de trend van online verkoop. In de onderzochte landen wordt momenteel ongeveer 13 procent van de verkochte kledij online verkocht. Duitsland is daar koploper met 25 procent, gevolgd door Groot-Brittannië en Nederland. België staat met 9 procent in de middenmoot. De gemiddelde groei van de online omzet was 8 procent in 2014, maar in landen als België en Oostenrijk was er sprake van een groei van meer dan 20 procent.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Hoe Brantano een volwaardige moderetailer wordt

22/02/2018

FNG gaat Brantano uitbouwen tot een sterk uithangbord voor merkenmode en -schoenen, en ambieert zo de eerste keuze te zijn voor een breed publiek. De retailer wil de markt dekken met drie complementaire winkelformules en een nieuw online platform.

Jack & Jones opent vijf winkels volgens nieuw concept

22/02/2018

Modeketen Jack & Jones opent dit voorjaar vijf winkels volgens een nieuw winkelconcept, vandaag is de primeur al voor het Westland Shopping Center in Anderlecht. Ook in maart en april staan er openingen gepland.

Maken Chinese gevangenen kleren voor H&M en C&A?

20/02/2018

De Britse ex-journalist Peter Humphrey beticht C&A en H&M van dwangarbeid. Met eigen ogen zou hij gezien hebben hoe gevangenen in Shanghai moesten werken voor Westerse ketens. De retailers onderzoeken de zaak.

Chanel neemt aandeel in online retailer Farfetch

19/02/2018

Het Franse modemerk Chanel heeft een minderheidsaandeel genomen in het Britse Farfetch. Chanel wil de kennis van de online retailer gebruiken om zelf meer digitale innovaties te ontwikkelen voor de eigen klanten.

Monoprix wil webshop Sarenza overnemen

19/02/2018

Winkelketen Monoprix, onderdeel van de Franse Groupe Casino, heeft gesprekken opgestart rond een overname van online schoenverkoper Sarenza. Sarenza is een van de belangrijkste online merken in Frankrijk.

Zalando breidt samenwerking met Duitse retailers uit

16/02/2018

Zalando heeft de samenwerking met fysieke retailers in Duitsland verder uitgebreid. Schoenwinkels konden al bestellingen versturen via Zalando en nu is dat ook het geval voor winkels die kleding verkopen.

Back to top