Zelfstandige moderetailers blijven onder druk staan

Zelfstandige moderetailers blijven onder druk staan

In 2014 hebben de zelfstandige modezaken in Europa het opnieuw zwaar te verduren gehad. In heel wat Europese landen, waaronder België, was er sprake van een terugval van de omzet; enkel Groot-Brittannië breekt met die trend.

Zelfstandige moderetailers krijgen klappen

In België, Duitsland, Spanje, Nederland, Italië en Oostenrijk was er over de hele modemarkt sprake van een omzetdaling tussen 1 procent en 3 procent. Voor Spanje kan dat een positief resultaat genoemd worden, aangezien de nog veel scherpere omzetdalingen uit de voorbije jaren gestopt lijken. De grootste klap viel in Frankrijk, waar de markt met 8 procent kromp, blijkt uit een onderzoek van GfK.

 

Vooral de zelfstandige modezaken krijgen klappen: "Ook in 2014 hebben zij weer het meeste aandeel in moeten leveren. Gemiddeld zagen zij hun omzet in 2014 met meer dan 10% dalen ten opzichte van 2013. [...] Het is bijna onmogelijk om mee te gaan met de fast-fashion trend[...], maar ook de steeds groter wordende prijsverschillen met de concurrerende (internationale) ketens is één van de oorzaken", schrijft het onderzoeksbureau.

 

Zelfstandige winkels hebben het ook moeilijker om mee te gaan in de trend van online verkoop. In de onderzochte landen wordt momenteel ongeveer 13 procent van de verkochte kledij online verkocht. Duitsland is daar koploper met 25 procent, gevolgd door Groot-Brittannië en Nederland. België staat met 9 procent in de middenmoot. De gemiddelde groei van de online omzet was 8 procent in 2014, maar in landen als België en Oostenrijk was er sprake van een groei van meer dan 20 procent.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Glinstertje hoop voor de moderetail in 2018

08/12/2017

De moeilijkste tijd is voorbij voor de modesector, besluit McKinsey in de studie The State of Fashion 2018. Al wordt niks nog zoals het was: de meeste groei is voortaan in het Zuiden en het Oosten te vinden, fast-fashion wordt sneller en de groten worden nog groter.

 

Weekday in de lente ook naar Brussel

06/12/2017

Na twee vestigingen in Antwerpen maakt Weekday, een van de merken van de Zweedse H&M Group, volgend jaar ook de sprong naar Brussel. In de lente moet een winkel openen aan de Kapitein Crespelstraat, vlakbij de Guldenvlieslaan

Essentiel Antwerp breidt verder uit in Nederland

06/12/2017

Het Belgische modemerk Essentiel Antwerp zet zijn veroveringstocht in Nederland verder en wil er volgend jaar drie nieuwe vestigingen openen. Eerder opende het al winkels in Amsterdam, Haarlem en ’s Hertogenbosch.

Barbiepop Tommy x Gigi in de winkelrekken

05/12/2017

In februari van dit jaar kreeg supermodel Gigi Hadid de eer om een Barbiepop naar haar gelijkenis te ontvangen. Die werd gemaakt om de samenwerking tussen Hadid en modemerk Tommy Hilfiger te vieren. Nu komt de Barbie ook in de winkelrekken.

Onderzoek naar belastingontduiking bij Gucci

04/12/2017

Op de kantoren van Gucci in Milaan en Firenze heeft de Italiaanse politie huiszoekingen gehouden omwille van mogelijke belastingontduiking. Gucci geeft toe dat er een onderzoek gaande is en zegt zijn volledige medewerking te verlenen.

Vzw Terre wil snel naar vijf Factory Shops

01/12/2017

De vzw Terre heeft deze week in Anderlecht een tweede Brusselse Factory Shop geopend, waar ze tweedehands kleding verkoopt die hzet verzamelt via containers over het hele land. De vzw wil nu snel uitbreiden in de hoofdstad.

Back to top