Zwakke Chinese markt doet winst Prada kelderen | RetailDetail

Zwakke Chinese markt doet winst Prada kelderen

Zwakke Chinese markt doet winst Prada kelderen

Minder uitgaven op de Chinese markt hebben ervoor gezorgd dat de winst van het Italiaanse modehuis Prada een flinke klap heeft gekregen in de eerste negen maanden van het lopende boekjaar.

Zwakke Chinese yuan

Prada zag zijn omzet in die periode dan wel met 1,2 procent stijgen naar 2,6 miljard euro, de winst ging er met maar liefst 26 procent op achteruit en strandde zo op 235,1 miljoen euro. In het derde kwartaal alleen was de winstdaling zelfs nog spectaculairder, met een terugval van 38 procent. In die periode daalde de omzet bij constante wisselkoersen ook met 10 procent naar 748 miljoen euro.


De mindere resultaten zijn grotendeels te wijten aan slechte prestaties in China. Omwille van de zwakke positie van de Chinese yuan wordt er in die regio minder uitgegeven. Enkel in Europa en Japan was er bij Prada sprake van groei. In de eerste drie kwartalen groeide de omzet bij constante wisselkoersen in Europa met 7,6 procent en in Japan met 4,6 procent. In Amerika daalde de omzet dan weer met 7,6 procent.


CEO Patrizio Bertelli heeft al te kennen gegeven dat het bedrijf zal proberen om de kosten te drukken en dat onder andere het aantal winkelopeningen in het komende jaar beperkt zal blijven tot 10. In 2014 werden er nog 54 nieuwe winkels geopend.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

Van de Velde zakt weg na teleurstellende omzetcijfers

10/07/2018

Het Oost-Vlaamse lingeriebedrijf Van de Velde kampt met een daling van de omzet. Pas eind april volgde een lichte verbetering van de bedrijfsresultaten, maar toch zakte de halfjaaromzet met 3,9% tot 110,8 miljoen euro.

FNG trekt naar Brusselse beurs met 60 miljoen euro

06/07/2018

Modegroep FNG heeft 60 miljoen euro opgehaald bij een nieuwe aandelenuitgifte. De nieuwe aandelen zullen vanaf 9 juli worden verhandeld op de beurs van Amsterdam en voor het eerst ook op de Brusselse beurs.