Zwakke euro zorgt voor duurdere kledij

Zwakke euro zorgt voor duurdere kledij

Door de zwakke koers van de euro zal kledij de komende maanden duurder worden, omdat kledij vooral ingevoerd wordt.

Prijzen tot 10% hoger

In de landen van waar textiel wordt ingekocht, voornamelijk in Azië, wordt voornamelijk gehandeld in dollar of in een lokale munt die is gekoppeld aan de dollar. Daardoor zijn aankopen in euro momenteel duurder en dringen prijsverhogingen zich op, verklaart de Duitse inkooporganisatie Katag aan het Duitse Die Welt.

 

Er wordt niet gesproken over een specifiek cijfer, maar Die Welt schat dat de prijsstijgingen rond de tien procent zullen liggen. Die hogere prijzen zullen vooral zichtbaar worden in de volgende winter- en voorjaarscollecties.

 

Naast de zwakke euro wijst German Fashion, de Duitse federatie voor de mode-industrie, ook naar de strengere milieu-eisen. Daarnaast wordt er gewerkt aan betere voorwaarden voor de werknemers in de textiellanden, wat ook voor een stijging van de prijs zorgt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

21/09/2017

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Hema maakt geen onderscheid meer tussen jongens en meisjes

20/09/2017

Hema laat eind dit jaar de geslachtsaanduidingen op zijn kinderkleding vallen: op de verpakkingen en labels zal je dan niet meer vinden of de kleding voor jongens of meisjes is. Hema pikt daarmee in op een duidelijke trend.

Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Vernieuwing Brantano werpt vruchten af

15/09/2017

De vernieuwing van schoenketen Brantano onder de paraplu van de FNG Groep werpt zijn vruchten af: al meer dan de helft van de winkels is vernieuwd en die nieuwe winkels draaien gemiddeld 20% meer omzet.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Back to top