Zwakke euro zorgt voor duurdere kledij

Zwakke euro zorgt voor duurdere kledij

Door de zwakke koers van de euro zal kledij de komende maanden duurder worden, omdat kledij vooral ingevoerd wordt.

Prijzen tot 10% hoger

In de landen van waar textiel wordt ingekocht, voornamelijk in Azië, wordt voornamelijk gehandeld in dollar of in een lokale munt die is gekoppeld aan de dollar. Daardoor zijn aankopen in euro momenteel duurder en dringen prijsverhogingen zich op, verklaart de Duitse inkooporganisatie Katag aan het Duitse Die Welt.

 

Er wordt niet gesproken over een specifiek cijfer, maar Die Welt schat dat de prijsstijgingen rond de tien procent zullen liggen. Die hogere prijzen zullen vooral zichtbaar worden in de volgende winter- en voorjaarscollecties.

 

Naast de zwakke euro wijst German Fashion, de Duitse federatie voor de mode-industrie, ook naar de strengere milieu-eisen. Daarnaast wordt er gewerkt aan betere voorwaarden voor de werknemers in de textiellanden, wat ook voor een stijging van de prijs zorgt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


JBC haalt e-commercemagazijn terug naar België

17/11/2017

JBC verhuist zijn e-commercemagazijn weer van Nederland naar België. Voortaan stockeert de Belgische kledingketen zijn kleding bij Bleckmann in Grobbendonk. Dat is een onverwachte opsteker voor de Belgische e-commercesector.

H&M-dochter Monki geeft Antwerpen Belgische primeur

17/11/2017

Vandaag is in Antwerpen de eerste Belgische vestiging van het modemerk Monki geopend. Dat maakt deel uit van de Zweedse H&M Group en heeft in Europa en Azië al ongeveer 115 winkels.

Minstens 30 jobs op de helling bij Euro Shoe Group

17/11/2017

Bij Euro Shoe Group, het schoenen- en kledingconcern achter Bristol en Avance, verdwijnen ten minste dertig jobs. “De sanering zou gebeuren zonder naakte ontslagen”, zegt de 'nieuwe' topman Philippe Vanaudenhove.

Clouds of Fashion: van modeblog tot heuse retailonderneming

16/11/2017

Als jonge blogger een eigen retailonderneming uit de grond stampen, faut le faire. Laurentine Van Landeghem heeft zelfs haar studies stopgezet om zich te focussen op haar Clouds of Fashion. Op de RetailDetail Night vertelt ze haar verhaal. 

Lubach: “Eerlijke kleding is een kwestie van prioriteiten”

15/11/2017

Sinds de ramp bij Rana Plaza klinkt binnen de kledingindustrie de roep naar transparantie rond de productie van kleding, maar zondag bewees Arjen Lubach in Zondag met Lubach dat die transparantie er nog niet helemaal is.

Modeketen Canada Goose opent eerste Europese winkel

14/11/2017

De Canadese modeketen Canada Goose heeft in Londen zijn eerste Europese winkel geopend. De kleding van het merk is al langer te vinden in Europa, maar voorheen was dat enkel het geval bij multimerkenwinkels.

Back to top