RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven GucciKering
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
  • Geografie China
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Zwalpend schip Gucci sleurt Kering mee

icon
Mode25 juli, 2024

Gucci geeft voor derde keer op rij een winstwaarschuwing: de omzet van het luxemerk keldert met 20% en haalt ook de rest van de Kering-groep naar beneden. Zonder China lijkt de luxesector verloren.

“Chinese cluster” haakt af

De luxebranche loopt verloren nu de Chinese shoppers afhaken. Het bleek al bij Burberry en LVMH, maar wordt nogmaals bevestigd door Kering. De luxegroep zag de omzet in de afgelopen jaarhelft met 11% zakken tot 9 miljard euro. De operationele winst (EBIT) halveerde zelfs bijna en ging 42% lager naar 1,6 miljard euro.

De “Chinese cluster”, zoals CFO Armelle Poulou zowel klanten in China als Chinese toeristen in het buitenland noemt, is in de eerste jaarhelft met een kwart gedaald. Vooral Frankrijk trok minder welstellende Chinese shoppers aan, in China zelf daalden de verkopen met 22%. Rivaal LVMH compenseerde enigszins met (toerist-gedreven) groei in Japan, maar dat geluk lijkt Kering niet te hebben.

Het probleem is er een van de lange duur, want de Chinese regering beperkt de uitstroom van toeristen sinds de pandemie door visumcontrole. Bovendien vergrijst de bevolking in Azië snel, waardoor de bevolking – en dus het potentiële aantal klanten – krimpt.

Gucci krikt imago op

Vlaggenschip Gucci, goed voor 60% van alle winst bij Kering, is het grootste probleem. Het luxemerk moest al drie keer voor tegenvallende winsten waarschuwen in enkele maanden tijd. In de eerste helft van dit jaar is de omzet (zonder wisselkoerseffecten) met bijna 20% gedaald tot 4,1 miljard euro. Daardoor halveerde de operationele winst zelfs tot 1 miljard euro. Ook in de tweede jaarhelft zal de winst nog eens 30% lager uitkomen.

“Een moeilijk klimaat zet extra druk op onze omzet en winst. Maar we werken hard om de voorwaarden voor groei te doen terugkeren”, zegt CEO François-Henri Pinault dan ook. Gucci wil zijn verwaterde imago opkrikken door voorraden weg te werken en outletwinkels te sluiten, om plaats te maken voor de meer klassevolle en uitgepuurde stijl van nieuwe creatief directeur Sabato De Sarno. Die overgang neemt echter tijd: de nieuwe collecties zijn nog maar goed voor een kwart van het aanbod en de winkels trekken ook minder bezoekers aan.

Luxemerken moeten zich heruitvinden in een dalende markt. Vijf duidelijke trends tekenen zich af, maar stellen de modehuizen voor pittige keuzes en dilemma’s. Het wordt met andere woorden een werk van lange adem…

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode5 december, 2025
    Verenigd Koninkrijk verbiedt advertenties van Nike, Lacoste en Superdry

    De Britse reclametoezichthouder heeft betaalde Google-advertenties van Nike, Lacoste en Superdry verboden vanwege misleidende duurzaamheidsclaims. De ads gebruikten termen als “duurzame kleding” en “duurzame materialen” zonder onderbouwing.

  • icon
    Mode4 december, 2025
    Hugo Boss: eerst omzetverlies, dan nieuwe strategie

    Hugo Boss gaat zijn organisatie herschikken en zet een nieuw meerjarenplan in om vanaf 2027 weer te groeien. De maatregelen drukken de omzet in 2026, maar moeten daarna voor herstel zorgen.

  • icon
    Mode4 december, 2025
    Nieuwe structuur moet bestuur Nike slagvaardiger maken

    Sportmodemerk Nike gaat zijn managementstructuur herzien: de invoering van de functie operationeel directeur moet het dagelijks bestuur flexibeler maken. De functie van commercieel directeur verdwijnt: financieel directeur Matthew Friend krijgt daar nu de verantwoordelijkheid over.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN