RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Aline Juliá: “Of je online actief wordt, kies je niet langer zelf”

icon
RetailDossier1 oktober, 2013

“Half werk is geen werk”

Op 21 november is Aline Juliá te gast op het RetailPodium, waar ze het zal hebben over “Go Multichannel!”. Mét uitroepteken, want “of je al dan niet online aanwezig en actief bent, kies je als retailer niet langer zelf”. “Je klanten zijn online, en zij bepalen mee of jij dat ook bent,” legt de marketingdocente uit.

 

“Als men me vraagt of het nodig is om online te gaan, antwoord ik meestal ja. Dat het dan automatisch ook om een webshop moet gaan, is een misvatting: dat hangt van het product af of de consument het online wil kopen of niet. Sowieso is het essentieel om eerst een grondige kostenbatenanalyse te maken. Een webwinkel is operationeel immers ontzettend veel werk.”

 

Indien het niet mogelijk is om het benodigde budget, team en aandacht ervoor uit te trekken, kun je het internet ook inschakelen zonder er producten te verkopen. “Maak dan wel een website waar je duidelijk op communiceert wat je aanbod is. Mensen zoeken op merken, en zonder website en/of Facebook-pagina besta je gewoon niet meer.”

 

Als je echter ook niet de mensen of ingesteldheid hebt om een site regelmatig te updaten of dagelijks te tweeten, houd je het beter op een virtuele brochure. Dat er in ieder geval iéts moet ondernomen worden, staat als een paal boven water voor Juliá. “Half werk is geen werk, dus wat je doet moet je goed doen.”

 

Kwaliteit is meer dan objectieve productcriteria

Dat “iets doen” kan zelfs bewust wegblijven van de digitale wereld zijn, maar dan moet het wel echt bewust zijn: “Sommigen maken er hun brand van om volledig ‘analoog’ te blijven. Dat kan ook erg succesvol zijn, zoals een foto die op Facebook ‘viral’ ging pas nog bewees: de afbeelding van een café dat afficheerde ‘no wifi, just TALK to each other’ ging in een mum van tijd de wereld rond.”

 

De centrale vraag is “waar zijn je klanten?”. Als je dat weet, heeft een initiatief impact. Zo haalt Aline Juliá het voorbeeld aan van een zelfstandige optiekzaak die zijn Facebookpagina gebruikt om in te spelen op de actualiteit en als conversatiestarter. “Het hoeft allemaal niet zoveel tijd of geld te kosten, zolang het maar een ‘smile-effect’ heeft”. Daaronder verstaat de marketingexperte zowel sales als marketing, zowel de verkoop als de communicatie. “Die horen onlosmakelijk samen, zeker in de retail. Beide komen samen in de persoon van de verkoper.”

 

Aline Juliá pleit in dat verband ook voor een verruiming van het begrip kwaliteit. “Kwaliteit is meer dan alleen objectieve productcriteria. Wat ik het ‘smile-effect’ noem, speelt eveneens een cruciale rol, net als de behoeftevervulling. Vergelijk het met een restaurant: dat kan toch ook geen ster verdienen als de service niet goed is?”

 

Elk verkoopkanaal beïnvloedt de andere

Een voorbeeld van een merk dat de waarde van zowel multichanneling als kwaliteit in de brede zin goed begrepen heeft, vindt Aline Juliá Nespresso: “Dat is goede koffie en het voldoet aan mijn wens als consument om snel en gemakkelijk een kop koffie te serveren. Doch wat het ‘smile-effect’ maakt, is dat ik simpel online kan bestellen, maar toch ook in een winkel terecht kan als er een probleem is.”

 

“Of als ik in een stad naar de wc moet”, voegt ze nog toe, “want ook dat is het slimme aan het concept: ze behandelen alle klanten als topklanten, ook al heb je in de winkel nog nooit iets gekocht. Het personeel wordt zo getraind dat ze steeds beseffen dat er ook nog andere verkoopkanalen zijn en dat wat in het ene kanaal gebeurt rechtstreeks het andere beïnvloedt.”

Met deze en heel wat andere cases wil Aline Juliá op het RetailPodium aantonen hoe betekenisvol multichanneling kan zijn voor elke business. “Voor elk type retailer is er wel een gepaste oplossing en een toepasselijk voorbeeld te vinden. Ik wil ze op 21 november dan ook zelf een concrete analyse laten maken van hun huidige strategie en waar het nog naartoe zou kunnen.”

 

 

 

Wil je erbij zijn op 21 november? Schrijf dan snel in via www.retailpodium.be, want de plaatsen zijn beperkt tot 50 deelnemers.

Meer over... RetailDossier
Zie meer
  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

  • icon
    Algemeen8 november, 2016
    Hans van Tellingen (Strabo): “Veel Nederlandse ketens hebben lopen suffen”

    “De claims dat 20% van de bestedingen al online gebeuren, zijn een bewuste rekenfout”, zegt de Nederlander Hans van Tellingen, directeur-eigenaar van Strabo. In zijn boek #WatNouEindeVanWinkels ontkracht hij de mythe over de dood van de fysieke winkels met een aantal krasse uitspraken. Het ligt niet aan het internet Er is behoorlijk...

  • icon
    Food10 juni, 2016
    Categorie lactosevrij kent aanhoudende groei

    De markt van lactosevrije producten blijft aanhoudend groeien. De consument ziet deze producten steeds vaker als bewuste keuze voor gezond leven. Hierdoor verschuift dit onderdeel van de categorie glutenvrij, suikervrij en healthfood van niche naar mainstream.  Consument kiest vanuit gezondheid Lactosevrij ontwikkelt zich in hoog tempo tot een keuze voor de...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN